صنعت، معدن، تجارت

گلایه فولادسازان از وزارت نیرو؛ تولید از ۲۰ تیر متوقف شده است

انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه ای به وزارت نیرو ضمن انتقاد از اجرایی نشدن توافقات فیمابین، اعلام کرد: از روز ۲۰ تیر ماه به دلیل محدودیت‌های شدید برق، تقریباً تولید فولاد کشور متوقف شده است

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزارت نیرو ضمن انتقاد از اجرایی نشدن توافقات فیمابین مبنی بر لحاظ نمودن نظرات کارشناسی این انجمن در اعمال محدودیت‌های برقی فولادسازان پیشنهادات ۳ گانه ای را در این خصوص مطرح کرد.

انجمن فولاد در پایان این نامه آورده است: عطف به توافقات جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۶ هیأت مدیره این انجمن با حضرتعالی مبنی بر لحاظ نمودن نظرات کارشناسی این انجمن در اعمال محدودیت‌های برقی فولادسازان و همچنین تحویل کامل برق تولیدی توسط نیروگاه‌های احداث شده توسط کارخانجات فولادی و قراردادهای دو جانبه به استحضار می‌رساند نه تنها هیچیک از توافقات مذکور اجرایی نشده است بلکه محدودیت‌های برقی در سال جاری هم زودتر و هم با شدت بیشتری اعمال شده به نحوی که از ۳۸۰۰ مگاوات ساعت برق توافق شده برای صنعت فولاد در خرداد ماه کمتر از ۷۰ درصد آن محقق شده (محدودیت حدود ۵۵ درصدی نسبت به مصرف عادی) و در تیرماه هم از ۲۴۰۰ مگاوات ساعت برنامه، اعلامی، حتی ۵۰ درصد هم عملیاتی نشده است. (محدودیت حدود ۷۵ درصدی نسبت به مصرف عادی)

این در حالی است که از روز ۲۰ تیر ماه به دلیل محدودیت‌های شدید برق، تقریباً تولید فولاد کشور متوقف شده است که نه تنها خسارات جبران ناپذیری بر تولید و اقتصاد ملی کشور خواهد داشت بلکه موجب مختل شدن ایفای تعهدات فولادسازان در بازارهای داخلی و بین‌المللی شده و اعتبار ایران در صنعت فولاد جهان را خدشه دار خواهد کرد. علاوه بر این به دلیل عدم تولید و فروش چالش کمبود نقدینگی کارخانجات زنجیره فولاد تشدید گردیده و مسائل حقوقی بانکی و مالی متعددی را موجب خواهد شد.

لذا با توجه به مواد فوق خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمائید که:

۱) با توزیع بهینه محدودیت‌های اعمالی بین همه صاحبان صنایع و مشاغل سهمیه برق تخصیصی به فولادسازان حداقل تا میزان برنامه قبلی اعلامی افزایش یابد.

۲) به منظور جبران بخشی از محدودیت‌های اعمالی برق بر واحدهای فولادی دریافت مابه‌التفاوت نرخ جدید و قدیم برق مصرفی این کارخانجات مربوط به ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ متوقف گردد.

۳) حق ترانزیت و امثالهم از کارخانجات فولادی در ماه‌هایی که با اعمال محدودیت برق موجه هستند، دریافت نگردد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا