امور زیربناییتعاون و اشتغال

افتتاح ۱۰ پروژه متعلق به شستا با سرمایه‌گذاری ۲۶ همت

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی از افتتاح ۱۰ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۲۶ همتی و اشتغالزایی بیش از ۴ هزار نفری خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عارف نوروزی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در آئین افتتاح ۴۲۵ پروژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل وزارتخانه برگزار شد با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، اقدامات شستا بر اساس ریل‌گذاری جدید و به منظور توسعه اقدامات در قالب دانش بنیان‌ها و هوشمندسازی و اصلاح سیستم‌های نرم‌افزاری برنامه‌ریزی و انجام می‌شود، گفت: برای این کار بودجه کافی تخصیص پیدا کرده و با سرعت در حال به‌روزرسانی اقدامات و توسعه دانش بنیان‌ها و داخلی‌سازی قطعات و فناوری‌های لازم در این مجموعه هستیم.

وی تاکید کرد: ما امانت‌دار سرمایه کارگران و بیمه‌پردازان تأمین اجتماعی و بازنشستگان و خانواده‌های آنها هستیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اقدامات شستا در زمینه نهادینه‌سازی شفافیت و بهبود بنگاه‌داری، حفظ دارایی‌های خانواده بزرگ تأمین اجتماعی و رعایت امانت آنان، موجب امیدآفرینی در خانواده بزرگ بیمه پردازان و بازنشستگان تأمین اجتماعی شده است، افزود: ما در شستا خادم کارگران ایران هستیم و از تلاش برای این قشر زحمتکش ذره‌ای کوتاه نیامده و خستگی ناپذیر به اقدامات‌مان ادامه می‌دهیم.

وی گفت: در دولت سیزدهم اقدامات شستا به منظور افزایش سرمایه‌ها و تضمین دارایی‌های کارگران و بازنشستگان توسعه پیدا کرده است. هلدینگ‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی مأموریت پیدا کرده‌اند تا اقدامات خود را توسعه دهند و بر همین اساس تعدادی از اقدامات به سرانجام رسیده و در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.

پروژه‌های توسعه‌ای مجموعه شستا

نوروزی با اشاره به افتتاح معدن طلای تفتان خاطرنشان کرد: این معدن با ذخیره قابل توجه ۱۰۰ میلیون تن کانسنگ با عیار متوسط ۱.۶ ppm، یکی از بزرگترین معادن طلای کشور به شمار می‌رود و نقش مهمی در تغذیه کارخانه استحصال طلای تفتان ایفا می‌کند.

وی افزود: پروژه احداث کارخانه استحصال طلای تفتان در سال ۱۴۰۱ در منطقه سیستان و بلوچستان آغاز شد و در مدت ۲۰ ماه به سرانجام رسید. این پروژه برای ۶۸۶ نفر شغل مستقیم و برای ۱۰۰۰ نفر شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است. در این کارخانه با ظرفیت تولید ۵۰۰ کیلو گرم شمش طلا در سال فعالیت می‌کند و برای تولید یک تن طلا تا پایان سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل شستا حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای احداث این کارخانه را ۱.۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: این کارخانه نمادی از عزم و اراده ملی برای توسعه و آبادانی هر چه بیشتر خطه زرخیز سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام شده، طراحی یک کارخانه در نزدیکی کارخانه فعلی و با هدف تولید ۵ تن طلا تا پایان سال ۱۴۰۵ در حال انجام است. این کارخانه با تولید ۱۰ تن طلا تا پایان سال ۱۴۰۸ عملاً نیمی از تولید طلا در کشور را به خود اختصاص خواهد داد و در نتیجه ارزش طلای تولیدی کشور در افق ۱۴۰۸ معادل ۱۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

دیگر پروژه افتتاح شده در این مراسم، پروژه پلنت ۴ اکسیژن در شرکت ذوب‌آهن اصفهان بود که با سرمایه‌گذاری ۳۸.۵ میلیون دلار اجرا شده است.

به گفته نوروزی در این پروژه ۲۵ هزار مترمکعب بر ساعت اکسیژن با هدف بهبود روند تولید در این کارخانه تولید می‌شود که منجر به اشتغالزایی ۱۵۰ نفری از محل نیروهای موجود شده است.

این مسؤول دولتی درباره دیگر پروژه بهره‌برداری‌شده امروز یعنی پروژه کوره پاتیلی (LF) که در شرکت ذوب آهن اصفهان احداث شده است، گفت: این پروژه هم با سرمایه‌گذاری ۲۹۴ میلیارد تومانی و ۱۱ میلیون دلار با هدف افزایش تولید سالانه به میزان یک میلیون تن به مرحله اجرا رسیده و در مجموع منجر به بهبود روند تولید در این کارخانه شده است؛ میزان اشتغالزایی این پروژه هم ۱۱۰ نفر از محل نیروهای موجود است.

نوروزی همچنین درباره مخازن چهارگانه ذخیره آب اظهار کرد: محل اجرای این پروژه در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان است؛ برای این پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و هر مخزن از مخازن چهارگانه ۳۷ هزار مترمکعب گنجایش دارد؛ اشتغالزایی این پروژه هم ۱۵۰ نفر است.

همچنین توسعه ظرفیت تولید در گروه صنعتی بارز در کرمان و کردستان، دیگر پروژه‌ای بود که امروز به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شستا در این خصوص گفت: در این پروژه شرکت تابعه شستا هم ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده تا ۱۰ هزار تن در سال به تولید لاستیک گروه صنعتی بارز افزوده شود. این پروژه ۴۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

نوروزی درباره افتتاح خط تولید کاشی مینیاتوری و استخری در کارخانه سرام آرا قزوین تصریح کرد: این پروژه با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی راه‌اندازی شده است؛ با راه‌اندازی این خط ۴۰۰ هزار مترمربع در سال به تولیدات این کارخانه افزوده می‌شود؛ ضمن اینکه امکان صادرات به میزان ۸۰۰ هزار دلار در سال نیز فراهم شده و در مجموع ۱۳۵ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال جدید دارد.
وی همچنین درباره پروژه موم‌گیری در شرکت نفت ایرانول خاطرنشان کرد: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۳۷ میلیارد تومانی با هدف بهبود کیفیت محصولات تولیدی به مرحله افتتاح رسیده است؛ با افتتاح این پروژه پتانسیل صادرات ۳۸ میلیون دلاری در شرکت نفت ایرانول فراهم شده است.

وی تصریح کرد: توسعه میدان نفتی شادگان خوزستان با سرمایه‌گذاری ۳۰۸ میلیون دلاری تاپیکو آماده آغاز اجرای طرح است؛ این پروژه ۶۰۰ میلیون بشکه نفت در ۱۳ سال با درآمد ۴۵۸ میلیون دلاری نصیب کشورمان می‌کند. اشتغالزایی این پروژه هم ۱۰۶۵ نفر است.

از دیگر پروژه‌هایی که امروز به بهره برداری رسید می‌توان به طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت خدمات‌دهی اپراتور تلفن همراه رایتل اشاره کرد که با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی و اشتغالزایی برای ۲۶۰ نفر امروز به بهره‌برداری رسید.

به گفته مدیرعامل شستا، این طرح منجر به افزایش ظرفیت سخت افزار شبکه رایتل به میزان ۲۰ میلیون مشترک، افزایش امکان ارائه سرویس به ۱۴ میلیون مشترک، افزایش ظرفیت شبکه دسترسی و امکان استفاده از سرویس ۴G و افزایش ظرفیت ارائه سرویس به میزان ۱۲۰Gbps خواهد شد.

وی افزود: احداث خط انتقال و تصفیه‌خانه در جوار پتروشیمی خراسان شمالی با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی هم امروز به بهره‌برداری رسید که ۷ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت دارد و موجب می‌گردد همین مقدار برداشت آب از منابع زیرزمینی کاسته شود. این پروژه منجر به استمرار و حفظ فروش ۱۰۰ میلیون دلاری تولیدات این کارخانه می‌شود؛ ۷۵ نفر هم در این پروژه مشغول به کار شده‌اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی گفت: هلدینگ سیمان فارس و خوزستان هم با افتتاح پروژه خط تولید کیسه پروپیلن شهرستان آبیک با سرمایه‌گذاری ۳۲۰ میلیارد تومانی، ۱۰۰ میلیون عدد کیسه پروپیلن تولید خواهد کرد؛ میزان اشتغالزایی این پروژه هم ۸۵۰ نفر است.

وی با اشاره به تأمین خوراک دام، ادامه داد: کارخانه خوراک دامداری ملاردشیر هم با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی قرار است ١٣٠ هزار تن شیر در سال تولید کند؛ با افتتاح این پروژه امکان صادرات ۴۰۰ هزار دلاری فراهم شد.

نوروزی در پایان تاکید کرد: روند خدمت‌رسانی و توسعه سرمایه‌گذاری‌های جدید برای تضمین آینده کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان ادامه دارد و در آینده نزدیک تعداد زیادی از پروژه‌ها که احداث آن از ماه‌های گذشته آغاز شده بود به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا