بورسکسب و کار

صندوق طلای گوهر؛ پربازده ترین صندوق طلای بورسی ۱۴۰۳

سرمایه‌گذاری در طلا سابقه‌ طولانی دارد. در طول تاریخ این فلز گرانبها توانسته است دارایی سرمایه گذاران را در برابر شوک‌های تورمی حفظ کند. از سوی دیگر، بازار طلا در شرایطی قرار دارد که سرمایه گذاران به آسانی می‌توانند معاملات خود را در این بازار انجام دهند. با این حال تنها راهی که بسیاری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طلا می‌شناسند، سرمایه گذاری در طلای فیزیکی است. اما راه سرمایه گذاری دیگری نیز وجود دارد که به صرفه‌تر و راحت‌تر از سرمایه‎گذاری فیزیکی در طلا است.

صندوق سرمایه گذاری در طلا

سرمایه گذاری در طلا به دو صورت امکان‌پذیر است. اولین راه خرید طلای فیزیکی اعم از سکه‌ طلا، طلای زینتی و شمش طلا است و راه دوم سرمایه گذاری در صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به حساب می‌آید. صندوق‌های طلا، روش دیگری برای سرمایه‌گذاری در طلا هستند. سبد این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از اوراق گواهی سپرده سکه طلا و اوراق گواهی شمش طلا تشکیل شده است. در واقع می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در صندوق طلا نوعی سرمایه گذاری در سکه و شمش طلا است.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا دارای مزایایی است که می‌تواند آن‌ را نسبت به سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی جذاب‌تر و به صرفه‌تر کند. مزیت اصلی که برای سرمایه گذاری در صندوق طلا وجود دارد، عدم وجود هزینه‌های اضافی همچون اجرت طلا،مالیات، سود فروشنده و … است. یکی از مهمترین مزیت های خرید صندوق طلا امنیت بالای آن نسبت به سکه و طلای فیزیکی است.

از سوی دیگر، طلای فیزیکی همواره در معرض ریسک به سرقت رفتن قرار دارد. اما واحد‌های صندوق طلا چنین ریسکی را ندارند. از دیگر مزایایی که در مورد سرمایه‌گذاری در صندوق طلا وجود دارد این است که قیمت واحد‌های صندوق طلا نسبت به سکه طلا به خصوص انواع کوچک‌تر آن، حباب قیمتی کمتری دارد. مزیت دیگر خرید صندوق طلا، امکان سرمایه گذاری با پول کم است. برای خرید سکه یا طلای زینتی به حداقل چند میلیون تومان سرمایه نیاز است. اما برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق طلا به حداقل ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد نیاز دارید.

البته بهتر است این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بازار سرمایه شناخته می‌شود، تنها به ۵۰ هزار تومان پول نیاز دارید، البته مشروط به این که خرید این صندوق را از طریق اپلیکیشن کیان دیجیتال عملی کنید. در غیر این صورت، برای سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا به طور کلی به حداقل ۵۰۰ هزار تومان وجه نیاز است.

معایب سرمایه گذاری در صندوق طلا

صندوق سرمایه‌گذاری در طلا معایبی نیز دارد. این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل این که در اوراق گواهی سکه و شمش طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، با تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد نوساناتی را تجربه می‌کنند. در این هنگام افرادی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند ممکن است به صورت هیجانی شروع به معامله کنند و متضرر شوند.

دومین نکته که در معایب صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا باید به آن اشاره کرد، این است که شما نمی‌توانید طلای فیزیکی تحویل بگیرید. یعنی با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، سرمایه گذاران تنها از نوسانات قیمت صندوق می‌توانند بهره ببرند.

صندوق طلای کیان با نماد گوهر

سرمایه گذاری در صندوق طلای کیان

صندوق طلای کیان یکی از بهترین و پربازده ترین صندوق های طلا در بازار است که با توجه به مزایایی که برای صندوق های سرمایه گذاری طلا ذکر شد میتوانید با اطمینان بالا در این صندوق سرمایه گذاری کنید. برای اینکه نسبت به بازدهی خرید این صندوق نسبت به طلای فیزیکی و سکه اطمینان داشته باشید بهتر است روند رشد این صندوق را در بازار در مقایسه با رشد قیمت سکه مقایسه کنید.

بررسی بازدهی صندوق طلای گوهر در مقایسه با سکه برای سرمایه گذاری!

برای مقایسه بازدهی صندوق طلای گوهر با سکه امامی سه بازه زمانی مختلف در نظر گرفته شده است. بازه‌های زمانی در نظر گرفته شده منتهی به ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳ هستند. بازه زمانی اول، یک ماهه است. در بازه زمانی یک ماهه صندوق طلای گوهر بازدهی ۲.۲۳ درصدی را کسب کرده است. این در حالی است که سکه امامی در این بازه زمانی تنها موفق به کسب بازدهی ۰.۷۲ درصدی شده است.

اما در بازه زمانی سه ماهه سکه امامی ۷.۴ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. این در حالی است که در این بازه زمانی صندوق طلای کیان ۷.۱۱ درصد کاهش قیمت را ثبت کرده است. دلیل اصلی این اتفاق، این است که در این بازه زمانی سه ماهه منتهی به ۳۰ تیر ۱۴۰۳ قیمت دلار در بازار آزاد افت کرده است. با توجه به این اعداد می‌توان دریافت که در زمان کاهش قیمت، به طور کلی بهای واحد‌های صندوق طلای کیان کمتر از قیمت سکه امامی کاهش داشته است.

در بازه زمانی شش ماهه صندوق طلای کیان افزایش قیمت ۲۳.۶۷درصدی را تجربه کرده است. اما سکه امامی در بازه زمانی شش ماهه توانسته است ۲۷.۷ درصد رشد قیمتی را کسب کند. این نکته را باید به این نحو در نظر داشت که صندوق‌های طلا بیشتر از سکه عادی به تغییرات قیمت دلار و تقاضا حساس هستند و کمی زودتر به تحولات واکنش نشان می‌دهند چرا که فعالان آن معمولا حرفه‌ای‌تر هستند.

دارایی یک ماهه سه ماهه شش ماهه
صندوق طلای کیان با نماد گوهر ۲.۲۳ ۷.۱۱- ۲۳.۶۳
سکه طلای امامی ۰.۷۲ ۷.۴- ۲۷.۷

چطور صندوق طلای کیان بخریم؟

برای خرید صندوق طلای گوهر دو راه وجود دارد. اپلیکیشن کیان دیجیتال و کارگزاری کیان. برای استفاده از اپلیکیشن کافی است وارد سایت کیان دیجیتال شوید و با دانلود این اپلیکیشن اقدام به خرید صندوق نمایید. دقت داشته باشید که لازم است که قبل از استفاده از کارگزاری کیان در سامانه سجام احراز هویت شوید و کد بورسی دریافت کنید.

سرمایه گذاری در صندوق طلا بهتر است یا سکه؟

برای سرمایه گذاری در طلا دو راه اصلی وجود دارد، سرمایه گذاری در طلای فیزیکی و خرید صندوق طلا. صندوق طلا به دلیل اینکه هزینه‌های اضافی همچون اجرت ساخت، مالیات بر ارزش افزوده و سود فروشنده ندارد برای سرمایه گذاری مناسب‌تر است. از سوی دیگر، در بسیاری از برهه‌های زمانی صندوق طلای کیان نسبت به سکه امامی بازدهی بیشتری را کسب کرده است. این در حالی است که طلای فیزیکی همواره در معرض ریسک به سرقت رفتن قرار دارد، اما صندوق طلا چنین ریسکی ندارد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا