ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

گوگل از حذف کوکی‌ها از کروم منصرف شد

گوگل پس از سال‌ها وعده و وعید برای حذف کوکی‌های شخص ثالث در مرورگر کروم، اعلام کرد قصد دارد این کدهای کوچک را نگه دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، این عقبگرد بزرگ، در پی نگرانی‌های تبلیغ‌کنندگان صورت گرفته است که بزرگترین منبع درآمد این شرکت هستند. آنها می‌گویند حذف کوکی‌ها در کروم که محبوترین مرورگر جهان است، توانایی آنها برای جمع آوری اطلاعات برای تبلیغات شخصی سازی شده را محدود کرده و آنها را به پایگاه داده کاربران گوگل وابسته می‌کند.

سازمان رقابت و بازارهای انگلیس هم بر سر این نگرانی که حذف کوکی‌ها، مانع رقابت در تبلیغات دیجیتالی می‌شود، برنامه گوگل را زیر ذره بین برده بود.

آنتونی چاوز، نائب رئیس ابتکار «پرایوسی سندباکس» (Privacy Sandbox) که تحت حمایت گوگل قرار دارد، در یک پست وبلاگ گفت: به جای حذف کوکی‌های شخص ثالث، تجربه جدیدی را در کروم معرفی می‌کنیم که به افراد امکان می‌دهد انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند که در سراسر مرور وب آنها اعمال می‌شود و آنها می‌توانند هر زمان که بخواهند این انتخاب را تنظیم کنند.

گوگل از سال ۲۰۱۹، با هدف اصلی حذف تدریجی کوکی‌های شخص ثالث، بر روی طرح «پرایوسی سندباکس» کار کرده تا  حریم خصوصی آنلاین را افزایش داده و در عین حال، از کسب و کارهای دیجیتال حمایت کند.

 کوکی‌ها، بسته‌هایی از اطلاعات هستند که به وب‌سایت‌ها و تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهند تا کاربران وب را شناسایی کنند و عادت‌های مرور آن‌ها را ردیابی کنند، اما می‌توان از آنها برای نظارت ناخواسته نیز استفاده کرد.

به همین دلیل است که کوکی‌ها به مسئله مهمی برای کشورها تبدیل شده اند. در اتحادیه اروپا، استفاده از کوکی‌ها تحت «مقررات حفاظت از داده‌های عمومی» کنترل می‌شود که تصریح می‌کند ناشران، باید رضایت صریح کاربران را برای ذخیره کوکی‌هایشان دریافت کنند. مرورگرهای محبوب همچنین امکان حذف کوکی‌ها را به خواست کاربر فراهم می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، چاوز گفت: گوگل، با رگولاتورهایی نظیر رگولاتور انگلیس و ناشران و گروه‌های حریم خصوصی در خصوص رویکرد جدید همکاری می‌کند و همزمان، به سرمایه‌گذاری در برنامه «پرایوسی سندباکس» ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا