بانکبانک و بیمه

کاهش هزینه‌های تجارت خارجی در شرایط تحریم با دیپلماسی ارزی بانک مرکزی

محدودیت های تحریم ها تا پیش از اعمال دیپلماسی ارزی و همکاری نزدیک بانک مرکزی با کشورها حتی کشورهای همسایه و منطقه سخت بود.

کامبیز میرکریمی؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با ایبنا درباره دیپلماسی موفق ارزی بانک مرکزی و دستاورد‌های در پیش گرفتن این مسیر از سوی دکتر فرزین در اقتصاد کلان کشور گفت: دیپلماسی ارزی بدین جهت بسیار حائز اهمیت است که وزن تبادلات ارزی بخصوص با ارز‌های ملی بین دو یا چند کشور را ارتقاء می‌دهد و زمینه ساز افزایش عرضه و تقاضا و تبادلات مالی در عرصه تجارت خارجی بین کشور‌های مختلف است.

 

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه نقل و انتقالات مالی بخصوص در پروژه‌های کلان به دلیل تحریم‌ها بین ایران و کشور‌های مختلف سخت است، بی تردید تقویت دیپلماسی ارزی، راه‌های بازگشت آسان ارز به کشور و تبادلات تجاری با ارز‌های محلی همه و همه  به تسهیل تجارت خارجی کشور منجر می‌شود.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه یادآور شد: دیپلماسی ارزی ابزار بسیار خوبی برای پیوند دادن و نزدیک شدن بیشتر صرافی‌ها و استفاده از شبکه‌های صرافی در عرصه بین الملل است تا بدین وسیله تجار و بازرگانان ایرانی درشرایط تحریم بتوانند از پول‌های ملی خود در روابط دو یا چند جانبه استفاده کنند.

 

میرکریمی یادآور شد: عوامل بسیار مهمی در رشد و توسعه تجارت خارجی نقش ایفا می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تضمین پرداخت‌ها اشاره کرد. محدودیت‌های تحریم تا پیش از اعمال دیپلماسی ارزی و همکاری نزدیک بانک مرکزی با بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌های همسایه و منطقه سخت بود.

 

وی در این باره افزود: به دلیل تحریم شبکه بانکی کشور و اینکه متاسفانه بسیاری از بانک‌های معتبر دنیا با ما ارتباط ندارند تجارت با دلار و پرداخت‌ها نیز بسیار سخت است، هر چند به دلیل اینکه ایران سال‌های متمادی تحت تحریم بوده و دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته با این حال دیپلماسی ارزی بانک مرکزی در کنار سایر موارد عنوان شده توانسته در توسعه تجارت خارجی کارساز باشد.

 

این کارشناس و فعال تجارت خارجی گفت: دیپلماسی ارزی در پیش گرفته شده از سوی بانک مرکزی بدین جهت حائز اهمیت است که تا حدودی توانسته از هزینه‌های بالای مبادلات و تجارت خارجی در زمان تحریم بکاهد و آثار این هزینه‌ها را نسبت به قبل کمرنگ کند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا