انرژی

تامین سوخت گاز نیروگاه شهید مفتح مانع ‌مازوت‌سوزی می‌شود

نیروگاه برق یک هزار مگاواتی شهید مفتح در کیلومتر ۴۵جاده همدان-تهران واقع در دشت کبودراهنگ با ظرفیت تولید هزار مگاوات و چهار واحد بخار ۲۵۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۲۷۰ هکتار قرار گرفته و به عنوان یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های ایران شناخته می‌شود.

نخستین واحد تولید برق نیروگاه حرارتی شهید مفتح همدان در تیرماه سال ۷۳ راه‌اندازی شد و انرژی تأمین شده آن در مدار بهره‌برداری قرار گرفت، واحد شماره ۲  این نیروگاه نیز شش ماه بعد و در دی ماه ۷۳ تکمیل و واحدهای سه و چهار نیز در سال ۷۴ بهره‌برداری شدند.

این نیروگاه از نوع بخار با یک برج خنک‌کننده خشک و سه برج خنک‌کننده تَر بوده که انرژی مورد نیاز بخشی از کشور را تامین می‌کند و نقش راهبردی در تعادل شبکه برق‌رسانی شمال- جنوب و مرکز-غرب کشور دارد.

چندی پیش کلیپی از  یکی از خبرگزاری‌ها در رابطه با انتقاد نماینده مردم شهرستانهای بهار و کبودراهنگ نسبت به مازوت‌سوزی و آلایندگی این نیروگاه حرارتی در فصل تابستان در فضای مجازی منتشر شده بود که همین امر موجب شد این موضوع را پیگیر شویم.

مصرف گسترده مازوت در نیروگاه شهید مفتح آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد کرده است

نماینده مردم شهرستانهای بهار و کبودراهنگ با بیان اینکه مصرف گسترده مازوت در نیروگاه شهید مفتح آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد کرده است، گفت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در فصول سرد آن هم به صورت محدود نیروگاه‌ها می‌توانند از مازوت استفاده کنند اما در شرایطی که پنج ماه از سال می‌گذرد و در حال ورود به دومین ماه تابستان  قرارداریم، متاسفانه نیروگاه شهید مفتح با شدت تمام همچنان مازوت مصرف می‌کند که هیچ توجیهی ندارد.

فتح‌الله توسلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جانمایی غلط این نیروگاه در دشت کبودراهنگ و مصرف بیش از ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در حدود سه دهه، تهدیدی برای منطقه ما ایجاد کرده است و اکنون منطقه ما شاهد تنش شدید آبی است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه شهید مفتح در استفاده از سوخت مازوت، سومین مصرف‌کننده مازوت در سطح کشور به شمار می‌رود، افزود: استفاده نیروگاه در چند دهه اخیر از مازوت آسیب‌های بسیاری  به محیط زیست منطقه وارد کرده و سلامت مردم را به شدت تهدید می‌کند.

توسلی با بیان اینکه مسئولان نیروگاه عدم تامین گاز را مطرح می‌کنند و من چندین بار و به طور مرتب با  وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز در این زمینه صحبت کرده‌ام، اما نه وزارت نیرو و نه وزارت نفت پاسخ قانع کننده در این زمینه ندارند. گاهی کمبود و ناترازی  تولید گاز را مطرح می‌کنند، زمانی اورهال کردن برخی از پالایشگاه‌ها و..‌ که هیچکدام قانع کننده نیست.

وی با اشاره به مکاتبات رسمی و جلسات بسیار با دستگاه‌های مختلف برای حل مشکل گاز نیروگاه شهید مفتح افزود: در تابستان چه توجیهی دارد که نیروگاه شهید مفتح با شدت تمام مازوت ۲۳۸ که بدترین نوع مازوت به شمار می‌رود را  مصرف می‌کند؟ وزارت نیرو و نفت باید مشکل گاز نیروگاه شهید مفتح را حل کند.

وی با اشاره به اینکه دود ناشی از سوخت مازوت از ده‌ها کیلومتری کبودرآهنگ قابل  مشاهده‌ است، اظهار کرد: به عنوان نماینده مردم شهرستان کبودراهنگ وظیفه دارم که این موضوع را دنبال کنم، نیروگاه شهید مفتح نه عوارض آلایندگی را پرداخت می‌کند و نه مسئولیت اجتماعی خود را انجام می دهد و نه از مازوت سوزی خود می‌کاهد.

توسلی بیان کرد: اصرار بر این بود برج خشک که برای نیروگاه یک بخش آن ایجاد شده و دیگری هنوز احداث نشده و نیاز به اعتبارات و توجه ویژه وزارت نیرو و بخش‌های مختلف دارد، ایجاد و تکمیل شود تا برای خنک کردن از آب استفاده نکنند، اما هنوز این امر محقق نشده است. 

توسلی یاد آور شد: در حال حاضر از یک یا دو سال پیش ۱۱ میلیون مترمکعب در سال برای نیروگاه شهید مفتح از پساب فاضلاب همدان استفاده می‌شود، اما همچنان بخش دیگر آب نیروگاه از طریق آب چاه‌های موجود دشت در حال تأمین است، ضمن اینکه در ۳۰ سال گذشته هم از آب‌های زیرزمینی منطقه استفاده داشته است و اگر این پساب برای بخش کشاورزی و یا صنایع کوچک مورد استفاده قرار می‌گرفت به طور قطع، تولید بسیاری را نصیب منطقه می‌کرد.

وی گفت: وزارت نیرو باید حداقل بخشی از ضرر و زیان مردم را در رابطه با نیروگاه شهید مفتح با مسئولیت اجتماعی جبران کند. با همه دستگاه‌هایی که با این قضیه دخیل هستند مکاتبه رسمی انجام داده‌ایم و به عنوان نماینده از حقوق مردم دفاع خواهیم کرد.

توسلی با بیان اینکه با مطالعاتی که داشتم مکان‌یابی و جانمایی نیروگاه شهید مفتح در دشت کبودراهنگ با هزینه‌های هنگفت از ابتدا اشتباه استراتژیک بوده است، خاطرنشان کرد: نیروگاه هایی مشابه نیروگاه شهید مفتح را در جایی احداث می کنند که دسترسی به منبع آب پایدار چون اقیانوس ها و رودخانه‌های دائمی باشد این در حالیست که در منطقه، آبی که وجود داشت؛ منبع آب پایدار نبود و آب‌های موجود در سفره‌های آب زیرزمینی از صدها سال گذشته ذخیره شده بود و طی ۱۰ یا ۲۰ سال گذشته به علت کاهش بارندگی و خشکسالی‌ها آبی نداشتیم.

شرکت گاز سهمیه نیروگاه را صفر اعلام کرده است

روابط عمومی نیروگاه شهید مفتح در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بحث مازوت‌سوزی این نیروگاه، اظهار کرد: مجموعه و مدیریت نیروگاه واقعاً مایل نیست از مازوت استفاده داشته باشد و مازوت بسوزاند.

هاشم رازقی افزود: ترجیح نیروگاه و اولویت آن برای سوخت، سوخت گاز طبیعی است اما واقعیت این است که ما الان سوخت گاز نداریم و شرکت گاز استان سهمیه ما را صفر اعلام کرده است و ما ناچاریم از سوخت دوم که سوخت مازوت است؛ استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اوج مصرف انرژی در سطح کشور و استان همدان ما ناچاریم این انرژی را تولید کنیم نه تنها ما بلکه تمام نیروگاه‌ها موظف به تولید انرژی هستند.

رازقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهدیم که برای تأمین انرژی مورد نیاز، استاندار همدان تا پایان هفته به درخواست شرکت توزیع برق ساعت کار تمام دستگاه‌های اجرایی را  شش صبح تا ساعت ۱۱ اعلام کرده‌ و در چنین وضعیت و شرایطی وظیفه نیروگاه برای تأمین انرژی دو چندان است و به همین دلیل تمام نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه شهید مفتح هم اکنون در آماده‌باش کامل برای تولید انرژی هستند و باید حتماً انرژی مورد نیاز مردم را تأمین کنند.

وی افزود: اینکه چرا سوخت گاز و سهمیه گاز به نیروگاه نمی‌دهند را باید از شرکت گاز پیگیر بود و آنان باید پاسخگو باشند که چرا به نیروگاه گاز نمی‌دهند؟

رازقی در رابطه با تکمیل برج خشک نیروگاه نیز تصریح کرد: تکمیل برج خشک نیروگاه  در اختیار نیروگاه نیست، برج خشک پروژه جدا بوده و پیمانکار آن شرکت مپنا است و با وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی مرتبط بوده و ما دخالتی در موضوع نداریم و به محض اینکه این برج خشک تکمیل شود، تحویل نیروگاه داده خواهد شد که این برج خشک از نقش موثری برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به بحث آلایندگی نیروگاه شهید مفتح نیز تصریح کرد: ایستگاه‌های هواشناسی در کبودراهنگ مستقر بوده و توسط ایستگاه هواشناسی وضعیت آلایندگی این شهرستان قابل بررسی است، در اکثر اوقات هوای شهرستان کبودراهنگ سبز بوده و منطقه آلایندگی ندارد.

رازقی همچنین با اشاره به بحث پرداخت عوارض آلاینده‌ها توسط نیروگاه، گفت: سهم عوارض آلاینده‌ها توسط نیروگاه به‌طور مرتب پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: در این شرایط سخت تابستان تمام نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه شهید مفتح در آماده‌باش کامل مشغول فعالیت برای تامین انرژی پایدار مردم هستند و در این رابطه از هیچ تلاشی مضایقه نخواهند داشت.

رازقی همچنین با انتقاد از عدم تحقق سوخت استاندارد کمتر از ۰.۸ دهم درصد گوگرد برای نیروگاه‌ها، اظهار کرد: طبق قانون هوای پاک مصوب سال ۹۷، مرکز پخش فرآورده‌های نفتی موظف است سوخت استاندارد با درصد گوگرد کمتر از ۰.۸ دهم درصد را تحویل نیروگاه‌ها بدهد که این موضوع متأسفانه تاکنون محقق نشده است.

وی در رابطه با انجام مسئولیت اجتماعی نیروگاه شهید مفتح، بیان کرد: کشت بیش از ۱۴۰ هزار اصله درخت در نیروگاه شهید مفتح در طی سه سال گذشته و توزیع چندین برابر این نهال‌ها و درختان در روستاها و شهرهای مجاور نیروگاه و نیز تولید و پرورش گل و گیاه را از جمله مسئولیت‌های اجتماعی انجام شده این نیروگاه می‌توان برشمرد.

رازقی اضافه کرد: اولویت برای ما در سوخت نیروگاه، گاز است. اگر سهمیه گاز بدهند از این نوع سوخت استقبال می‌کنیم و خوشحال می‌شویم، ضمن اینکه از نماینده مردم شهرستانهای بهار و کبودراهنگ نیز درخواست داریم ‌این موضوع را از طریق وزارت نفت پیگیری کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا