ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

۵G در ایران فراگیر می‌شود/مذاکره با سامسونگ به نتیجه رسید

براساس آخرین اظهارات معاون وزیر ارتباطات پس از مذاکراتی جدی در خردادماه گذشته در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با نماینده شرکت سامسونگ و بیان تذکر لازم، این شرکت رسما به رگولاتوری اعلام کرد که گوشی‌های دارای قابلیت نسل ۵ که غیرفعال‌اند را فعال می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بنابراعلام کارشناسان فناوری نسل پنجم در دنیای واقعی، سرعت متوسط بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که چندین برابر سریع‌تر از متوسط سرعت دانلود ۴G است.

بنابراین همزمان با توسعه نسل پنجم اینترنت در جهان و انتظار کاربران برای اجرای آن، کشورهای مختلفی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌ هستند و به موازات آن این فناوری توسط برخی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران برای کاربران ارائه می شود.

اگرچه ممکن است صحبت درباره این نسل از اینترنت ماورایی، غیر قابل تصور و درک باشد، با وجود اینکه در کشور ما هم بعضا، پیاده‌سازی شده و اپراتورهای ارتباطی هم سعی کرده‌اند این فناوری را هم سو و با همین سرعت سایر کشورهای پیشرفته وارد کشور کنند؛ اما در حال حاضر صحبت کردن درباره این فناوری برای مردم خیلی قابل ملموس و قابل درک نیست.  

۵G آمده تا صنایع را به یکدیگر متصل کند، اینترنت اشیاء را رونق دهد و جراحی از راه دور را پس از سال‌ها شعار اجرایی کند، چنانچه این امر در کشور ما هم انجام شد؛ جراحی از راه دور یک فناوری فوق العاده است که در برخی کشورها مانند ایران استفاده می‌کنند؛ بنابراین این نسل از اینترنت آمده تا اتفاقاتی را ایجاد کند که در گام اول به نفع صنایع مانند پتروشیمی، نفت خودرو و حتی رسانه است و در گام بعدی مردم و عموم را مخاطب قرار می‌دهد.

توسعه نسل پنجم اینترنت یکی از مهم ترین برنامه‌هایی بود که همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم مورد تأکید و پیگیری مسئولان قرار گرفت به گونه ای که بنابر اعلام رسمی در ابتدای دولت فقط ۱۰ سایت نسل پنجم وجود داشت اما الان این تعداد به  ۲۰۰۰  سایت افزایش پیدا کرده است.

در این راستا روز گذشته خبرهایی مبنی بر فعال‌سازی این نسل از اینترنت بر روی گوشی‌های سامسونگ در ایران و خاورمیانه در آینده نزدیک اعلام و عنوان شد این شرکت این موضوع را به نهادهای مرتبط اعلام کرده است.

موضوعی که با گذشت چند ساعت معاون وزیر ارتباطات حدس و گمان‌های ایجاد شده درباره این موضوع را تأیید کرد. امیر لاجوردی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: پس از مذاکراتی جدی در خردادماه گذشته در سازمان تنظیم با نماینده شرکت سامسونگ و بیان تذکر لازم، این شرکت رسما به سازمان اعلام کرد که گوشی‌های دارای قابلیت نسل ۵ که غیرفعال‌اند را فعال می‌کند.

وی گفت: ۹۱ درصد گوشی‌های نسل ۵ سامسونگ در ایران غیرفعالند. موضوع بعدی پیگیری فعال‌سازی ViLTE‌ و  Wifi-Offloading است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا