انرژی

هر یک درجه افزایش دما۱۸۰۰ مگاوات مصرف برق را تشدید می‌کند

با بررسی تاثیر مثلث سه ضلعی آب، برق و دمای هوا بر یکدیگر، به خوبی دومینوی اوج گیری مصرف آب و انرژی با افزایش دمای هوا مشاهده می‌شود، به طوری که با هر یک درجه افزایش دما ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز بر مصرف آب هر خانوار و ۱۸۰۰ مگاوات به بار شبکه برق کشور اضافه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروزه موضوع تغییر اقلیم و مشکلات ناشی از آن از بحران‌های اساسی مدیریت منابع آب است و از طرف دیگر با توجه به اینکه آب‌های زیرزمینی یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب مردم است، تحلیل اثرات تغییر اقلیم بر آب‌های زیرزمینی و تخمین دقیق میزان تغذیه آنها ضرورت دارد.

پیشتر طی تحقیقاتی اعلام شده بود که با افزایش دما و  گازهای گلخانه‌ای،  مناطق متعددی از کره زمین دستخوش تغییرات شگرف اقلیمی شده‌اند. وقوع طوفان‌های سهمگین در اقصی نقاط جهان و همچنین وقوع سایر پدیده‌های حدی اقلیمی از تغییرات اقلیمی گسترده در کره زمین حکایت دارند.

پیش از این گفته شده بود تغییر دمای پیش‌بینی شده جهانی در قرن بیست و یکم حدود ۲ تا ۱۰ برابر بزرگتر از افزایش دمایی است که در صد سال گذشته رخ داده است. تغییرات فوق الذکر منافع و مضراتی برای انسان و طبیعت دارد، اما اگر سرعت افزایش دما بزرگتر باشد،  مضرات آن نیز گسترده تر و بیشتر خواهد بود.

در همین راستا علی اکبر محرابیان _ وزیر نیرو اخیرا با تأکید بر اینکه افزایش دما و در کنار آن افزایش تقاضای مصرف برق در کشور هم به واحدهای نیروگاهی و هم به شبکه‌های انتقال توزیع فشار بسیار زیادی وارد می‌کند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری میزان متوسط افزایش مصرف برق در کشور به ۸ درصد رسیده است و این میزان در شهر تهران نیز ۹ درصد است.

محرابیان در خصوص وضعیت تأمین برق اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم در هفته پیش رو قله‌های جدیدی از تقاضای مصرف برق ایجاد شود و بر همین اساس از عموم هموطنان خواهشمندیم با صرفه‌جویی در مصرف برق، فرزندان خود در این صنعت برای تأمین حداکثری برق در بخش‌های مختلف یاری دهند.

محمدرضا کاویانپور _ رئیس موسسه تحقیقات آب کشور دلیل این اظهارات را اینگونه توضیح می‌دهد که ماه گذشته در تاریخ و سابقه دمای کره زمین، یکی از گرم‌ترین ماه‌های کره زمین به ثبت رسیده است و این در حالی است که ماه جاری در ادامه ۱۲ ماه گذشته میلادی گرمایش کره زمین ادامه دارد.

وی با بیان این که روند تغییرات دمای هوا تا دهم مرداد (اواخر هفته جاری) با شیب افزایشی پیش‌بینی می‌شود، افزود: کره زمین نسبت به قبل از انقلاب صنعتی ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد افزایش دما را ثبت کرده است و ایران بر اساس رکوردهای جهانی در سال گذشته ۱.۰۳ سانتی گراد افزایش دما را نسبت به میانگین بلند مدت تجربه کرده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری این عدد افزایش یابد.

همچنین صادق ضیاییان _ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در این زمینه با بیان اینکه روند گرمای هوا در ایران دو برابر جهان است، گفت: در حاضر دمای هوای جهان بیش از یک درجه نسبت به انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده و این در حالی است که ایران طی ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم‌تر شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی یادآور شد: افزایش دمای هوا طبیعتا با افزایش مصرف آب و انرژی همراه است این امر به دلیل افزایش استفاده از وسایل سرمایشی و افزایش نیاز به مصرف آب رخ خواهد داشت.

اثرات افزایش دمای هوا بر میزان مصرف آب و انرژی

با افزایش دمای هوا، تقاضای مردم در استفاده از وسایل سرمایشی بالا می‌رود. این درحالی است که با روشن‌ شدن کولرهای آبی به‌طور متوسط ۲۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز بر مصرف هر خانوار افزوده می‌شود که معادل سرانه مصرف آب یک فرد در شبانه روز است.

از طرفی با توجه به اینکه طبق آخرین آمار هم اکنون ۲۰ میلیون کولر آبی در سراسر کشور وجود دارد، حدود ۱۰ هزار مگاوات  از تولید برق کشور را مصرف می‌کنند.

از جمله اثرات افزایش دما، افزایش مصرف برق در بخش سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع ساختمان‌ها است. به طوری که طبق آمارهای اعلام شده امسال، سهم سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع از کل برق تولیدی کشور به حدود ۴۰ درصد (معادل ۳۰ هزار مگاوات) رسیده است که بیانگر اهمیت مدیریت درست مصرف برق در این حوزه است.

بخشی زیادی از رشد مصرف برق مربوط به افزایش دما و بخشی از آن به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی مربوط می‌شود. بیش از ۳۲ هزار مگاوات میزان مصرف کولرها بوده که بیش از مصرف کشوری مانند مصر است.

این گزارش اضافه می‌کند با هر یک درجه افزایش دمای هوا در کشور ۱۸۰۰ مگاوات به بار شبکه افزوده خواهد شد.

با بررسی تاثیر مثلث سه ضلعی آب، برق و دمای هوا به خوبی دومینوی اوج مصرف آب و انرژی با افزایش دمای هوا مشاهده می‌شود به طوری که با هر یک درجه افزایش دما هوا شاهد افزایش قابل ملاحظه مصرف آب و برق در کشور هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا