ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

«هدهد» و «کوثر» ۱۵ آبان از روسیه به مدار لئو تزریق می‌شوند/اولین ماهواره IOT ایرانی در فضا

ماهواره هدهد و کوثر که قرار بود در در آذرماه سال گذشته پرتاب شود، قرار است در آبان ماه سال جاری از پایگاه روسیه به مدار لئو تزریق شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «هدهد» و «کوثر» دو ماهواره ایرانی هستند که در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده و از همان ابتدا قرار بود از پایگاه وستوچنی روسیه پرتاب شوند، ولی زمان پرتاب این دو ماهواره از سال گذشته با تردیدهایی همراه بوده است.

همچنین بخوانید

در ابتدا زمان پرتاب این دو ماهواره آذر سال گذشته (۱۴۰۲) بود ولی تاخیری در موشک پرتابگر روسی رخ داد و در عین حالی که پرتاب هدهد و کوثر به تعویق افتاد، ماهواره «پارس – ۱» پرتاب بین‌المللی شد.

بعد از مدتی احتمال پرتاب دو ماهواره کوثر و هدهد در سه ماه اول و یا نیمه اول سال ۱۴۰۳ قوت گرفت و بالاخره بعد از فراز و نشیب‌هایی قرار است این دو ماهواره در آبان سال جاری از پایگاه روسیه به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب شود.

دکتر حسین شهرابی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان حوزه فضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پرتاب دو ماهواره کوثر و هدهد ساخت این شرکت دانش‌بنیان گفت: این دو ماهواره در روز ۱۵ آبان ماه امسال از پایگاه فضایی روسیه به فضا پرتاب خواهند شد.

«هدهد» و «کوثر» ۱۵ آبان از روسیه به مدار لئو تزریق می‌شوند/اولین ماهواره IOT ایرانی در فضا

وی اظهار کرد: دو ماهواره کوثر و هدهد قرار است با همکاری کشور روسیه به مدار ۵۰۰ کیلومتری تزریق شوند. ماهواره «کوثر» یک ماهواره سنجشی با وضوح ۳.۵ متر است که قرار است به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری در مدار لئو پرتاب شود. این ماهواره با وزن ۳۰ کیلوگرم دارای محدوده تصویر رنگی ۱۵ کیلومتر و نرخ تصویربرداری آن ۶ فریم در ثانیه است.

شهرابی، تصاویر دریافت شده از این ماهواره را برای کاربردهای کشاورزی، نقشه‌برداری و حدنگاری مناسب دانست و ادامه داد: عمر مداری این ماهواره، دو سال است.

مدیرعامل این شرکت، ماهواره «هدهد» را یک ماهواره با کاربری IOT دانست که در ابعاد استاندارد کیوب‌ست و ابعاد ۳U طراحی و ساخته شده است و ادامه داد: کاربردهای خدمات این ماهواره برای حوزه‌های کشاورزی، حمل‌ونقل و مدیریت بحران است. هدهد عمر مداری ۴ سال دارد و همانند ماهواره کوثر در ارتفاع مداری ۵۰۰ کیلومتر قرار خواهد گرفت و با قرار گرفتن در مدار قرار است ماموریت‌هایی چون اینترنت اشیاء را اجرایی کند.

وی یکی از راهبردهای اصلی این شرکت دانش‌بنیان را توسعه همکاری‌های بین‌الملل دانست و یادآور شد: توسعه صنعت ماهواره و توسعه بخش خدمات ماهواره منوط به عملکرد صنعت پرتاب است و ما در این زمینه به دنبال همکاری با کشورهای مختلف هستیم و این همکاری‌ها منحصر به کشور روسیه نخواهد بود.

شهرابی از برگزاری تور برای مشاهده پرتاب این دو ماهواره ایرانی در روسیه خبر داد و گفت: در این تور بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در پایگاه پرتاب از نزدیک شاهد لحظه تاریخی پرتاب دو ماهواره هدهد و کوثر باشند.

وی زمان برگزاری این تور بازدید را ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه امسال ذکر کرد و یادآور شد: در این رویداد تیم تحقیقاتی این شرکت حضور دارند.

این فعال صنعت فضایی ضمن تشکر از دولت سیزدهم به‌ویژه رئیس‌جمهور شهید آیت الله رئیسی، اظهار کرد: همچنین از رئیس سازمان فضایی دکتر سالاریه تشکر می‌کنیم؛ چرا که تلاش‌های ایشان باعث شد که برای اولین بار در کشور انعقاد قرارداد پیش‌خرید تصاویر ماهواره‌ای محقق شود.

به گفته وی با این قراردادها به بخش خصوصی دانش‌بنیان به عنوان بازیگران زنجیره ارزش فضایی، بهاء داده شد.

مدیر عامل این شرکت ادامه داد: از این رو از دولت جدید نیز انتظار می‌رود که با توجه به شعارهایی که رئیس‌جمهور منتخب ارائه داد، روند توسعه فعالیت بخش خصوصی که در دولت سیزدهم شروع شد، در دولت چهاردهم شتاب بیشتری یابد. ما نیز این آمادگی را داریم که زنجیره ارزش حوزه سنجشی را که از سوی بخش خصوصی شروع شده است، تقویت کنیم و بخش دولتی نیز این آمادگی را داشته باشد که این خدمات را از بخش خصوصی پیش‌خرید کند.

شهرابی با تاکید بر اینکه انتظار داریم دولت چهاردهم خدمات مخابراتی IOT را توسعه دهد، افزود: هم اکنون این ظرفیت در بخش خصوصی وجود دارد و ما می‌توانیم بخش خصوصی فعال را در این حوزه داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری‌های بین‌المللی در صنعت فضایی، اظهار کرد: پایه‌های خوبی در همکاری‌های بین‌المللی در دولت سیزدهم شکل گرفته است که از جمله آن می‌توان به اتصال به بریکس و پیمان شانگهای و معاهده اوراسیا اشاره کرد و این توقع وجود دارد که در دولت چهاردهم این پیمان‌ها در حوزه فضایی، عملیاتی و باعث شود صنعت فضایی کشور، وجهه بین‌المللی خوبی در تعاملات بین‌المللی پیدا کند.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا