انرژی

صادرات نفت آمریکا به هند از روسیه جلو زد

واردات ماهانه نفت هند از روسیه در ژوئن، اندکی کاهش یافت و در مقابل، واردات از آمریکا، به بالاترین میزان از فوریه سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هند، سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و بیش از ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را با واردات تامین می‌کند. پالایشگاه‌های هند، بخش عمده نفتی را که در ژوئن تحویل گرفتند، در ماه مه سفارش داده بودند.

همچنین بخوانید

داده‌های منابع صنعتی نشان داد پالایشگاه‌ها در هند به اتفاق، ۱.۹۸ میلیون بشکه در روز نفت روسیه را در ژوئن وارد کردند که ۳.۷ درصد در مقایسه با ماه قبل از آن کاهش داشت. با این حال، واردات نفت هند از روسیه در سه ماهه مالی منتهی به ۳۰ ژوئن، ۱.۲ درصد بر مبنای سالانه افزایش داشت.

معامله‌گر یک پالایشگر هندی به رویترز گفت: روسیه در سه ماهه ژوئن، به دلیل اختلال فعالیت پالایشگاه‌هایش در پی حملات پهپادی اوکراین، نفت بیشتری صادر کرد اما این عرضه در سه ماهه سپتامبر، ممکن است کاهش پیدا کند.

پس از اینکه کشورهای غربی در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین، خرید نفت روسیه را محدود کرده و این کشور را هدف تحریم‌های مختلفی قرار دادند، پالایشگاه‌های هندی به خریدار بزرگ نفت روسیه تبدیل شدند که با تخفیف عرضه می‌شد.

بنا بر داده‌های صنعتی، پالایشگاه‌های هندی، خرید نفت از برخی تولیدکنندگان خاورمیانه را که امسال قیمت فروش را بالا بردند، کمتر کردند و در نتیجه، واردات از عراق در ژوئن، به پایین‌ترین میزان از سپتامبر سال ۲۰۲۰ رسید.

پالایشگاه‌های هندی در ژوئن، ۷۶۲ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز نفت عراق را دریافت کردند که حدود ۲۴ درصد در مقایسه با ماه مه و ۱۴.۶ درصد در مقایسه با ژوئن سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

یک معامله‌گر هندی گفت: عراق نفت بیشتری برای فروش ندارد و در مقابل، نفت روسیه موجود است.

وزارت نفت عراق در اوایل ماه میلادی جاری، پایبندی این کشور به توافق اعلامیه همکاری اوپک را تائید و اعلام کرد عراق هر گونه مازاد تولیدی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ داشته است را جبران خواهد کرد.

با این حال، واردات ماهانه نفت هند از عربستان سعودی پس از این که در ماه مه به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ماهه رسید، ۹.۷ درصد در ژوئن افزایش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، عراق دومین تامین کننده بزرگ نفت برای هند پس از عربستان سعودی است. واردات از روسیه، سهم نفت خاورمیانه از سبد نفت هند را کمتر کرده و سهم اوپک را به پایین‌ترین رکورد تاریخی رسانده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا