اقتصاد کلان

تامین بیش از ۲۱ میلیارد دلار ارز برای واردات

براساس اعلام بانک مرکزی، از اول فروردین ماه تا ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ معادل ۲۱ میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از اول فروردین ماه تا ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳، ۲۱ میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

بر این اساس، برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۳۸ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۱ میلیارد و ۴۴۶ میلیون دلار و برای خدمات ۳۹۹ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۴ میلیارد ۵۶۲ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

تامین بیش از ۲۱ میلیارد دلار ارز برای واردات

بر اساس این گزارش، برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۳ میلیارد و ۹۹۹ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۳۸ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.

تامین بیش از ۲۱ میلیارد دلار ارز برای واردات

تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل یک میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۶۰۳ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۹۶۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۸۳۷ میلیون دلار، و «منسوجات و پوشاک» معادل ۵۶۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۹۵ میلیون دلار، ۱۷۸، ۷۹۸، ۸۰۰ و ۳۷ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۳۰ تیرماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

تامین بیش از ۲۱ میلیارد دلار ارز برای واردات

علاوه بر این گروه‌ها، پنج میلیارد و ۹۱۳ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است و میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۱ مرداد ماه، ۳۹ هزار و ۱۰۳ تومان برای دلار، ۴۲ هزار و ۵۲۸ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۶۴۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۳۷۹ تومان برای یوآن، ۴۴۵ تومان برای روبل و هزار و ۱۸۳ تومان برای لیر محاسبه شده است.

تامین بیش از ۲۱ میلیارد دلار ارز برای واردات

گفتنی است؛ در روز یکم مرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۹۸۳ تومان، یورو با نرخ ۵۱ هزار و ۹۹ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۷۹۳ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۳ هزار و ۸۶۹ تومان، یورور با نرخ ۴۷ هزار ۷۱۱ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۹۴۵ تومان مورد معامله قرار گرفته است.

تامین بیش از ۲۱ میلیارد دلار ارز برای واردات

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا