انرژی

کاهش ۱۴ درصدی ورودی مخازن سدها

سخنگوی صنعت آب کشور میزان پرشدگی حال حاضر سدهای کشور را ۵۹ درصد عنوان کرد و گفت: حجم مخازن کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۰ درصدی و نسبت به متوسط ۵ ساله با رشد ۶ درصدی همراه بوده‌ است؛ در حالی است که ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته افزایش ۷ درصدی داشته اما نسبت به متوسط ۵ ساله کاهش ۱۴ درصدی داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، فیروز قاسم‌زاده با تشریح آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور بیان کرد: هرچند درصد پرشدگی مخازن سدهای کشور در انتهای تیرماه در ۴ سال اخیر بدترین شرایط ۱۰ سال گذشته را تجربه کرده است، اما با بارش‌های مناسب سال جاری موجودی مخازن نسبت به متوسط ۵ ساله در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: البته اجرای دقیق برنامه‌های مدیریت منابع و مصارف حوضه‌های آبریز و هدایت و ذخیره‌سازی سیلاب در مخازن سدها، موجب شد تا مقطع کنونی سدهای کشور از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار باشند.

قاسم‌زاده بیان کرد: این مهم در عبور بدون تنش از تابستان گرم پیش‌رو که بر اساس اطلاعات هواشناسی، دارای رکوردهای دمایی در سطح کشور است، به مدیریت بخش آب کمک خواهد کرد، اما همچنان کنترل مصرف، مطمئن‌ترین و اصلی‌ترین گزینه در مدیریت منابع آبی است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به ورودی‌ سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ اظهار کرد: حجم آب موجود در سدها در حال حاضر ۳۱ میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال آبی گذشته با افزایش ۱۰ درصدی روبروست.

وی درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب استان  تهران را ۳۶ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۳۱ تیرماه نسبت به سال آبی گذشته افزایش ۲۴ درصدی داشته است. همچنین درصد پرشدگی مخازن سدهای دریاچه ارومیه، ۶۰ درصد و میزان پرشدگی سدهای زنجیره کارون ۸۲ درصد است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا