بانکبانک و بیمه

تسهیل صادرات و رفع تعهد ارزی با راه اندازی بازار ارز توافقی/ تأمین سرمایه در گردش تولید سرعت می‌گیرد

کارشناس اقتصادی گفت: راه اندازی بازار ارز توافقی به معنای مرتفع شدن نیازهای واردات و تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خرد است.

حجت الله فرزانی؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درخصوص اهمیت راه اندازی بازار ارز توافقی و عوایدی که از این محل نصیب صادرکنندگان و به تبع آن تجارت و اقتصاد کشور می‌شود، توضیح داد: راه اندازی بازار ارز توافقی از این جهت حائز اهمیت است که منجر به تسهیل رفع تعهد ارزی صادر کنندگان خُرد و متوسط می‌شود و ارز با نرخ آزاد و نزدیک به بازار غیررسمی مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی در این باره توضیح داد: وقتی نرخ ارز در بازار با قیمت‌های معمول و معقول کشف شده عرضه شود متعاقب آن تامین مالی مبادله‌های آتی و تامین سرمایه در گردش به صورت ریالی صورت می‌گیرد لذا راه اندازی بازار ارز توافقی به این دلیل حائز اهمیت است.

همچنین بخوانید

این کارشناس خاطرنشان کرد: اثر مثبت راه اندازی بازار ارز توافقی برای صادرکنندگان خُرد، متوسط و دانش بنیان تسهیلگری در امر تجارت است. ارز توافقی معنایی جز عدم اعطای رانت به واردکنندگان ندارد، بنابراین رانتی از جیب صادرکننده به وارد کننده نمی‌رود در حالی که تا پیش از این صادرکننده مجبور بود ارز خود را با نرخ پایین‌تر از بازار به واردکننده بدهد.

فرزانی گفت: راه اندازی بازار ارز توافقی، چون به تسریع تامین سرمایه در گردش صادرکننده و تولیدکننده می‌انجامد منجر به رشد اقتصادی کشور می‌شود.

وی تصریح نمود: صادرکننده تمایلی به ارائه ارز خود به زیر قیمت بازار به واردکننده ندارد و به این خاطر تاخیر در رفع تعهدات ارزی همواره وجود داشته است. تبعات عدم تامین ارز مورد نیاز واردکننده به زیان مردم تمام می‌شود، چرا که محدودیت واردات کالا یا افزایش قیمت کالا مردم را دچار چالش‌های جدی می‌کند.

فرزانی گفت: از سوی دیگر تاخیر در رفع تعهدات ارزی، صادرکننده را دچار محرومیت‌هایی می‌کند، ضمن اینکه نقل و انتقالات مالی صادرکننده در شبکه بانکی قفل می‌شود، بنابراین راه اندازی بازار ارز توافقی به معنای مرتفع شدن نیاز‌های واردات، رفع تعهد ارزی و عدم محرومیت‌های صادرکنندگان است، پس راه اندازی بازار ارز توافقی همزمان چندین مزیت دارد.

وی در خصوص سایر مزیت‌های راه اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله گفت: مزیت دیگر راه اندازی بازار ارز توافقی عرضه ارز در مدت زمان کوتاه تری نسبت به قبل است، به این معنا که صادرکننده ارز حاصل از صادرات را با فاصله زمانی کوتاه تری به بازار عرضه می‌کند بنابراین گردش مالی تولید و صادرات تامین می‌شود و این روند کمک قابل توجهی به جهش تولید و به تبع آن ایجاد ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد کشور است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا