اقتصاد کلان

بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» می‌تواند مبنای کار دولت جدید باشد

اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب، ضمن ارسال بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» گفت: تحول و پیشرفت کشور نیازمند اراده حکمرانی است و این اراده، بدون داشتن ایده حکمرانی ممکن نیست. در بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» که با هدف «بزرگ کردن کیک اقتصاد ایران» تدوین شد، یک ایده حکمرانی منسجم ارائه شده که می‌تواند مبنای کار دولت جدید باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اندیشکده اقتصاد مقاومتی با ارسال بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب، پیشنهاد داد که از ایده حکمرانی ارائه شده در این بسته که با هدف «بزرگ کردن کیک اقتصاد ایران» تدوین شده، به عنوان رویکرد محوری دولت جدید استفاده شود.

بر اساس نامه این اندیشکده، اینکه کدام افراد برای نقش‌آفرینی در مسئولیت‌های کلیدی کشور مناسب هستند، وابسته به این است که کدام ایده حکمرانی انتخاب شود تا دولت در امر برنامه‌ریزی و اجرا، دچار ناهماهنگی و تعارضات نامطلوب نشود.

اندیشکده اقتصاد مقاومتی در پایان جهت کمک به دولت چهاردهم با تمام توان اعلام آمادگی کرده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

همانطور که مستحضر هستید؛ تحول و پیشرفت کشور نیازمند اراده حکمرانی است و این اراده، بدون داشتن ایده حکمرانی ممکن نیست. ایده حکمرانی «به مثابه یک پیشران» ارکان مختلف کشور را با خود به حرکت در می‌آورد، مسائل اولویت دار و راهبردهای حل آن را مشخص می‌کند، به تصمیمات در مواجهه با مسائل مختلف جهت می‌دهد، مانع از اتخاذ تصمیمات ناهمسان می‌شود و کشور را از بلاتکلیفی خارج می‌کند. همچنین مشخص می‌کند کدام افراد برای نقش‌آفرینی در مسئولیت‌های کلیدی کشور مناسب هستند تا دولت در امر برنامه‌ریزی و اجرا، دچار ناهماهنگی و تعارضات نامطلوب نشود.

اندیشکده اقتصاد مقاومتی با تکیه بر «مطالعات داخلی و خارجی»، «ارزیابی شرایط ایران و جهان»، «بررسی‌های میدانی» و «شناختی که از مسائل کشور و تجربه نقش‌آفرینی در حل بعضی از آنها طی سال‌های اخیر دارد» و با استفاده از «مشورت جمع بزرگی از خبرگان در چارچوب تحلیلی از نقاط قوت و ضعف کشور و تهدیدها و فرصت‌های پیش رو»، یک بسته سیاستی تحت عنوان «مسیر دولت چهاردهم» تهیه و در ایام انتخابات منتشر کرد تا به رئیس جمهور منتخب و دولت جدید در بهبود کیفیت تصمیم‌گیری و تعیین مسیر دولت چهاردهم کمک کند.

در این بسته سیاستی که متمرکز بر حوزه اقتصاد بوده و هدف آن «بزرگ کردن کیک اقتصاد ایران» است، یک «کلان ایده حکمرانی» با ۴ مولفه اصلی آن شامل «بی اثر کردن تحریم»، «توسعه صنعتی با محوریت نظم جدید جهانی»، «مدیریت بهینه تورم در حد بهینه توسعه صنعتی» و «حمایت معیشتی موثر و هدفمند» ارائه و تبیین شده و بر اساس آن، «۱۰ مسئله اولویت‌دار کشور» در برهه کنونی و «راهبردهای حل این مسائل» نیز مطرح شده است.

پیش‌بینی می‌شود اتخاذ این کلان ایده حکمرانی به عنوان رویکرد محوری دولت چهاردهم و حل ۱۰ مسئله مذکور از طریق راهبردهای ارائه شده، به «رفع آثار نامطلوب تحریم بر اقتصاد ایران و در نهایت برداشتن تحریم»، «توسعه صنعتی و جهش تولید رقابتی»، «رشد صادرات و ارزآوری»، «تعیین و تثبیت نقش موثر برای جمهوری اسلامی ایران در نظم جدید جهانی»، «کاهش تورم به نرخ بهینه و مدیریت آثار آن» و «بهبود وضعیت معیشت اقشار آسیب پذیر و افزایش سرمایه اجتماعی» منجر شود.

بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم جهت بهره برداری به پیوست تقدیم می‌شود. اندیشکده اقتصاد مقاومتی آمادگی دارد با تمام توان، در پیشبرد اقدامات اولویت‌دار به جنابعالی و دیگر مسئولین امر در دولت جدید کمک کند. امید است با تلاش تمام ارکان کشور، پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش تسریع شود و دولت چهاردهم در این زمینه بیشترین توفیق را داشته باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا