بورسبورس اوراق

حمایت ۹ همتی صندوق تثبیت از بازار سرمایه در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳

براساس آخرین آمار ارایه شده از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه، ارزش سهام خریداری شده توسط این صندوق از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ رقمی معادل ۹۱.۵۰۱ هزار میلیارد ریال (حدود ۹.۱ همت) بوده است.

همچنین بخوانید
طرح

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، طبق آمار ارایه شده از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه، خلاصه فعالیت این صندوق در طول ۷۴ روز کاری به شرح نمودار و جدول زیر بوده است.

مسایلی مانند حمله غاصبانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه (فروردین ماه)، موضوعات مرتبط با بند س تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ (اردیبهشت ماه)، شهادت رئیس جمهور و تیم همراه ایشان (خردادماه) و مسائل مرتبط با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مهمترین اخبار تأثیرگذار بر بازار سهام در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۳ بوده که به مراتب این اتفاقات منجر به افزایش فشار فروش در بازار شده است.

به دنبال چنین اتفاقی، صندوق تثبیت بازار سرمایه در این برهه زمانی و در راستای ایفای نقش خود برای حمایت از بازار سهام بیشترین خرید را داشته است.

در راستای رسالت صندوق تثبیت بازار سرمایه و حمایت از بازار سهام (شرکت‌های بورسی و فرابورسی)، این صندوق از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون خرید بلوکی نداشته و موجودی سهام این صندوق نیز در طی سال‌های اخیر به صورت خرید خرد در همه نمادها تأمین شده است.

طبق این آمار، ارزش سهام خریداری شده توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ رقمی معادل ۹۱.۵۰۱ هزار میلیارد ریال (حدود ۹.۱ همت) بوده است.

همچنین، ارزش سهام فروخته شده به صورت خرد و بلوکی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ به ترتیب رقمی معادل ۲.۰۲۷ میلیارد ریال (حدود ۲۰۰ میلیارد تومان) و ۴۶.۲۳۸ میلیارد ریال (حدود ۴.۶ همت) بوده است.

منابع حاصل از فروش سهام، مجدد به گردونه حمایت از بازار سهام بازگشته و خروج منابع اتفاق نیفتاده، به عبارت دیگر صندوق تثبیت در کنار حمایت از بازار سرمایه کمک چشمگیری را به نقدشوندگی بازار داشته است.

در مجموع از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون با ۷۴ روز معاملاتی در بازار سهام همراه بودیم که از این تعداد روزها، صندوق تثبیت بازار سرمایه ۵۵ روز (۷۴ %) به بازار ورود داشته و با معامله ۵۱۴ نماد به حمایت از بازار سهام پرداخته است.

حمایت ۹ همتی صندوق تثبیت از بازار سرمایه در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا