ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

براساس اظهارات وزیر ارتباطات، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد، وزارت اقتصاد بیش از ۸۰ درصد خدمات خود از حوزه مالیاتی و گمرک تا بورس و بیمه و وزارت راه و شهرسازی ۸۰ درصد خدمات خود را الکترونیکی و ۲۲ درصد را به صورت هوشمند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می کنند. 

به گزارش آرمان اقتصادی، دولت هوشمند استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل و حمایت از تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی پیشرفته در نهادهای حاکم است؛ مفهومی که ارتباط نزدیکی با حکمرانی هوشمند و دولت الکترونیک دارد. به دلیل اهمیت این موضوع، توسعه و پیشرفت دولت هوشمند از اولویت‌های دولت سیزدهم قرار گرفت و در مدت سه ساله خود توانست پیشرفت قابل توجهی را در این زمینه ایجاد کند.  

همچنین سامانه پنجره واحد مدیریت زمین هم یکی از پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی محسوب می‌شود و سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان راهبر فنی این سامانه، ابزارها، زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی مورد نیاز در حوزه زمین را فراهم کرده تا کاربران بتوانند به جای ارائه خدمت از پنجره‌های متعدد، از طریق یک پنجره واحد به ارائه خدمات بپردازند.

به دلیل تعامل خوب وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی در این سه سال تقریبا همه دستگاه ها به این پنجره متصل شدند و ۷۵ درصد خدمات از این طریق ارائه می شود. نکته قابل توجه این است به واسطه این امکان بیش از ۵۰۰ خدمت بدون مراجعه حضور و در لحظه به مردم ارائه می شود. 

در این راستا به توجه به روزهای پایانی دولت سیزدهم، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا گزارش هایی از روند پیشرفت پروژه های مهم ارتباطی ارائه کرده است. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و روند پیشرفت و اتصال دستگاه ها به آن یکی از مواردی است وی درباره آن صحبت کرده است.

زارع پور چندی پیش با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: انصافاً در دولت هوشمند یکی از بهترینها که خودش را به سرعت ارتقا داد، آموزش و پرورش است. بسیاری از خدمات دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا مانند گرفتن کارنامه، سفارش کتاب، ثبت نام مدارس و غیره به صورت هوشمند قابل دسترس است.

وی افزود: از جمله دستگاههای فعال در my.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد خدمات خود را از این طریق ارائه می‌کند. از خدمات سازمان تامین اجتماعی و بهزیستی تا فنی و حرفه‌ای و صندوق بازنشستگی کشوری. 

وی  افزود: وزارت اقتصاد هم بیش از ۸۰ درصد خدمات خود از حوزه مالیاتی و گمرک تا بورس و بیمه را بر بستر my.gov.ir ارائه می کند که جای قدردانی دارد. اغلب بانکها و همچنین بانک مرکزی هم به پنجره ملی پیوسته اند. امیدوارم طبق قانون هر چه سریعتر بانکها «اینترنت بانک» خود را هم متصل کنند.  

زارع پور درباره وزارت راه نیز توضیح داد: وزارت راه هم ۸۰ درصد خدمات خود را الکترونیکی و ۲۲ درصد را به صورت هوشمند از طریق my.gov.ir ارائه می‌کند. از حمل و نقل و مسکن تا بنادر و هواشناسی. تنظیم رایگان قرارداد اجاره و خریدوفروش مسکن و پیگیری امور مسکن ملی از جمله خدمات کاربردی این روزهاست. 

وزیر ارتباطات در پایان گفت: وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و دستگاههای تابعه آنها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد خدمات خود را از طریق my.gov.ir به صورت الکترونیکی و بخشی را هم به صورت هوشمند ارائه می‌کنند. ضمن تشکر، امیدوارم هر چه سریعتر نسبت تکمیل خدمات خود اقدام کنند.

گفتنی است براساس آخرین اظهارات مسئولان ۴۸ میلیون نفر از مردم تاکنون در این پنجره احراز هویت شده اند و بیش از ۵۰۰ میلیون بار در طی این دو سال از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا