انرژی

باید سازوکار ویژه‌ای برای نخبگان در وزارت نفت در نظر گرفته شود

رئیس پژوهش و توسعه شرکت پالایش نفت تهران گفت: باید جایگاه نخبگان رعایت و سازوکار ویژه‌ای برای این افراد در وزارت نفت در نظر گرفته شود؛ زیرا افراد نخبه باید به‌عنوان کارآفرین در صنعت نفت فعالیت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود نیک‌بخت در بازدید اعضای بنیاد ملی نخبگان از پالایشگاه نفت تهران تأکید کرد: باید جایگاه نخبگان رعایت و سازوکار ویژه‌ای برای این افراد در وزارت نفت در نظر گرفته شود؛ زیرا افراد نخبه نباید کارمند باشند، بلکه باید به‌عنوان کارآفرین در صنعت نفت فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه در بخش پژوهش‌ها و رفع تنگناهای پالایشگاه نفت تهران می‌توانیم از ظرفیت این نخبگان بهره‌ ببریم، افزود: حمایت از نخبگان در زمره اهداف مدیریت کلان کشور و صنعت نفت است و پالایشگاه تهران استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان را در برنامه دارد و با افزایش حمایت‌های مالی و معنوی، در کنار آنهاست.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت پالایش نفت تهران یادآور شد: در میان مجتمع‌های پالایشی کشور، شرکت پالایش نفت تهران تنها مجموعه‌ای است که از پروژه‌های دانشجویی دکترا تا سقف ۳۰ میلیون تومان و دانشجویی کارشناسی ارشد تا سقف ۲۰ میلیون تومان حمایت می‌کند.

کاوه فرزادکیا، کارشناس ارشد اداره پژوهش و فناوری پالایشگاه تهران نیز با بیان اینکه صنعت نفت، صنعتی بسیار عظیم و گسترده با ظرفیتی بالا برای  پیشرفت و توسعه است، گفت: با پیشرفت فناوری جهان به‌سمت مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر به‌جای سوخت‌های فسیلی و هیدروکربنی، نخبگان باید به‌دنبال راهبردی برای مصرف و به‌کارگیری درست نفت تولیدشده در کشور باشند.

لزوم ایجاد فرهنگ سازمانی در وزارت نفت برای پذیرش نخبگان

کیوان اوضاعی، دستیار ویژه رئیس بنیاد ملی نخبگان استان تهران نیز در این نشست با تأکید بر اینکه باید فرهنگ سازمانی برای پذیرش نخبگان در وزارت نفت وجود داشته باشد، تصریح کرد: لازم است فرایند و سازوکاری مشخص برای ارائه و ساماندهی طرح‌ها و ایده‌های نخبگان در وزارت نفت وجود داشته باشد تا نخبگان بدانند با چه رویکردی با مجموعه صنعت نفت ارتباط بگیرند.

ریحانه بینایی، مسؤول برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه تدوین دستورالعمل‌های حمایت از دانشگاهیان و اعضای هیات‌علمی ازجمله وظایف مهم سازمان معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت است، گفت: طرح «پژوهانه» ازجمله طرح‌های تازه‌تدوین‌شده در وزارت نفت است که در این طرح اعضای هیات‌علمی با تشکیل گروه دانشجویی با موضوع فناورانه، با شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت وارد همکاری می‌شوند. مبلغ حمایتی این طرح پنج برابر حدنصاب معاملات کوچک است که به بیش از یک‌میلیارد می‌رسد.

وی ادامه داد: طرح فرصت مطالعاتی نیز از دیگر طرح‌های تدوین‌شده در سازمان معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت است که در این طرح اعضای هیات‌علمی می‌توانند در قالب فرصت‌های ۳ماهه، ۶ماهه یا ۱۲ماهه در یکی از مراکز عملیاتی و مجتمع‌های صنعتی حضور داشته باشند و از نزدیک با چالش‌ها آشنا شوند و در قالب قراردادهای پژوهشی با سازمان همکاری کنند.

علیرضا سلطانی، مشاور مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز، گفت: این بازدیدها ‌با هدف استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فنی، مهندسی و علمی نخبگان کشور در مجموعه‌های پالایشی کشور ازجمله پالایشگاه تهران و آشنایی نخبگان کشور با دستاوردها، پیشرفت‌ها، چالش‌ها و مسائل بخش‌های مختلف مجموعه صنعت نفت، همچنین پیشرفت و توسعه این صنعت با کمک ظرفیت‌های فکری و علمی این نخبگان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت و توانایی نخبگان کشور، چالش‌ها و خلأهای موجود در صنعت نفت را شناسایی کنیم و مانع خروج نخبگان از کشور شویم.

جامعه نخبگان و توان ملی، تنها راه عبور از تنگناها و چالش‌های موجود در کشور است

در ادامه اعضای بنیاد ملی نخبگان در زمینه ارائه راهبردی به‌منظور پیشبرد و توسعه صنعت عظیم نفت همسو با توانایی‌ها و تخصص خود بحث و تبادل‌نظر کرده و خواهان حمایت بیش‌ازپیش از نخبگان و افراد حاذق در این صنعت شدند؛ زیرا جامعه نخبگان و توان ملی، تنها راه عبور از تنگناها و چالش‌های موجود در کشور است.

اعضای بنیاد ملی نخبگان همچنین در پایان، از بخش‌های مختلف ازجمله واحدهای ازت، آیزوماکس، هیدروژن ۳، تقطیر، مخازن ال‌پی‌جی و دیگر تأسیسات جانبی پالایشگاه نفت تهران بازدید کردند و از نزدیک با ابعاد، دستاوردها و پیشرفت‌های این مجتمع پالایشی پایتخت آشنا شدند.

انتهای پیام
 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا