بورسبورس اوراق

بورس‌های کالایی در مسیر رشد و توسعه/ اعلام آخرین جزییات از بازار شمش و برق

علیرضا صادقی، رییس اداره نظارت بر بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آخرین شرایط از روند توسعه و بازارهای بورس کالا و انرژی گفت: موجودی شمش طلا در انبار در ابتدای سال جاری ۵.۳ تن بود که این رقم تا پایان خرداد ماه به ۷ تن افزایش یافت.

همچنین بخوانید
علیرضا صادقی

علیرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، به اقدامات انجام شده از سوی اداره نظارت بر بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار در سه ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: این اداره در نخستین فصل از سال ۱۴۰۳ اقداماتی مانند راه‌اندازی بازار گواهی صرفه‌جویی بورس انرژی، اخذ مصوبه کمیته فقهی در خصوص امکان فرمولی شدن قیمت اعمال اختیار تبعی اوراق سلف موازی استاندارد، اخذ مصوبه کمیته فقهی در خصوص توسعه دارایی‌های پایه حق، خدمت و منفعت در اوراق سلف موازی استاندارد، اخذ مصوبه کمیته فقهی در خصوص امکان تسویه نقدی اوراق سلف استاندارد ارزی با گواهی سپرده شمش طلا را در راستای توسعه بازارها و ابزارهای بورس‌های کالایی در دستور کار قرار داد.

وی در اظهار داشت: اخذ مصوبه کمیته فقهی در خصوص امکان انعقاد قراردادهای سوآپ ارزی با توجه به تصویب فقهی قراردادهای معاوضی (سوآپ) با محوریت حامل‌های انرژی، راه‌اندازی معاملات برق آزاد در بورس انرژی، آغاز معاملات پساب در بورس انرژی و ایجاد خزانه و انبار طلا توسط بورس کالا از دیگر اقداماتی بودند که در سه ماه نخست سال اجرایی شدند.

صادقی در ادامه به استفاده از هشدارهای نظارتی هوشمند اشاره کرد و افزود: در حوزه هشدارهای نظارتی، اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی در ۵ حوزه نظارت مبتنی بر معاملات الگوریتمی، نظارت مبتنی بر دستکاری بازار، نظارت بر اجرای مصوبات و مقررات مربوط به بورس‌های کالایی و نظارت بر معاملات هماهنگ و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی هشدارهایی را طراحی کرده که این موضوع از ابتدای سال تا ۳۱ خرداد سال جاری موفق به ارسال ۲ تذکر اداری، تهیه و تنظیم ۲ مورد پرونده تخلفاتی شد و در نهایت نسبت به ارسال این پرونده‌ها به هیات رسیدگی به تخلفات اقدام کرد.

تصویب اوراق سلف استاندارد ساختمان

رییس اداره نظارت بر بورس‌های کالایی سازمان بورس در ادامه به آخرین وضعیت تصویب اوراق سلف استاندارد ساختمان توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: پس از طرح این دستورالعمل در جلسه هیات مدیره سازمان و بیان برخی ملاحظات در این جلسه، جهت اظهارنظر مجدد به شرکت بورس کالا و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: این دستورالعمل پس اخذ نظرات شرکت‌های مزبور و جمع‌بندی برخی موضوعات مطرح شده مجدد برای تصویب به هیات مدیره ارسال شد و اکنون در نوبت طرح در هیات مدیره سازمان قرار دارد.

میزان نقدینگی جذب شده در بازار گواهی سپرده شمش طلا

صادقی در ادامه گفت‌وگوی خود با سنا به میزان نقدینگی جذب شده در بازار گواهی سپرده شمش طلا اشاره کرد و اظهار داشت: در این حوزه از ابتدای سال تا ۱۷ تیر ۱۴۰۳، رقمی معادل ۱۱۴ هزار میلیارد ریال نقدینگی (حدود ۱۱ همت) جذب این بازار شد و به طور کلی ارزش معاملات برابر با ۱۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

صادقی از افزایش موجودی انبار شمش طلا و جذب نقدینگی در این بازار خبر داد و گفت: موجودی شمش طلا در ابتدای سال جاری ۵.۳ تن بود که این رقم تا پایان خرداد ماه به ۷تن افزایش یافت.

بورس‌های کالایی در مسیر رشد و توسعه/ اعلام آخرین جزییات از بازار شمش و برق

به گفته رییس اداره نظارت بر بورس‌های کالایی سازمان بورس، از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه تعداد ۱۳صندوق طلا و ۲ صندوق کالای کشاورزی در بورس کالا پذیرش شده‌اند.

بورس‌های کالایی در مسیر رشد و توسعه/ اعلام آخرین جزییات از بازار شمش و برق

پذیرش املاک در بورس کالا

وی همچنین به آخرین وضعیت اجرای پروژه مولد سازی دارایی‌ها و نیز میزان پذیرش املاک در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون درخواست پذیرش و عرضه از سوی سازمان خصوصی‌سازی ارائه نشده است.

صادقی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۴مورد عرضه املاک از نوع آپارتمان مسکونی و تجاری صورت پذیرفت که از این میزان، تعداد ۴ مورد با تقاضای فعالان همراه و معامله شد.

رییس اداره نظارت بر بورس‌های کالایی سازمان بورس به کمک بورس کالا در تامین مصالح مورد نیاز برای اجرای نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: بورس کالا آمادگی خود را جهت برگزاری عرضه اختصاصی مصالح ساختمانی اعلام کرده و با در خواست صندوق ملی مسکن در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ میزان ۹۰ هزار تن میلگرد به صورت اختصاصی برای صندوق ملی مسکن عرضه شد.

وی همچنین با تاکید بر میزان تقاضای فصلی سیمان در بورس کالا اعلام کرد: در سه ماه نخست سال عرضه سیمان در بورس کالا در ۲ بازار فیزیکی و گواهی سپرده کالایی انجام شد.

صادقی خاطرنشان کرد: انواع محصولات سیمانی ۷۴ شرکت در بورس کالا پذیرش شده که از این تعداد ۳۶ شرکت علاوه بر بازار فیزیکی در بازار گواهی سپرده کالایی سیمان نیز عرضه‌های هفتگی دارند.

روند معاملات سیمان در بورس کالای ایران از دی ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳

بورس‌های کالایی در مسیر رشد و توسعه/ اعلام آخرین جزییات از بازار شمش و برق

رییس اداره نظارت بر بورس‌های کالایی سازمان بورس از افزایش تقاضای فصلی سیمان در بورس کالا در فصل بهار خبر داد و ادامه داد: روند عرضه تا اردیبهشت ماه افزایشی بود اما از خرداد ماه و با شروع خاموشی‌ برق صنعت سیمان، روند عرضه کاهشی شد.

وی اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میانگین قیمت سیمان عرضه شده در بورس کالا حدود ۱۲درصد رشد داشت.

مقدار حجم و ارزش معاملات سیمان در بازار فیزیکی و گواهی سپرده در بورس کالا از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۱۷ تیر ماه

بورس‌های کالایی در مسیر رشد و توسعه/ اعلام آخرین جزییات از بازار شمش و برق

وی گفت: بورس انرژی در راستای کمک به صنایع در دسترسی به برق بدون قطعی اقدام به راه اندازی تابلو معاملات برق آزاد و برق سبز کرده است.

آمار معاملات برق سبز و برق ازاد از ابتدای سال تا ۱۷ تیرماه

بورس‌های کالایی در مسیر رشد و توسعه/ اعلام آخرین جزییات از بازار شمش و برق

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا