انرژی

ارزان‌ترین منابع انرژی آمریکا کدامند؟

در چشم انداز انرژی در حال تحول جهانی، منابع تجدیدپذیر به طور فزاینده ای مقرون به صرفه شده اند و حتی بدون یارانه، اغلب ارزان‌ترین گزینه موجود هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بررسی شرکت «ویژوال کپیتالیست» با همکاری «شورای نیروگاه‌های عمومی ملی»، نشان می‌دهد کدام منابع برق، گران‌ترین و ارزان‌ترین منابع در سال ۲۰۲۴ بوده اند.

نیروی بادی و خورشیدی در خشکی: منبع برق مفت با یارانه‌ها

نیروی بادی در خشکی هنگامی که یارانه‌های در نظر گرفته شده تحت «قانون کاهش تورم آمریکا»، مانند اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری و اعتبار مالیات تولید، اعمال شوند، عملا صفر دلار در هر مگاوات ساعت، هزینه دارد.

تقاضا برای راهکارهای ذخیره سازی نیروی تجدیدپذیر، به سرعت افزایش پیدا می‌کند. اگر ذخیره سازی در نظر گرفته شود، حداقل هزینه برای نیروی بادی در خشکی، به ۸ دلار در هر مگاوات ساعت افزایش می‌یابد. نیروی بادی فراساحلی اگرچند گران‌تر است اما با برخورداری از یارانه، همچنان یک گزینه رقابتی با حداقل هزینه ۷۱ دلار در هر مگاوات ساعت است.

فوتوولتائیک خورشیدی هم اقتصاد جذاب مشابهی دارد. با یارانه، حداقل هزینه، ۶ دلار در هر مگاوات ساعت است. هنگامی که هزینه ذخیره سازی هم در نظر گرفته شود، ۳۸ دلار در هر مگاوات ساعت است. طبق داده‌های شرکت لازارد، حداکثر هزینه فوتوولتائیک خورشیدی به همراه ذخیره سازی، به میزان قابل توجهی از ۱۰۲ دلار در سال ۲۰۲۳، به ۲۱۰ دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته، اما هزینه انرژی خورشیدی به تنهایی، در سال ۲۰۲۴، هنوز ۸۳ درصد ارزان‌تر از سال ۲۰۰۹ است.

تورم سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳  به فوتوولتائیک خورشیدی و نیروی بادی در خشکی، ضربه‌ زد و حداکثر هزینه‌های بدون یارانه آنها را به ترتیب به سطحی که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ بود، رساند. با این حال، فوتوولتائیک خورشیدی، ۴ دلار و بادی خشکی، ۲ دلار از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

سوختهای فسیلی

برای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گازی، که گاز طبیعی و توربین‌های بخار را برای تولید کارآمد برق ترکیب می‌کنند. می‌کنند، حداکثر قیمت ۷ دلار بر مبنای سال به سال افزایش یافته و به ۱۰۸ دلار در هر مگاوات ساعت رسیده است.

نیروگاه‌های گازسوز که برای برآوردن نیازهای اوج برق استفاده می‌شوند، گران‌ترین گزینه با حداکثر هزینه ۲۲۸ دلار در هر مگاوات ساعت هستند. نکته جالب این است که حداقل قیمت این نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته، اندکی کاهش یافته و از ۱۱۵ دلار، به ۱۱۰ دلار در هر مگاوات ساعت است.

مورد عجیب انرژی هسته ای

انرژی هسته ای با بالاترین حداقل هزینه در بین تمام منابع انرژی که ۱۴۲ دلار در هر مگاوات ساعت است، یک ساختار هزینه منحصر به فرد با ارائه می‌دهد. با این حال، اقتصاد آن، با افزایش طول عمر نیروگاه های هسته ای، به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. این افزایش طول عمر، حداقل هزینه نهایی برق هسته ای را به ۳۲ دلار در هر مگاوات ساعت کاهش می‌دهد و این کاهش هزینه ای است که ۹۵ درصد از نیروگاه‌های هسته ای آمریکا از آن سود می‌برند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت لازارد اعلام کرده که پویایی هزینه تولید انرژی، در حال تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است که توسط نیروهای بازار، پیشرفتهای تکنولوژیکی و یارانه‌های دولتی هدایت می‌شود. انرژی‌های تجدیدپذیر با ارزان‌تر شدن، نقش مهمی در ترکیب انرژی آینده ایفا کرده و منافع اقتصادی و زیست‌محیطی را ارائه می‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا