ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ضرر غول تراشه‌سازی تایوان از اظهارات ترامپ

پس از این که ترامپ اعلام کرد تایوان باید برای دفاع خود، به آمریکا پول بدهد، سهام شرکت تراشه‌سازی تایوانی TSMC سقوط کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در مصاحبه‌ای، به بلومبرگ بیزنس ویک گفت: من این مردم را خیلی خوب می‌شناسم. احترام زیادی برای آنها قائل هستم. آنها حدود ۱۰۰ درصد کسب و کار تراشه ما را برعهده گرفتند. تصور می‌کنم تایوان باید به ما برای دفاعش، پول پرداخت کند. می‌دانید ما با یک شرکت بیمه تفاوتی نداریم. تایوان به ما چیزی نمی‌دهد.

شرکت TSMC یک سازنده برتر تراشه‌های پیشرفته است که در همه چیز، از اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی و تلفن‌های هوشمند گرفته تا جنگنده‌های جت کاربرد دارند و تحلیلگران بر این باورند که هر گونه منازعه بر سر تایوان، به اقتصاد جهان آسیب خواهد زد.

چو جونگ تای، نخست وزیر تایوان در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: تایوان و آمریکا با وجود عدم روابط رسمی، رابطه خوبی دارند و تایوان به دنبال تقویت دفاع از خود است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تایپه گفت: تایوان به شکل مستمر بودجه دفاعی خود را تحکیم کرده و مسئولیت خود را در قبال جامعه بین‌المللی انجام داده است. ما تمایل داریم مسئولیت بیشتری را برعهده بگیریم و از خود دفاع کرده و امنیت خود را تضمین کنیم.

آمریکا، مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین کننده سلاح برای تایوان است اما توافق دفاع رسمی وجود ندارد. دولت تایوان مدرنیزه کردن دفاع را یک اولویت خود قرار داده که شامل ساخت زیردریایی است و به دفعات متعدد اعلام کرده که امنیت این جزیره در دستان خودش قرار دارد.

تایوان که چین ادعای مالکیت آن را دارد، طی چهار سال گذشته، به فعالیت نظامی پکن اعتراض کرده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با گفتن اینکه آمریکا در صورت مورد حمله قرار گرفتن تایوان، از این جزیره حمایت خواهد کرد، دولت چین را آزرده خاطر کرده است. با این حال، واشنگتن و تایپه از سال ۱۹۷۹، رابطه دیپلماتیک یا نظامی رسمی ندارند.

شرکت TSMC در آستانه انتشار گزارش درآمد سه ماهه دوم خود در روز پنج شنبه، ساکت بود و اظهارنظری نکرد.

ارزش سهام این شرکت که بزرگترین تولیدکننده قراردادی تراشه در جهان و تامین کننده بزرگ محصولات اپل و انویدیا است، در معاملات روز چهارشنبه، بیش از ۲ درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت TSMC میلیاردها دلار برای ساخت کارخانه‌های خود در خارج از تایوان هزینه کرده که شامل ۶۵ میلیارد دلار برای سه کارخانه در ایالت آریزونای آمریکاست. با این حال، اعلام کرده که بخش عمده تولیدش در تایوان می‌ماند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا