امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشت دیم به حفظ ارزش‌های خاک و جلوگیری از فرسایش کمک می‌کند

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک میوه‌های سردسیری و خشک گفت: بسیاری از تولیدات باغبانی مثل انجیر، انار، بادام و… به صورت سالم تولید می‌شود و کشت دیم به حفظ ارزش‌های خاک کمک می‌کند.

داریوش سالم پور، مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک میوه‌های سردسیری و خشک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره برنامه‌های بخش کشاورزی عنوان کرد: در برنامه ششم و هفتم توسعه، پروژه‌هایی دیده شده و در حال پیگیری است. یکی از برنامه‌های عمده افزایش کمی و کیفی محصولات باغبانی است.

وی افزود: به این ترتیب بدون افزایش زیرکشت باغات با عملیات به‌باغی و با استفاده از ارقام مناسب، سرشاخه کاری، بهبود تغذیه، افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون و تکمیل واحدهای سورت بسته بندی، زنجیره‌های تکمیل کننده فرایند تولید افزایش می‌یابد.

سالم‌پور ادامه داد: نفوذ فناوری‌های نوین در باغبانی از دیگر برنامه‌ها در راستای افزایش تولید است. این موضوع شامل طیف وسیعی از ماشین آلات، ادوات تجهیزات نانوتکنولوژی‌ها، محیط‌های کنترل شده و… که در حوزه پیش آگاهی، تولید و در هنگام برداشت (بهترین زمان) می‌شود. تمام این برنامه‌ها در حوزه مکانیزاسیون است.

سلامتی خاک چگونه تأمین می‌شود

مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک میوه‌های سردسیری و خشک درباره برنامه‌ها در جهت سلامت خاک تصریح کرد: خاک‌های کشور بیشتر قلیایی بوده و به لحاظ مواد آلی فقیر هستند. در حوزه باغبانی با توجه به رقمی که کاشته می‌شود در آن منطقه و نوع خاکی که وجود دارد برنامه‌های مختلف برای اصلاح بافت خاک و هم ساختمان آن در حال تدوین است.

وی تصریح کرد: با اضافه کردن مواد آلی، مدیریت علف‌های هرز کف باغ، استفاده از کودهای ارگانیک و عوامل بیولوژیک و… که تکمیل کننده تغذیه به شمار می‌رود در قالب کود شیمیایی در حال انجام است.

این مسؤول دولتی اظهار کرد: بسیاری از تولیدات باغبانی مثل انجیر، انار، زعفران، بادام، گردو، پسته و خیلی محصولات خشکبار به صورت سالم تولید می‌شوند. کشت دیم به حفظ ارزش‌های خاک و جلوگیری از فرسایش کمک می‌کند.

سالم پور در ادامه سخنان خود یادآور شد: همچنین «طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار» از دیگر پروژه‌های در دست اقدام است. شیوه‌های مورد استفاده برای کاشت نهال به گونه‌ای است که هم منجر به مصرف بهینه از آب باران شده و هم از به وجود آمدن سیلاب جلوگیری می‌کند. هر دو این موارد هم مانع فرسایش خاک می‌شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا