کسب و کار

آیا نصب کاغذ دیواری انتخاب درستی است؟ (مزایا و معایب کاغذ دیواری)

پوشاندن دیوارها با کاغذ دیواری، به‌عنوان یک عنصر تزیینی جذاب برای تغییر فضاهای داخلی عمل می‌کند و می‌تواند حال و هوای کلی محیط را از این روز به آن رو کند. اگرچه استفاده از کاغذدیواری‌ها یک گزینه رایج برای زیباسازی انواع محیط است، اما تصمیم‌گیری در مورد آن چندان هم ساده نیست؛ چراکه پیش از خرید این سؤال مهم به وجود می‌آید که آیا نصب کاغذ دیواری برای تغییر دکوراسیون انتخاب درستی است یا خیر؟ در این مطلب می‌خواهیم نکات مثبت و منفی کاغذ دیواری منزل را به طور شفاف بررسی کنیم تا در انتها دید درستی در این مورد پیدا کنیم.

۱۲ مزیت شگفت انگیز کاغذ دیواری چیست؟

مزیت‌های کاغذ دیواری منزل بسیار وسوسه‌برانگیز است تا با یک روش بسیار مقرون‌به‌صرفه و هوشمندانه یک فضای داخلی خاص و متنوع را خلق کنیم. در این بخش می‌خواهیم با نکات مثبت کاغذ دیواری بیشتر آشنا شویم.

تنوع کاغذ دیواری در مقابل یکنواختی رنگ‌آمیزی ساده

انواع کاغذ دیواری

همچنین بخوانید

در هنگام رنگ‌آمیزی طیف‌های رنگی ساده هستند که حرفی برای گفتن دارند و تنها می‌توان از یک پالت رنگی بسته به تم کلی محیط تصمیم‌گیری کرد. درحالی‌که برخلاف رنگ‌آمیزی، استفاده از کاغذ دیواری دریایی از تنوع و طرح را برای تغییر دیوارها پیشِ رو می‌گذارد.

از مهم‌ترین مزیت‌های کاغذ دیواری این است که الگوها، بافت‌ها و سبک‌های بی‌شماری برای انواع دیوارپوش‌ها وجود دارد که طرح آن‌ها از مشرق‌زمین تا سرزمین غرب الهام گرفته و با هر چیدمانی سازگاری پیدا می‌کند.

پس چه بخواهید از سنت ها وام بگیرید و یک فضای کلاسیک ویکتوریایی را ترسیم کنید و چه بخواهید یک محیط مدرن و مینیمال را به تصویر بکشید، می‌توانید پس از شناخت انواع سبک‌های کاغذ دیواری مثل پوستر دیواری، داماسک، کاغذ دیواری ساده، پوستر طبیعت، پوستر سه بعدی و… طرح موردنظر خود را انتخاب کنید.

پوشاندن عیوب دیوار

پوشاندن عیوب دیوار از برجسته‌ترین مزیت‌های کاغذ دیواری است؛ طوری که اگر فرزند کوچکی دارید که دیوار منزل را با مدادهای شمعی‌اش نقاشی کرده یا روی دیوار پر از آثار میخ یا پستی‌وبلندی است، بهترین راه برای پوشاندن این نواقص، نصب یک کاغذدیواری زیباست تا ضمن پوشش این موارد، به بهسازی و جذابیت محیط کمک شایانی کند.

پیاده‌سازی انواع طرح و نقش روی کاغذ دیواری

جذابیت بصری بالای کاغذ دیواری این اجازه را می‌دهد تا هر طرح و نقشی را روی دیوار پیاده‌سازی کرد تا روی دیوار جلوه خیره‌کننده‌ای داشته باشد. به‌طوری‌که هیچ محدودیتی برای سن‌وسال یا سلیقه فرد در استفاده از انواع دیوارپوش وجود ندارد.

مثلا چه یک دختربچه بخواهد دیوارهای اتاقش را با طرح پرنسس‌های رؤیایی دیزنی تزیین کند و چه یک پسر نوجوان بخواهد تصویر ابرقهرمان‌های سینمایی را روی دیوار اتاقش بچسباند، تنها کافی است طرح موردنظر خود را انتخاب کند.

تعدیل برای رفع کاستی محیط

ایجاد خطای دید برای بازتر شدن فضا، یکی از ترفندهایی است که متخصصان دکوراسیون داخلی با کمک کاغذدیواری انجام می‌دهند. مثلا استفاده از کاغذدیواری‌های راه‌راه که تأکید بیشتری بر ارتفاع دارد، قد و قامت دیوارها را کشیده‌تر از اندازه واقعی نشان می‌دهند و برای محیط‌هایی با سقف کوتاه مناسب‌ترند. همین نکته در مورد کاغذ دیواری با راه‌راه افقی یا الگوهای تکرارشونده افقی باعث عریض‌تر دیده شدن اتاق‌ها می‌شود.

استفاده از کاغذ دیواری‌های بافت‌دار یا سه‌بعدی هم به دلیل خطای دیدی که در عمق به وجود می‌آورند، فضا را دلبازتر و وسیع نشان می‌دهد. اگر هم نیاز به فضایی دنج و تاریک دارید می‌توانید با استفاده از کاغذدیواری‌هایی با رنگ‌های تیره این محیط را برای خود ایجاد کنید و انعکاس نور دریافتی را با ترجیحات خود هماهنگ کنید.

شخصی‌سازی محیط و ایجاد نقطه کانونی

منحصربه‌فرد بودن در بسیاری از ابعاد زندگی جذاب است به‌ویژه زمانی که پای سلیقه و خلق‌خوی شخصی به میان می‌آید. زمانی که تصمیم می‌گیرید از کاغذ دیواری برای تزیین اتاق‌خواب، منزل یا شرکت خود استفاده کنید، محدود به استفاده از طرح‌های محدود یا یک رنگ‌آمیزی ساده نیستید، بلکه می‌توانید آنچه را در ذهن دارید مجسم کنید و با سفارش طرح دلخواه محیطی متفاوت از سایرین را طراحی کنید.

دوام بالای کاغذ دیواری

عمر کاغذ دیواری

اگر کاغذ دیواری باکیفیتی انتخاب کنید و نصب آن را به‌درستی انجام دهید، می‌توانید از مزایای کم‌نظیر کاغذ دیواری بادوام بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال بهره ببرید. برای اطمینان از مزیت کاغذ دیواری سعی کنید یک کاغذ دیواری مرغوب با روکش وینیل را انتخاب کنید که قابلیت شست‌وشوی بیشتری داشته باشد.

از سوی دیگر برخلاف رنگ‌های دیوار که پس از مدتی تغییر می‌کنند به سمت کدر شدن پیش می‌روند، کاغذهای دیواری تا سالیان بیشتری می‌توانند زیبایی خود را با همان نشاط اولیه به رخ بکشند. البته جنس کاغذ دیواری و نحوه نگهداری از آن بر میزان طول عمر آن بسیار مؤثر است.

فرایند ساده‌ی نصب و تعویض کاغذ دیواری

نصب کاغذدیواری در مقایسه با رنگ آسان‌تر و سریع است و به ابزارهای کمتری نیاز دارد. از طرفی بسیاری از کثیف‌کاری‌های رایج مثل پاشیده شدن رنگ روی زمین را ندارد.

اما فرایند اندازه‌گیری، برش به‌اندازه و نصب کاغذ دیواری هم امری تخصصی است و بهتر است برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه مثل ایجاد حباب هوا در پشت کاغذ دیواری و سایر مشکلات احتمالی از تجربه‌ی یک نصاب حرفه‌ای استفاده شود. اگر هم زمانی بخواهید طرح نصب‌شده را با طرح به‌روزتری جایگزین کنید، می‌توانید به‌راحتی کاغذ دیواری فعلی را جدا و سبک دیگری را به دیوار نصب کنید.

مقرون‌به‌صرفه بودن

خرید کاغذ دیواری با بهترین قیمت

اگر انتخاب و نصب کاغذ دیواری به‌درستی انجام شود، می‌توان انتظار داشت تا این دیوارپوش حداقل ۱۵ سال دوام داشته باشد. به‌این‌ترتیب نصب کاغذ دیواری ارزان‌تر از رنگ‌آمیزی مجدد سالانه دیوارهاست. به طور تقریبی می‌توان گفت طول عمر کاغذ دیواری بیش از ۳ برابر دوام رنگ‌آمیزی است.

مقاوم در برابر ضربه و خط‌وخش

احتمالا تابه‌حال با چالش رنگ‌پریدگی و آسیب به رنگ دیوار در اثر ضربه یا خراش مواجه شده‌اید. با استفاده از مزیت کاغذ دیواری می‌توان این دغدغه را تا حد زیادی کاهش داد؛ زیرا کاغذهای دیواری به دلیل بافت مقاوم خود به‌راحتی می‌توانند مورداستفاده خانواده‌هایی با فرزند خردسال یا افرادی قرار بگیرند که در منزل خود از حیوانات خانگی مراقبت می‌کنند.

قابلیت شستشو

قابلیت شست‌وشوی انواع روکش‌دار یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های کاغذ دیواری است که به شما امکان می‌دهد بدون نگرانی از بابت آسیب به دیوار یا رنگ آن را از هرگونه غبار، لکه و آلودگی پاک کنید و نگران از دست رفتن جلای آن نباشید.

سازگاری با محیط‌زیست

زمانی که کاغذدیواری‌هایی با الیاف و مواد طبیعی را انتخاب می‌کنید، می‌توانید از بابت سازگاری مواد اولیه با محیط‌زیست خیالی آسوده داشته باشید و کمترین آسیب را به محیط پیرامون خود بزنید.

مناسب برای افراد حساس مبتلا به آلرژی

با نصب کاغذ دیواری‌ هایی با مواد اولیه طبیعی، از بوی آزاردهنده مواد شیمیایی رنگ‌های ساختمانی در امان هستید. این مزیت کاغذ دیواری برای افرادی که با مشکلات آلرژیک دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بسیار مهم است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با یک جایگزین عالی هرازگاهی دستی به سر و روی محیط زندگی یا محل کار خود بکشند.

معایب نصب کاغذ دیواری چیست؟

با وجود تمامی آنچه از نکات مثبت نصب کاغذ دیواری گفتیم، نمی‌توان از جنبه‌های چالش‌برانگیز و معایب کاغذ دیواری چشم‌پوشی کرد. مثل:

احتمال تکراری شدن طرح کاغذ دیواری

ریسک قدیمی شدن یا احساس دل‌زدگی از طرح انتخاب‌شده از مهم‌ترین چالش‌های استفاده از کاغذ دیواری برای تزیین محیط است. اگر فرد تنوع‌طلبی هستید که خیلی زود از سبک دیوارپوش خسته می‌شود، در انتخاب طرح‌های الگودار بااحتیاط عمل کنید و هزینه تعویض چندباره کاغذ دیواری را به جان بخرید.

گران‌قیمت بودن کاغذ دیواری‌های باکیفیت

خرید کاغذ دیواری باکیفیت اگرچه در درازمدت توجیه اقتصادی خوبی دارد، اما در گام اول می‌تواند کمی گران به نظر برسد. اما باتوجه به دوام ۳ برابری کاغذدیواری نسبت به رنگ می‌توان آن را روش بهتری برای تزیین دیوار دانست.

محدودیت در نصب کاغذ دیواری برای محیط‌های مرطوب

باتوجه‌به گران بودن فرایند سفارش تا نصب کاغذ دیواری‌های مرغوب، توصیه می‌شود انتخاب کاغذ دیواری در محیط‌های مرطوب مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی بااحتیاط بیشتری انجام شود. رنگ‌آمیزی در چنین محیط‌هایی پیشنهاد بهتری است. درحالی‌که می‌توان از کاغذ دیواری در دیوارهای پذیرایی و نقاط کانونی بهره بیشتری برد.

پرهزینه و زمان‌بر بودن نصب اولیه کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری نسبت به رنگ‌آمیزی چالش‌برانگیزتر است و به زمان بیشتری نیاز دارد. پس همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم بهتر است این کار توسط یک نصاب باتجربه انجام شود. البته توجه داشته باشید هزینه صرف‌شده تنها یک‌بار، در هنگام شروع پرداخت می‌شود و باتوجه‌به دوام چندین ساله کاغذ دیواری قابل‌توجیه است. این در حالی است که رنگ‌آمیزی محیط نیاز به تجربه کمتری دارد و حتی می‌تواند توسط افراد آماتور انجام شوند.

نیاز به زیر سازی پیش از نصب

زمانی که تصمیم به نصب کاغذ دیواری می‌گیرید، اولین گام زیرسازی و برطرف کردن پست و بلندی دیوار است. این کار خود نیاز به‌صرف هزینه، زمان و حوصله بسیاری است که البته به بهبود نتیجه نهایی نصب کمک زیادی می‌کند و برای دیوارهای معیوب گزینه ایده‌آلی است.

جداسازی کاغذ دیواری از دیوار

اگر به هر دلیلی بخواهید کاغذ دیواری را از دیوار جدا کنید، بهتر است بدانید جداسازی آن ممکن است کمی زمان‌بر باشد یا آثار مختصری را روی دیوار باقی بگذارد. پس بهتر است پیش از نصب نسبت به این موضوع آگاهی کافی داشته باشید.

سخن پایانی

باتوجه‌به آنچه از مزایا و معایب کاغذ دیواری گفتیم، توصیه پایانی ما این است که سعی کنید انتخاب کاغذ دیواری‌های شیک و طرح‌دار برای دیوارهای ساده به دقت انجام دهید تا با هر بار تماشای آن لذت ببرید. پس از آشنا شدن با مزایا و معایب کاغذ دیواری الان وقت خرید است. برای خرید کاغذ دیواری می توانید به سایت منزل به آدرس www.manzel.ir مراجعه بفرمایید. منزل، با سابقه ترین و معتبر ترین فروشگاه اینترنتی کاغذ دیواری برای خرید انواع کاغذ دیواری و پوستر دیواری جدید با ارزان ترین قیمت در ایران است.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا