امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۷۰ درصد کشت برنج در کشور مکانیزه انجام می‌شود

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: اقدامات فنی در سال‌های گذشته موجب شده نزدیک به ۷۰ درصد کشت‌های برنج در کشور مکانیزه باشد و تنها ۳۰ درصد به روش سنتی انجام می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، برنج پس از گندم دومین ماده غذایی پرمصرف در سبد کالایی خانوار ایرانی است. برنج ایرانی به لحاظ بو و طعم در جهان معروف بوده و در تجارت جهانی می‌تواند درآمدزا برای کشور باشد.

سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج برای تأمین بازار نیاز است. مصرف سرانه هر فرد ۳۷ تا ۴۰ کیلوگرم برنج بوده که با توجه به آمار تولید حدود ۲ میلیون. و ۲۰۰ تن در داخل تولید شده و باقی باید وارد شود.

رعایت استانداردهای به‌روز جهانی می‌تواند بازار صادراتی خوبی برای برنج ایرانی فراهم کند. گفتنی است؛ بر اساس مصوبات یکصد و پانزدهمین اجلاسیه شورای عالی استاندارد که ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شد، با اجرای اجباری استاندارد ملی ایران به شماره ۱۲۷ تحت عنوان «برنج، ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» برای انواع برنج بسته‌بندی شده در واحدهای صنعتی، موافقت شد. به این ترتیب با تولید مطابق مؤلفه‌های جهانی غذا این محصول پر کالری می‌تواند سهمی در ارزآوری داشته باشد.

پیش بینی تولید امسال برنج

وضعیت تولید امسال کشور نشان می‌دهد کشت برنج در ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی ۱۹ استان کشور انجام شده و نخستین عملیات رسمی برداشت نیز در ۲۱ تیر ماه در استان مازندران آغاز شده است. در این راستا سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیشترین میزان کشت برنج در سطح ۵۵۰ هزار هکتار در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان انجام شده است. کشت این محصول در نقاط مختلف همچنان ادامه دارد.

وی افزود: اقدامات فنی در سال‌های گذشته موجب شده نزدیک به ۷۰ درصد کشت‌های برنج در استان‌ها مکانیزه باشد و تنها ۳۰ درصد به روش سنتی انجام شود.

سهرابی با بیان اینکه در سال جاری ارقام مختلف محلی و پرمحصول در استان‌های مختلف کشت شده است، اظهار کرد: نزدیک به ۹۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت برنج مربوط به ارقام پرمحصول و باقی ارقام محلی است.

لازم به بیان است حدود ۲۰ رقم برنج جز ارقام پرمحصول در کشور محسوب می‌شود.

این مسؤول دولتی با بیان اینکه سال گذشته ۴.۲ میلیون تن شلتوک و ۲.۵ تن برنج سفید از شالیزارهای کشور به دست آمد، عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال به طور قطع بیش از سال گذشته از شالیزارهای کشور برنج برداشت شود.

مقاوم سازی کشت برنج و کاهش مصرف کود شیمیایی

وی در همین حال به مدیریت تلفیقی محصول کشاورزی ICM در حوزه برنج اشاره و تاکید کرد: در این روش از مجموع روش‌های مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزرعه استفاده می‌شود که شامل مدیریت زراعی و بیولوژیکی برای کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است.

سهرابی گفت: مدیریت تلفیقی محصول برنج ICM در سطح ۵ هزار هکتار در سال جاری اجرا شده که ۳ هزار هکتار آن در مازندران، ۱۰۰۰ هکتار در گیلان و ۱۰۰۰ هکتار در گلستان است. در این روش مدیریت، از کودها و سموم کمتری استفاده می‌شود و محصولات کیفیت بهتری دارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا