خودرو

چگونه خودروهای اسقاطی پرطرفدار شدند؟ | رشد قیمت با ثبت نام های جدید

آغاز طرح جدید برای ثبت نام خودرو های فرسوده از ۲۳ تیر ماه و جایگزینی آن برای خودرو های نو منجر به افزایش قیمت خودروهای اسقاطی شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از همشهری آنلاین ، طبق برنامه جدید برای نوسازی خودرو های فرسوده مالکان خودروهای اسقاطی می‌توانند با مراجعه به سامانه نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند تا در اولویت طرح‌های جایگزینی خودروسازان یا اعطای تسهیلات جایگزینی قرار بگیرند.این طرح از شنبه ۲۳ تیر ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. آنطور که مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور می‌گوید: مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند با مراجعه به سامانه نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده ثبت‌نام کنند. آنها با ثبت‌نام در این سایت، در اولویت طرح‌های جایگزینی خودروسازان یا اعطای تسهیلات جایگزینی قرار خواهند گرفت.

او توضیح می‌دهد: متقاضی تعویض خودرو فرسوده، با وارد کردن اطلاعات خود و خودرو فرسوده از بخش ثبت نیازمندی‌ها، نوع طرح خود اعم از نقدی، تسهیلاتی یا لیزینگی را انتخاب می‌کند و پس از مشخص کردن زمان و بازه قیمتی وسیله نقلیه جایگزین خود، درخواست خود را ثبت نهایی می‌کند. متقاضیان ثبت‌نام شده با فراهم شدن تسهیلات لازم خودرو جایگزین دریافت خواهند کرد.

سن فرسودگی خودروهای شخصی اعم از مدل‌های بنزینی، گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی تا ۲۰ سال تعیین شده است. خودروهای هیبریدی تا ۲۳ سال بعد تولید برچسب خودرو فرسوده نمی‌گیرند و این عدد برای خودروهای برقی به ۲۵ سال افزایش پیدا می‌کند.

افزایش قیمت خودروهای فرسوده

آن طور که آمار ها نشان می دهد همگام با اعلام برنامه جدید برای جایگزینی خودروهای فرسوده در هفته گذشته قیمت انواع خودرو های اسقاطی یا کارکرده افزایش یافته است، چرا که صاحبان این خودرو می‌توانند براساس یک برنامه زمان‌بندی شده و با دریافت تسهیلات، خودرو صفر کیلومتر دریافت کنند.

درواقع وجود امتیازهایی برای جایگزینی خودروهای فرسوده منجر به رشد تقاضا برای این خودرو ها شده و این افزایش تقاضا زمینه ای برای رشد قیمت خودرو های فرسوده بوده است.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت خودرو پیکان اسقاطی بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان و پرایداسقاطی نیز بین ۱۲۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان دادو ستد می‌شود.

در آگهی‌های فروش همچنین پراید صندوق دار بنزینی تصادفی مدل ۱۳۸۳ به قیمت ۱۴۶ میلیون تومان و یا سمند ای ال که در تصادف از بین رفته است ۱۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در یک آگهی فروش دیگر قیمت یک سمند اسقاطی تصادفی که دچار آسیب‌های جدی شده و دیگر قابل استفاده نیست ۲۶۰ میلیون تومان تعیین شده است.

دلایل رشد قیمت

در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است که ۱۰ درصد از خودروهای عرضه شده از طریق قرعه‌کشی، به صاحبان خودروهای فرسوده تعلق بگیرد.

ایران‌خودرو، به عنوان یکی از خودروسازان کشور، برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و کاهش آلایندگی هوا، طرح‌های مختلفی برای تعویض خودروهای فرسوده، در نظر گرفته است.

شرکت سایپا و مونتاژکاران نیز عمدتا بخشی از سبد پیش‌فروش خود را به طرح جایگزینی خودرو فرسوده اختصاص می‌دهد و برای جایگزینی خودرو های فرسوده تسهیلات مالی در نظر می‌گیرند.

توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی را دنبال کنید

فراخوان ثبت‌نام خودروهای فرسوده آغاز شد | سن فرسودگی انواع خودروها چقدر است؟

جریمه ۴۰۰ هزار تومانی در انتظار این رانندگان تهرانی | اجرای فوری طرح ویژه برخورد با پوشش پلاک در تهران

به‌عنوان مثال طرح پیش‌فروش کوییک سایپا در تیرماه امسال با اختصاص بخشی از محصولات برای طرح جایگزینی خودرو فرسوده انجام شد. سایپا اواخر خرداد امسال نیز طرح پیش‌فروش محصولات خود را در قالب طرح جایگزینی خودروهای فرسوده پیش برد.

وجود چنین طرح‌هایی که نوعی امتیاز برای دارندگان خودروهای فرسوده محسوب می‌شود عامل اصلی افزایش قیمت خودروهای فرسوده است چرا که دارنده خودرو فرسوده می‌تواند از این طریق از تسهیلات مالی استفاده کند و صاحب یک خودرو صفر کیلومتر شوند.

تعویض خودرو فرسوده طبق جدول تعیین شده برای سن خودرو پیش می‌رود، اما در برخی موارد خاص، مانند نقص فنی غیرقابل تعمیر یا تصادف شدید، خودرو می‌تواند قبل از رسیدن به سن فرسودگی، اسقاط شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا