انرژی

نفت روسیه مشتری جدید پیدا کرد

عضو سابق اوپک، برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته، به دنبال خرید نفت روسیه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت پرتامینای اندونزی پس از آغاز جنگ در اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، نفت از روسیه خریداری نکرده، اما اکنون گریدهای نفتی سوکول و اورال روسیه را به فهرست خرید خود برای سپتامبر سال ۲۰۲۴ افزوده است. طبق گزارش رویترز، از آخرین باری که شرکت نفتی پرتامینای اندونزی، نفت سوکول روسیه را خریداری کرد، بیش از ۱۰ سال گذشته است.

همچنین بخوانید

اینکه آیا اندونزی به عنوان خریدار نفت روسیه، به کشورهایی نظیر چین و هند خواهد پیوست، معلوم نیست و باید صبر کرد و دید.

اندونزی در سال ۲۰۲۴، رشد اقتصادی قوی را شاهد بوده است. اما تولید داخلی نفت این کشور، امسال به کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و همزمان، میزان مصرف، به بیش از ۱.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این کشور آسیایی با وجود موضع نسبتا بی‌طرف در عرصه سیاست جهانی، در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که نفت ارزان روسیه را خریداری خواهد کرد اما دولت اندونزی ظاهرا به این نتیجه رسید که خرید نفت روسیه با قیمت ۳۰ درصد ارزان‌تر از نفت برنت، به ریسکهای سیاسی آن نمی‌ارزد.

واردات بالاتر نفت که در ژوئن سال ۲۰۲۴، بر مبنای ماه به ماه، ۱۷ درصد افزایش داشت، به تراز تجاری اندونزی لطمه زده است. قیمت بالاتر نفت و محصولات نفتی، بر تراز تجاری این کشور تاثیر گذاشته است.

نشریه استار گزارش کرد ارزش واردات نفت در ژوئن سال ۲۰۲۴، بر مبنای سال به سال، ۴۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با وجود فرصت خرید نفت تخفیف‌دار روسیه، پالایشگاه‌های نفت اندونزی، برای پالایش نفت سبک تجهیز شده‌اند که عمده آن توسط کشورهایی مانند عربستان سعودی، نیجریه، آنگولا و عراق تامین می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا