اقتصاد کلان

خروج بایدن موجب تغییر در برنامه تجارت ترامپ خواهد شد؟

پیش‌بینی می‌شود اعلام خروج بایدن از رقابت ریاست‌جمهوری می‌تواند باعث ایجاد رکود در تجارت ترامپ شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، خروج جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده از رقابت‌های ریاست‌جمهوری در روز یکشنبه، می‌تواند تغییردهنده پیش‌بینی‌هایی سرمایه‌گذارانی شود که معتقدند پیروزی جمهوری‌خواهان فشارهای مالی و تورمی ایالات‌متحده را افزایش می‌دهد البته برخی تحلیلگران می‌گویند که بازارها می‌توانند از افزایش شانس تقسیم دولت در دولت بعدی سود ببرند.

تجارت موسوم به ترامپ که فرض می‌کند سیاست‌های مالیاتی رئیس‌جمهور سابق باعث افزایش سود شرکت‌ها می‌شود، در حالی که سلامت بودجه بلندمدت کشور را تضعیف می‌کند، پس از مناظره تلویزیونی فاجعه‌بار بایدن در ماه گذشته، جایگاه خود را به دست آورد.

این مورد به ویژه در اوراق قرضه دولتی ایالات‌متحده و بازدهی خزانه‌داری -که به‌طور معکوس نسبت به قیمت‌ها حرکت می‌کند- قابل مشاهده بود و به‌طور خلاصه انتظارات مبنی بر اینکه دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، پس از مناظره و ترور آخر هفته گذشته، کاخ سفید را به دست خواهد آورد افزایش یافته است.

اگرچه با توجه به نشانه‌هایی از تضعیف اقتصادی، بازدهی به سرعت عقب‌نشینی کرد، اما این حرکت نشان‌دهنده اعتقاد سرمایه‌گذاران به این بود که ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند منجر به سیاست‌های تورمی و موضع مالی انبساطی بیشتر شود و تصمیم بایدن برای کناره‌گیری و حمایت از کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور برای جایگزینی وی به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها، پیروزی ترامپ را مورد تردید قرار می‌دهد و احتمالا سرمایه‌گذاران را وادار خواهد کرد تا این پیش‌بینی‌ها را دوباره بررسی کنند.

تیم ترامپ گفته است که سیاست‌های حامی رشد او باعث کاهش نرخ بهره و کاهش کسری بودجه می‌شود و بسیاری از فعالان بازار بر این باور بودند که کسری بودجه در دولت دوم بایدن نیز بدتر خواهد شد.

کامرون داوسون، مدیر ارشد اجرایی NewEdge Wealth در نیویورک گفت این امر مقداری از برنامه تجارت ترامپ را تغییر خواهد داد و در آن زمان ممکن است به دنبال معکوس کردن تجارت ترامپ و دیگر انواع تحرکات باشیم.

نتایج نظرسنجی رویترز/ایپسوس نشان داد که ترامپ در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام شده – ۴۳ درصد به ۴۱ درصد – از بایدن پیشی گرفته است.

ترامپ در روز پنجشنبه هنگام پذیرش نامزدی جمهوری‌خواهان بار دیگر متعهد شد که مالیات شرکت‌ها و نرخ بهره را کاهش دهد. تحلیلگران همچنین انتظار دارند که ریاست‌جمهوری ترامپ روابط تجاری سخت‌تری را ایجاد کند که می‌تواند منجر به تعرفه‌های تورمی شود.

درآمدهای مالیاتی کمتر می‌تواند کسری بودجه دولت فدرال ایالات‌متحده را افزایش دهد، کسری بودجه دولت فدرال ایالات‌متحده، ازجمله در دوره ریاست‌جمهوری قبلی ترامپ در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۲۰، به‌طور پیوسته افزایش یافته است، اگرچه افزایش در سال ۲۰۲۰ عمدتا ناشی از کمک دولت برای همه‌گیری کووید-۱۹ بود.

بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که کسری بودجه در دولت دوم دموکرات نیز رو به وخامت خواهد بود، اما نتیجه انتخاباتی متعادل‌تر می‌تواند خطر محرک‌های مالی بیش از حد مورد انتظار را در صورتی که جمهوری‌خواهان واشنگتن را تحت کنترل خود درآورند، کاهش دهد.

خروج بایدن موجب تغییر در برنامه تجارت ترامپ خواهد شد؟

تقسیم یا پیروزی غیر قابل انکار؟

کنگره در حال حاضر تقسیم شده است، مجلس نمایندگان به شدت تحت کنترل جمهوری‌خواهان و سنا توسط دموکرات‌ها هستند. دولت تقسیم شده اغلب توسط سرمایه‌گذاران برای بازارها، مثبت تلقی می‌شود، زیرا اعمال تغییرات چشمگیر در سیاست را برای هر یک از طرفین دشوارتر می‌کند.

چند تن از دموکرات‌ها هشدار داده بودند امتناع اولیه بایدن از کناره‌گیری، باعث شد برخی از اهداکنندگان دموکرات به تعطیلی موسسات کمک کنند و دموکرات‌ها را در رقابت‌های مجلس نمایندگان و سنا نیز از بین خواهد برد.

بریج خورانا، مدیر شرکت مدیریت ولینگتون پیش از اعلام این خبر گفت خروج بایدن، شانس دموکرات‌ها را برای کنترل حداقل یکی از این موارد افزایش می‌دهد. دولت تقسیم شده، اگر محقق شود، به معنای بازدهی بسیار کمتر از آنچه در حال حاضر داریم، خواهد بود، زیرا اوراق قرضه منعکس‌کننده پیامد بالقوه خوش‌خیم‌تری در بدهی دولت است.

جیمی کاکس از گروه مالی هریس گفت بازارها ممکن است اکنون آنچه را بررسی کنند که قبلا انتظار می‌رفت کنگره را تغییر دهند. سنا به احتمال زیاد جمهوری‌خواه خواهد شد، اما مجلس نمایندگان در برابر تسلط دموکرات‌ها بسیار آسیب‌پذیر است.  

جک مک اینتایر، مدیر پورتفولیو در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری جهانی برندی واین نیز از دولت تقسیم شده به‌عنوان نتیجه بالقوه و مثبت برای بازار یاد می‌کند.

نوسانات مورد انتظار

سرمایه‌گذاران گفتند نوسانات بازار می‌تواند با ادامه عدم اطمینان در مورد انتخابات افزایش یابد.

جینا بولوین، رئیس گروه مدیریت ثروت بولوین گفت کناره‌گیری بایدن سطح کاملا جدیدی از عدم اطمینان سیاسی را نمایش داده و ممکن است کاتالیزوری برای نوسانات بازار باشد که به تاخیر افتاده است.

بخش‌هایی از بازار سهام، به‌ویژه شرکت‌های کوچک، در هفته‌های اخیر واکنش مثبتی به دورنمای پیروزی ترامپ نشان داده‌اند و ارزهای رمزپایه نیز در این مورد مستثنی نبودند.

شاخص نوسانات Cboe که به‌عنوان میزان ترس وال استریت شناخته می‌شود در روز جمعه به بالاترین سطح خود از اواخر آوریل رسید.

رفیا حسن، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Perigon Wealth در شیکاگو گفت بازار عدم اطمینان را دوست ندارد و عنصر اضافه شده نامزد ناشناس دموکرات مطمئنا باعث ناراحتی سرمایه‌گذاران خواهد شد. ما نمی‌دانیم بازار فردا و هفته‌های آینده با این اخبار چه خواهد کرد، بنابراین سرمایه‌گذاران باید موقعیت خود را حفظ کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا