اقتصاد کلان

دریافت ارز اربعین و خروج از مرزها بدون ثبت‌نام ممکن نیست

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از ثبت‌نام حدود ۲۵۵ هزار نفر برای سفر اربعین خبر داد و تاکید کرد طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین، برای دریافت ارز اربعین و خروج از مرزها به سمت عراق، ثبت‌نام در سامانه «سماح» الزامی است.

حمیدرضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام اربعین توضیح داد: ثبت‌نام در سامانه سماح از یکشنبه ۱۷ تیرماه آغاز شده است و تا روز اربعین ادامه خواهد داشت. تا کنون ۲۵۵ هزار نفر ثبت‌نام خود را در این سامانه قطعی کرده‌اند. قطعی شدن ثبت‌نام به پرداخت هزینه بیمه منوط است.

همچنین بخوانید

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تاکید کرد: برای قطعی شدن ثبت‌نام اربعین، لازم است متقاضی وارد سامانه «سماح» شده، پس از ثبت اطلاعات هویتی، نوع وسیله نقلیه تا مرز و مرز خروجی و ورودی خود را تعیین کند و پس از پرداخت حق بیمه، کد رهگیری دریافت کند. اگر شخصی این مراحل را کامل طی نکرده، یعنی ثبت‌نام او تکمیل نشده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا خروج از مرزها به ثبت‌نام در سامانه سماح و دریافت کد رهگیری منوط شده است؟ اظهار کرد: با توجه به مصوبه ستاد مرکزی برای خروج از مرز ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری ضرورت دارد و هنگام خروج کنترل می‌شود، مگر آنکه ستاد اربعین در ادامه تصمیم دیگری اتخاذ کند.

 معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت همچنین گفت: مصوبه ستاد اربعین بر این تاکید دارد که ارز اربعین از طریق بانک‌های عامل به زائرانی پرداخت شود که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند.

او اضافه کرد: اراده ستاد اربعین بر این است که متقاضیان اربعین حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا تسهیلات دیگری همچون بلیت هواپیما و اتوبوس با نرخ مصوب برای آنها قابل دسترس باشد.

محمدی درباره پرداخت وام اربعین با توجه به برخی اخبار منتسب به وزیر اقتصاد در این‌باره، با بیان اینکه در سامانه سماح هنوز گزینه‌ای برای چنین تسهیلاتی وجود ندارد، گفت‌: این موضوع از طریق وزارت اقتصاد تصمیم‌گیری می‌شود و سازمان حج و زیارت در آن مداخله‌ و یا اطلاعاتی ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا