صنعت، معدن، تجارت

هیچ مانع قانونی برای ثبت سفارش واردات خودرو نداریم

وزیر صمت با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مانع قانونی برای ثبت سفارش وجود ندارد، گفت: خودروسازان سال آینده باید سهمی از ارز خودشان را از محل صادرات تأمین کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، عباس علی آبادی وزیر صمت ثبت سفارش واردات خودرو مشکلی ندارد و مشکلات سیستمی که ایجاد می‌شود به صورت مقطعی است. متأسفانه سیستم ثبت سفارش در حال حاضر دچار مشکلاتی شده که رفع خواهد شد.

همچنین بخوانید

وزیر صمت تاکید کرد: به طور کلی در حال حاضر هیچ مانع قانونی برای ثبت سفارش وجود ندارد.

وی افزود: تاکنون نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار ثبت سفارش برای کالاها صورت گرفته است.

وزیر صمت در واکنش به طرح این سوال که ۲۰ خرداد ماه، مشاور عالی وزیر صمت، ثبت سفارش خودروهای وارداتی سواری و قطعات یدکی را متوقف کرده است، گفت: اجازه بدهید با ایشان صحبت کنم و سوال کنم مشکل کجاست که این اقدام را کرده است؟

علی‌آبادی در پاسخ بر اینکه مشکل حل می‌شود، تاکید کرد: بله؛ قطعاً حل خواهد شد.

روزانه خودرو وارد کشور می‌شود

وزیر صمت اضافه کرد: واردات خودرو بر اساس قانون در حال اجرا است و خوشبختانه آمار واردات بالا است به طوری که روزانه خودرو وارد کشور می‌شود ما این دغدغه را برطرف کردیم که هر کس بتواند برای خودش یک خودرو وارد کند و هر خودرویی خواست بخرد. هر کسی هم در آینده مسؤول شود همین مسیر را ادامه خواهد داد.

علی آبادی در مورد منشأ ارز خارجی اظهار کرد: باید برای تمام این مسائل راهکار پیدا کرد و قطعاً دولت راه حل را ارائه می‌کند.

وی در خصوص حذف سامانه یکپارچه گفت: سامانه برای خودروهای داخلی حذف شده و برای وارداتی‌ها هم به نظر من سامانه یکپارچه باید حذف شود و لازم است که به صورت تدریجی انجام شود به طوری که ما در گام نخست شرط داشتن پلاک فعال را حذف کرده ایم. به دلیل محدودیت‌هایی که در واردات داریم اولویت‌ها را به گونه‌ای طراحی خواهیم کرد تا عدالت بهتری برای مردم برقرار شود.

تأمین سهم ارزی خودروسازان از صادرات

علی آبادی گفت: به خودروسازان اعلام کردیم که از سال آینده محدودیت‌های ارزی برایشان قائل خواهیم شد به طوری که باید سهمی از ارز خودشان را از محل صادرات تأمین کنند.

باید کیفیت خودروها افزایش یابد

علی آبادی در ادامه با بیان اینکه تحول در راه است و ما امروز در مرکز تحول به خصوص صنعت خودرو قرار داریم، ادامه داد: حدود ۳ هزار ۳۰۰ مقاله در خصوص خودروهای احتراقی داریم ولی در زمینه خودروهای برقی این رقم ۱۰ برابر است.

وی افزود: ما باید به سمت تحولات عمیق، افزایش راندمان و کاهش انرژی پیش برویم، امیدواریم خودروسازان این روند را رعایت کنند. امروز یک شرکت مونتاژکار در خصوص خودروهای برقی به خوبی عمل کرده است، همچنین ایران خودرو به زودی محصول قابل توجهی را رونمایی و وارد بازار خواهد کرد.

وزیر صمت بیان کرد: امروز قیمت سوخت اقتضا می‌کند به سمت انرژی‌های پاک پیش برویم، کیفیت خودروهای داخلی کشور باید با خودروهای خارجی رقابت کنند، اگر کیفیت خودروهای داخلی با کیفیت خودروهای تراز خارجی نباشد نمی‌توانند صادرات انجام دهند.

علی آبادی با بیان اینکه تا مطالبه وجود نداشته باشد تحول رخ نمی‌دهد، گفت: امتیازات وزارت صمت به خودروسازان بر اساس کیفیت خودروهای آنها است. زمانی که فناوری افزایش یابد قیمت‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد به طور کلی برای توسعه بازار باید به سمت افزایش کیفیت خودروهای داخلی برویم تا بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا