انرژی

تحقق انقلاب بزرگ انرژی در منطقه با تلاش دولت سیزدهم

در روزهای پایانی دولت سیزدهم یکی از آرزوهای دیرینه کشور رنگ واقعیت گرفت، آنطور که بین ایران و روسیه توافق شده قرار است گاز روسیه از ایران عبور کند و ایران تبدیل به هاب انرژی در منطقه شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، مجموع تولید گاز شیرین ۲۳ پالایشگاه کشور اکنون حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز است که با اجرای این طرح روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز از روسیه وارد کشور می‌شود؛ هزینه احداث این خط لوله توسط روسیه تامین می‌شود که در زمینه احداث خطوط لوله در کف دریا صاحب فناوری هستند.

با اجرای این خط انتقال، افزون بر تأمین پایدار گاز داخل، ظرفیت و پایداری صادرات گاز کشور نیز به‌نحوی خیره‌کننده افزایش خواهد یافت، آنطور که جواد اوجی – وزیر نفت در مورد این توافق‌نامه گفته احداث خط ترانزیت گاز از شمال به جنوب از مسیر ایران اتفاقی بسیار بزرگ به شمار می‌آید که در تاریخ ایران سابقه نداشته است و سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار تبادلات مالی خواهد داشت.

به گفته وی به‌ ثمررسیدن این قرارداد ۳۰ ساله که می‌توان آن را اوج دیپلماسی منطقه‌ای شهید رئیسی اعلام کرد، افزون بر رفع ناترازی‌های داخلی، ایران را به قطب تأمین گاز منطقه بدل می‌کند و به افزایش قابل توجه مراودات و مبادلات تجاری و امنیت اقتصادی و سیاسی کشور می‌انجامد.

 اراده سیاسی قوی در سطح سران دو کشور، پس از دو سال مذاکره فشرده و محرمانه سبب شد این توافق بین دو غول گازی جهان امضا شود.

با این توافق، سهم ایران در تجارت گاز منطقه جهش خواهد کرد و ایران در عمل به هاب انرژی منطقه تبدیل خواهد شد و می‌تواند در این حوزه عرض اندام کند.

این قرارداد، مهم‌ترین قرارداد انتقال و تجارت گاز قرن در منطقه غرب آسیاست و موازنه انرژی در منطقه را تغییر خواهد داد؛ همچنین، انقلاب بزرگی‌ در بخش انرژی و صنایع منطقه ایجاد می‌شود.

افزون‌براین، با توجه به قرارگرفتن اغلب ذخایر گاز ایران در جنوب کشور، این توافق به تأمین امنیت انرژی مناطق شمالی کشور کمک شایانی خواهد کرد.  

بر این اساس، ایران می‌تواند گاز را از روسیه دریافت و به ترکیه، عراق، پاکستان، ارمنستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس صادر کند. همچنین، ناترازی انرژی در کشور برطرف می‌شود.

این اتفاق، ایران و روسیه را در مسیر یک همکاری راهبردی بلندمدت قرار خواهد داد و به ثبات و امنیت منطقه و همکاری و وابستگی متقابل کشورهای منطقه نیز کمک شایانی خواهد کرد.

این قرارداد عملا ایران را در موقعیت تامین کننده امنیت انرژی کشورهای منطقه قرار خواهد داد و پیوندهای ایران و روسیه را هم بسیار تقویت خواهد کرد.

ایران می تواند گاز روسیه را دریافت کرده و علاوه بر تامین امنیت انرژی مناطق شمالی کشور، گاز را به همسایه های شرقی و غربی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر کند.

در واقع ایران با این توافق تبدیل به هاب انرژی منطقه خواهد شد و نقش ویژه‌ای در بازار گاز جهانی خواهد داشت و در آینده نزدیک می‌توان نتایج مثبت آن را مشاهده کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا