بورسبورس اوراق

اثر ناترازی انرژی بر سودآوری صنایع 

صنایع کوچک و بزرگ کشور که تا پیش از این با چالش‌های زیادی دست به گریبان بودند، حالا اما با وجود ناترازی انرژی شرایط حادتری را سپری می‌کنند؛ شرایطی که باعث شده سودآوری آنها طی دو سال گذشته به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرد.

همچنین بخوانید
فلزات اساسی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد حاشیه سود خالص در صنعت فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی تحت تاثیر ناترازی انرژی در زمستان سال ۱۴۰۲ نسبت به پاییز ۱۴۰۲ با کاهش ۱۲، ۳ و ۴ همتی و در صنعت استخراج کانه‌های فلزی با افزایش ۸ همت همراه شده است.

روند حاشیه سود ۱۲ ماهه ۳ صنعت

روند حاشیه سود خالص در ۱۲ ماهه منتهی به هر فصل نشان می‌دهد؛ سود صنایع فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی که در تابستان ۱۴۰۱، به میزان ۱۹.۳ درصد بوده در زمستان ۱۴۰۲ به میزان ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است.

وضعیت حاشیه سود صنایع در دوره‌های سه ماهه

همچنین، بررسی‌های آماری حاکی از آن است که حاشیه سود خالص این صنایع در دوره‌های سه ماهه نیز روند کاهشی داشته است.
به این ترتیب، حاشیه سود صنایع فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی که در تابستان ۱۴۰۱ به میزان ۱۴.۵ درصد بوده در زمستان ۱۴۰۲ به حدود۱۲.۴ درصد کاهش یافته است.

اعمال محدودیت در مصرف حامل‌های انرژی

اعمال محدودیت در مصرف حامل‌های انرژی برق و گاز در فصول تابستان و زمستان سال ۱۴۰۲ منجر به کاهش میزان تولید این صنایع به ترتیب به میزان ۹۹۷،۰۰۰ و ۴۱۱،۰۰۰ تن و ایجاد عدم النفعی معادل ۴ و ۲ همت شده است.

دو دلیل کاهش سودآوری در صنایع فرآورده‌های نفتی

در خصوص کاهش سودآوری صنعت فرآورده‌های نفتی دو دلیل مهم مطرح است که روند نزولی میانگین نرخ جهانی نفت و ابلاغیه دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی از جمله مهمترین این دلایل است.

کاهش میانگین نرخ جهانی فولاد، مولفه‌ای مهم در صنعت فلزات اساسی

از سویی دیگر؛ جدای از صنعت فرآورده‌های نفتی، سودآوری در صنعت فلزات اساسی نیز تحت تاثیر کاهش میانگین نرخ جهانی فولاد و افزایش بهای تمام شده به دلیل اعلام نرخ قطعی برق و اعمال محدودیت در مصرف انرژی گاز در طول مدت یاد شده با کاهش روبرو شده است.

اعمال محدودیت گاز، چالش اصلی صنایع محصولات شیمیایی

محصولات شیمیایی نیز از دیگر صنایعی است که بنا به اعمال محدودیت در مصرف گاز، با کاهش حاشیه سود روبرو شده است.

اثر ناترازی انرژی بر سودآوری صنایع 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا