امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خرید تضمینی گندم ۱۵ درصد افزایش یافت

خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۸ میلیون و ۵۴۷ هزار تن تا پایان تیر ماه رسید که نسبت به مدت مشابه آن ۱۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سال قبل برای سومین سال در دو دهه گذشته جشن خودکفایی گندم در کشور برگزار شد. میزان تولید این محصول استراتژیک بر اساس گزارش فائو حدود ۱۴ میلیون تن بود و حدود ۱۰ میلیون ۳۵۰ هزار تن از سوی دولت خرید تضمینی شد.

نرخ این خرید تضمینی نخست ۱۱.۵ هزار تومان در هر کیلو گرم بود که با پیگیری گندم کاران در نهایت به ۱۵ هزار تومان رسید. امسال نیز خرید تضمینی این محصول استراتژیک ۱۷.۵ هزار تومان تعیین شده که بیش از ۵۰ درصد مطالبات معوق شده است. البته بنا بر قول وزیر جهاد کشاورزی قرار است به زودی مبلغ ۸۵ هزار میلیارد تومان (همت) به حساب گندم کاران واریز شود.

در مراسم افتتاح بیست و سومین نمایشگاه خوراک دام و طیور محمدعلی نیکبخت اعلام کرد تا صبح شنبه ۳۰ تیر ماه میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۸ میلیون تن گذشته و تا کنون ۵۲ همت از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

در ادامه سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی (سیفا) تا ساعت ۷ صبح امروز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳، ۸ میلیون و ۵۴۷ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۱۵۰.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.

وی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۱۱۷ میلیون تن معادل ۱۵ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به میزان ۲.۸۲۱ میلیون تن معادل ۴۹ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به میزان ۴.۴۵۶ میلیون تن و معادل ۱۰۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندم کاران تصریح کرد: تا کنون ۵۳.۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، واریز شده و پرداخت باقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

گفتنی است؛ بیشترین میزان خرید تضمینی گندم به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۹۷ هزار تن، فارس ۸۰۰ هزار تن، کرمانشاه ۶۸۰ هزار تن، خراسان رضوی ۴۸۷ هزار تن و کردستان ۴۶۱ هزار تن است.

عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و لرستان ادامه دارد. با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تأمین خواهد شد و نیاز به واردات گندم وجود ندارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا