انرژی

ارسال ۲۹ میلیون پیام هشدار برای پرمصرف‌ها/برخی مشترکان بیش از ۳ میلیون پول برق می‌دهد

به‌دنبال اعلام توانیر مبنی بر صدور اخطار و قطع برق مشترکان پرمصرف تا کنون ۲۹ میلیون پیامک هشدار برای این دسته از مشترکان صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز مصرف برق رکورد تاریخی زد و عدد ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات ثبت شد، مصرفی که تا کنون سابقه نداشته و فشار زیادی را بر صنعت برق تحمیل کرده است، یکی از راه‌کارهای توانیر برای مدیریت این مساله سامان‌دهی مصرف برق مشترکان پرمصرف بوده است، طبق اعلام ۲۵ درصد از مشترکان نزدیک به نیمی از مجموع برق خانگی را مصرف می کنند.

حدود ٣٢ میلیون مشترک خانگی در کشور داریم که از این میان ٧۵ درصد آنها در سطح الگو مصرف می کنند،  ٢۵ درصد از مشترکان حدود نیمی از برق مصرفی بخش خانگی را به خود اختصاص می دهند، ١۵ درصد از مشترکین تا ١.۵ برابر الگو، ٨ درصد ١.۵ تا ٢.۵ برابر الگو و ٢ درصد از مشترکان بیش از ٢.۵ برابر الگو مصرف می کنند.

آخرین پله مشترکانی هستند که بیش از ٢.۵ برابر الگو مصرف می کنند که این تعداد اندک به تنهایی ٨ درصد از کل مصرف حوزه خانگی را به خودشان اختصاص داده اند. همانگونه که پیشتر نیز اعلام شده، در صورتی که شبکه برق دچار مشکل شود، این دسته از مشترکین در اولویت برنامه های مدیریت بار قرار خواهند گرفت.

آنطور که محسن ذبیحی – معاون هماهنگی توزیع توانیر اعلام کرده حدود ١٢ میلیون پیامک برای مشترکین پرمصرف که عمدتاً در نواحی شمالی و جنوبی کشور قرار دارند ارسال شده، اما این به معنای ارسال برای ١٢ میلیون نفر نیست بلکه در برخی موارد برای یک مشترک در چند نوبت پیامک ارسال شده است.

وی در خصوص اطلاع رسانی و اخطار به سایر مشترکان پرمصرف نیز گفت: همچنین ١٧ میلیون پیامک برای سایر مشترکان پرمصرف ارسال و ضمن اطلاع رسانی میزان مصرف به آنها، اخطار هم صادر شده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیرمیزان قبض برق این مشترکان را با توجه به منطقه جغرافیایی از ٣ میلیون تومان به بالا متغیر دانست و گفت: اگرچه استانی مانند خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی مصرف بالایی دارد اما در واقع مردم این استان دما بالای ۴٧ و ۴٨ درجه تا ۵٠ درجه را با رطوبت بالا تجربه می کنند که موجب تشدید مصرف می شود.

برای گذر از خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده و گذر از شرایط فعلی چاره‌ای جز یک عزم همگانی و مدیریت مصرف نیست، اگر مشترکان تنها ۱۵ درصد میزان مصرف برق خود را مدیریت کنند، چالش‌های پیش‌رو برطرف خواهد شد.

چطور مصرف برق را کاهش دهیم؟

برای اینکار کافی است به نکات ساده‌ای توجه شود، با روشن‌شدن کولرها و لوازم خنک‌کننده در ۴ ماه گرم سال یعنی از خرداد تا پایان شهریورماه مصرف برق کشور با یک جهش ۴۳ درصدی مواجه شده و تقریباً دوبرابر می‌شود، بنابراین یکی از بدیهی‌ترین راهکارهای مدیریت مصرف برق استفاده صحیح از لوازم خنک‌کننده محیط مثل کولرگازی است. یعنی تلاش شود تا حد امکان از دمای آسایش یعنی ۲۴ درجه در کولرهای گازی استفاده شود.

تنظیم دما بر روی این مقدار مشخص باعث می‌شود تا به‌محض رساندن دمای اتاق به درجه تنظیمی، کمپرسور کولر خودبه‌خود و به‌صورت اتومات خاموش شده و تنها فن دستگاه کار کند که مصرف برق شما را کاهش خواهد داد و اینکه اگر خنکی لازم ایجاد نشد باید نسبت به شستشوی فیلتر پنل داخلی یا شارژ سالیانه گاز دستگاه اقدام شود.

از سایبان برای کولرهای آبی استقفاده کنید

مطابق تحقیقات انجام شده و بر حسب اندازه‌گیری‌هایی که به‌عمل‌آمده است تخمین زده شده است که توان کولرهای آبی ۵۰۰ وات و نوع گازی آن‌ها توانی برابر ۲۰۰۰ وات دارند بدین معنی که میزان برق مصرفی کولرهای آبی چیزی حدود ۵ برابر کمتر از کولرهای گازی است. اما همین مصرف برق کولر آبی را هم می‌توان با ترفندهایی کاهش داد تا در ساعات اوج مصرف، بتوان بهترین الگوی مصرف را داشت.

یکی از الگوهای مصرف مفید در کولرهای آبی، این است که در زمان‌های اوج مصرف، کولر را روی حالت کند قرار دهید. با این کار، هم جلوی مصرف برق زیاد در ساعات اوج را می‌گیرید و هم از بالارفتن دوبارهٔ درجه حرارت خانه جلوگیری می‌کنید.

از یک سایه‌بان برای کولر استفاده کنید تا آب درون کولر گرم نشود. چرا که گرم‌شدن آب درون کولر، باعث واردشدن فشار بیشتر به موتور و همچنین افزایش مصرف برق خواهد بود.

استفاده‌نکردن از وسایل پر مصرف برقی در ساعت اوج مصرف

استفاده از وسایل خانگی نظیر اجاق‌گاز، اتو، ماشین لباسشویی، ظرف‌شویی و دیگر لوازم پرمصرف که زمینه گرم‌شدن فضای منزل را بیش‌ازپیش فراهم می‌کند را به ساعت آغازین صبح و یا پانی شب موکول کنید. این کار موجب کاهش زمان کار کولرها شده و به همان میزان نیز مصرف برق کاهش می‌یابد.

لامپ‌های اضافی را خاموش کنید

خاموش کردن لامپ‌های اضافی یا به عبارتی لامپ اضافی خاموش، شاید این مطلب خیلی تکراری باشد ولی گفتن این که همیشه لوازم برقی غیر ضروری را خاموش و از پریز برق جدا کنید خالی از لطف نیست. استفاده از لامپ‌های با بهره نوری بالا یعنی استفاده از لامپ‌های که دارای شار نوری زیاد و توان مصرفی کمتری دارند مانند لامپ های ال ای دی.

بیشترین مصرف برق در ۲۴ ساعت شبانه‌روز مربوطه به ساعات اولیه شب است. پس برای مثال اگر هریک از مشترکین در سطح منطقه تهران فقط یک لامپ ۱۰۰ وات رشته‌ای اضافی خود را خاموش کنند، ظرفیتی حدود ۴۰۰ مگاوات ساعت برق برای تأمین نیاز سایر هم‌وطنان آزاد خواهد شد. این گونه لامپ‌ها علاوه بر مصرف برق بسیار پایین، باعث بالارفتن دمای ساختمان نمی‌شوند و در نتیجه میزان کارکرد کولرگازی را تا حد قابل‌قبولی پایین می‌آورند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود درصورتی‌که تابه‌حال این کار را امتحان نکرده‌اید دراسرع‌وقت نسبت به تعویض لامپ‌ها اقدام کنید.

به برچسب انرژی توجه کنید

همیشه کالاها و لوازم برقی دارای نشان استاندارد و برچسب انرژی هستند را خریداری و سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که مصرف انرژی آنها در پایین‌ترین سطح و بهره وری آنها در بالاترین سطح باشد. این وضعیت در برچسب انرژی نشان داده شده است. برچسب انرژی، میزان کارایی هر یک از وسایل انرژی بر خانگی را مشخص می‌کند.

برچسب انرژی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت نمایانگر اطلاعاتی است. به طور مثال خریداران ماشین لباسشویی می‌توانند باتوجه‌به این اطلاعات در هنگام خرید، دستگاهی را انتخاب کنند که درمقایسه با سایر مدل‌های مشابه دارای کارایی و بازدهی بیشتری باشد. حرف A نشانگر بیشترین بازدهی دستگاه و حرف G نشانگر کمترین بازدهی دستگاه است. بنابراین هرچه رتبه دستگاه بیشتر باشد کارایی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می‌کند بیشتر است.

در صورت عدم استفاده، برق لوازم برقی را کامل قطع کنید

اگر از لوازم صوتی و تصویری استفاده نمی‌کنید آنها را در حالت استندبای (آماده به کار) قرار ندهید و برق آنها را کلاً قطع کنید. لوازم صوتی و تصویری و همه تجهیزاتی که در حالت استندبای قرار دارند در حال مصرف برق هستند هرچند میزان مصرف در حالت استندبای کم است ولی همین میزان کم در زمان طولانی موجب افزایش هزینه برق مصرفی خواهند شد. ناگفته نماند که نوسانات احتمالی برق موجب آسیب به لوازم برقی در حالت استندبای نیز خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا