ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

گزارش اختلال در ارائه خدمات نداشتیم

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها، از سرویس‌های مایکروسافت در کشور استفاده نمی‌شود، گفت: سرویس‌های بومی جایگزین سرویس‌های خارجی شده‌اند و تاکنون گزارشی هم از اختلال در ارائه خدملت نداشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در پی اختلالات سایبری جهانی، فعالیت خطوط هوایی، بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی، داروخانه ها، معاملات شرکت های بزرگ نفتی و بازرگانی، بورس لندن و… مختل شده و این اختلال به کشورهای دیگر از جمله فرانسه، نیوزلند، استرالیا، ژاپن، هند، امارات عربی و … نیز رسیده است که مایکروسافت «نرم‌افزار شرکت ثالث» را عامل مشکل معرفی کرده و مدیرعامل کراود استرایک گفته که حل مشکل اختلال فنی گسترده در سیستم های کامپیوتری شاید ساده نباشد. 

البته یکی از سخنگویان مایکروسافت اعلام کرد این شرکت در حال بررسی اشکالات فنی و مشکلات گزارش شده است.

در این راستا با توجه به گستردگی اختلال رخ داده از همان ساعت های ابتدایی سوال هایی مبنی بر اینکه ایران هم همانند سایر کشورها با چنین موضوعی روبه رو شده است یا خیر، مطرح شد که  حسین دلیریان-سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی- طی سخنانی با اشاره به اختلال پیش‌آمده در خدمات شرکت مایکروسافت، اظهار کرد: از بامداد امروز به دلیل ایجاد اختلال در خدمات شرکت CrowdStrike که یک شرکت امنیتی و همکار در مایکروسافت است، بسیاری از کشورهای جهان در ارائه خدمات مختلف به مردم، دچار اختلال شده‌اند.

وی افزود: و بر همین اساس، مرکز ملی فضای مجازی از همان ساعات اولیه بروز اختلال جهانی در سرویس‌های مایکروسافت فعال شد تا ارزیابی دقیقی از وضعیت داشته و وضعیت را مدیریت کند اما تاکنون هیچ‌گونه آسیب و یا اختلالی در ارائه خدمات به مردم کشورمان گزارش نشده است.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: به اطلاع مردم شریف ایران می‌رسانم که کشورمان از سال‌ها پیش به دلیل تحریم‌های غرب از دریافت این خدمات منع شده بود و از همان سال‌ها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، سرویس‌های جایگزین بومی، در داخل کشورمان طراحی و هم‌اکنون نیز همان سرویس‌ها عملیاتی است.

دلیریان ادامه داد: در عین حال، توانمندی‌های کشور در حوزه ارائه خدمات ابری بومی، قابلیت صادرات به سایر کشورها را هم دارد و ما آمادگی لازم جهت انتقال تجربه و یا صادرات محصولات این حوزه را داریم.

طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت امنیتی CrowdStrike که تحت نظر مایکروسافت آمریکا فعال است، در واقع خدمات ابری به شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف جهان ارائه می‌دهد و به همین دلیل بسیاری از رسانه‌ها، فرودگاه‌ها، شبکه‌های بهداشت و درمان و … در سطح جهان که از این خدمات استفاده می‌کردند، دچار اختلال شده‌اند. 

گفتنی است اختلالات سایبری جهانی و قطعی گسترده در سیستم‌های مایکروسافت بر سرویس سلامت ملی بریتانیا» نیز تاثیر گذاشته و گرفتن قرار ملاقات از طریق خدمات آنلاین «جی پی» و سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی را دچار اختلال کرد. با این حال مقامات بهداشتی انگلیس می‌گویند به نظر نمی رسد که خدمات اورژانس تحت تأثیر این قطعی قرار گیرد.

هرچند یک کارشناس امنیت سایبری با بیان اینکه اختلالات دیجیتال می‌تواند آسیب واقعی ایجاد کند، گفت که قطع شدن اینترنت مختل شدن بیمارستان‌ها و سایر خدمات ضروری را به دنبال دارد. 

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا