امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سال آینده «تخم نوغان ایرانی» تولید انبوه می‌شود

رییس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: پروژه تحقیقاتی تولید تخم نوغان ایرانی از ۳ سال قبل آغاز شده است و از سال آینده حاصل این تحقیقات وارد تولید انبوه می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا صورتی زنجانی، رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: در حال حاضر پرورش بهاره و پاییزه کرم ابریشم در کشور انجام می‌شود و برای پرورش تابستانه در مناطق گرم به تخم نوغان هیبرید که تنش گرمایی را تحمل کند، نیاز داریم.

وی افزود: در این مرکز تحقیقاتی، تخم نوغان هیبرید برای مناطق سرد، گرم با دمای ۴۰ درجه و معتدل تولید شده است.

صورتی زنجانی با بیان اینکه از سه سال پیش پروژه تحقیقاتی تولید تخم نوغان ایرانی برای پرورش در مناطقی با بالاترین درجه حرارت در مرکز تحقیقات ابریشم کشور آغاز شده است، گفت: از سال آینده، تخم نوغان حاصل از این تحقیقات وارد تولید انبوه می‌شود.

وی تصریح کرد: نتایج به دست آمده از این پروژه با عنوان «بررسی تنش گرمایی بر روی تخم نوغان‌های ایرانی» امیدبخش بوده و اکنون تولید آزمایشی این رقم جدید در مرکز تحقیقات ابریشم کشور در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور تاکید کرد: برای توسعه نوغانداری و تغذیه کرم ابریشم به درخت و نهال توت نیاز است و از این رو تولید این نهال در سراسر کشور باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: درخت توت آب بسیار کمی مصرف می‌کند، از این رو توسعه کشت نهال توت را در استان‌های جنوبی کشور که بحث مدیریت آب مهم است، پیشنهاد می‌دهیم.

صورتی زنجانی افزود: کاشت نهال توت در محیط‌های گرم برای مبارزه با ریزگردها نیز مؤثر است.

وی درباره کشت مخلوط اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت زمین، برای رقابت‌پذیر کردن نوغانداری نسبت به سایر فعالیت‌های کشاورزی، کشت مخلوط را معرفی کرده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: در کشت مخلوط، نوغانداران می‌توانند طی ۸ تا ۹ ماه که زمین آنها بدون استفاده است، زراعت محصولات بازارپسند آن منطقه مانند حبوبات، سبزی و صیفی را انجام دهند و درآمدزایی کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا