بورسفرابورس

تامین بیش از ۲۲ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات

از ابتدای فروردین ماه تا ۲ مرداد ماه ۱۴۰۳، ۲۲ میلیارد و ۲۷۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

همچنین بخوانید
دلار

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به نقل از بانک مرکزی، ‌برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۱ میلیارد و ۹۲۹ میلیون دلار و برای خدمات ۴۰۷ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۴ میلیارد ۸۱۵ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

1

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۶۹ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.

2

این گزارش حاکی است؛ تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۶۲۷ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۱۱ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۸۸۷ میلیون دلار، و «منسوجات و پوشاک» معادل ۵۹۹ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار، ۱۸۵، ۸۲۰، ۸۵۵ و ۳۸ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۳۰ تیرماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این گروه‌ها، شش میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

2

در این گزارش آمده است؛ میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۳ مرداد ماه، ۳۹ هزار و ۲۱۰ تومان برای دلار، ۴۲ هزار و ۵۶۰ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۶۷۶ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۳۸۹ تومان برای یوآن، ۴۴۴ تومان برای روبل و ۱هزار و ۱۹۴ تومان برای لیر محاسبه شده است.

2

گفتنی است، در روز ۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله، دلار با نرخ ۴۷ هزار و ۵۰۴ تومان، یورو با نرخ ۵۱ هزار و ۵۶۳ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۹۳۵ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۳ هزار و ۹۸۶ تومان، یورور با نرخ ۴۷ هزار ۷۴۳ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۹۷۷ تومان بود.

3

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا