اقتصاد کلان

گروه ۲۰ موافق مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها است؟

اعضای گروه ۲۰ متعهد شدند برای مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس بیانیه منتشرشده گروه ۲۰ در ریودوژانیرو، کشورهای این گروه توافق کردند با همکاری یکدیگر ابرثروتمندان را وادار به پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه کنند.

همچنین بخوانید

موضوع مورد بحث در این نشست ۲ روزه، مقابله با میلیاردرهای فراری از مالیات بود.

این ابتکار، اولویت کلیدی رئیس‌جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا بود که ریاست گروه امسال شامل اقتصادهای بزرگ جهان، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا را برعهده داشت.

لولا امیدوار بود که حداقل مالیات بر برترین‌های مالی اعمال شود، اما بیانیه نهایی نشان دهنده سازش در مورد موضوعی است که کشورهای عضو را از هم جدا می‌کند.

در این بیانیه آمده است با احترام کامل به حاکمیت مالیاتی، ما به دنبال مشارکت برای اطمینان از این هستیم که افراد با ثروت خالص فوق‌العاده به‌طور موثر مالیات پرداخت کنند. 

نابرابری‌های ثروت و درآمد رشد اقتصادی و انسجام اجتماعی را تضعیف کرده و آسیب‌پذیری‌های اجتماعی را تشدید می‌کند.

فرناندو حداد، وزیر دارایی برزیل گفت از نظر اخلاقی، مهم است که ۲۰ کشور ثروتمند در نظر بگیرند مشکلی وجود دارد و آن این است که مالیات تدریجی بر فقرا و نه بر ثروتمندان داریم.

ایالات‌متحده و آلمان نیاز به توافق جهانی برای مالیات بر عایدی  سرمایه میلیاردرها را نپذیرفتند، ابتکاری که توسط فرانسه، اسپانیا، آفریقای جنوبی، کلمبیا و اتحادیه آفریقا حمایت می‌شود.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول از موضع گروه ۲۰ در مورد عدالت مالیاتی استقبال کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت دیدگاه مشترک وزرای گروه ۲۰ در مورد مالیات تصاعدی به موقع و قابل استقبال است، زیرا نیاز به بازسازی بافرهای مالی و در عین حال توجه به نیازهای اجتماعی و توسعه شامل تصمیم‌گیری‌های دشوار در بسیاری از کشورهاست.

گابریل زوکمن، اقتصاددان فرانسوی که گزارشی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه ثروتمندان تهیه کرده است، از این واقعیت استقبال کرد که برای اولین بار در تاریخ، اکنون بین کشورهای گروه ۲۰ اتفاق نظر وجود دارد که نحوه مالیات بر ثروتمندان باید اصلاح شود.

جوزف استیگلیتز، اقتصاددان برنده جایزه نوبل گفت اکنون زمان آن است که بیشتر از این پیش برویم و از سران کشورها خواست تا حداقل استانداردها را تا ماه نوامبر هماهنگ کنند.

کامیلا ژاردیم از سازمان غیردولتی صلح سبز برزیل گفت انتظار می‌رود که بحران آب‌وهوایی سالانه تریلیون‌ها دلار هزینه داشته باشد و انتظار اینکه مالیات‌دهندگان عادی باید هزینه آن را بپردازند، در حالی که ابرثروتمندان از مالیات فرار می‌کنند، ظالمانه است.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا و حداد وزیر اقتصاد برزیل، در حاشیه بحث‌های مالیاتی پیچیده روز جمعه از امضای مشارکت در زمینه حفاظت از آب و هوا خبر دادند.

این سازمان که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد، در ابتدا بر روی مسائل اقتصادی جهانی متمرکز بود، اما به‌طور فزاینده‌ای به چالش‌های مبرم دیگری پرداخته است حتی اگر کشورهای عضو همیشه در مورد آنچه باید در دستور کار باشد توافق ندارند.

تقسیمات درون گروه ۲۰ که روسیه نیز عضوی از آن است، تهیه پیش‌نویس بیانیه مشترک در نتیجه نشست‌ها را به چالشی تبدیل کرده است.

سه متن توسط مقامات برزیل منتشر شد که شامل بیانیه نهایی مشترک، سند در مورد همکاری بین‌المللی در امور مالیاتی و بیانیه جداگانه از برزیل در مورد بحران‌های ژئوپلیتیک است.

بیزنس کزارش کرد، در بیانیه پایانی هیچ اشاره‌ای به جنگ در اوکراین و غزه نشده است، بلکه صرفا به جنگ‌ها و تشدید درگیری‌ها به‌عنوان عوامل خطر برای اقتصاد جهانی اشاره شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا