صنعت، معدن، تجارت

مقابله با خالی‌فروشی طلا از طریق سامانه هوشمند معاملات

معاون وزیر صمت گفت: با استفاده از سندباکس در حوزه فلزات گرانبها، ریسک‌هایی که در چنین معاملاتی وجود دارد کاهش می یابد و مانند تجربه‌های گذشته خالی‌فروشی اتفاق نمی افتد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت امروز در نشست خبری رونمایی از نخستین شرکت پذیرش‌شده در سندباکس (محیط تنظیم‌گری) تخصصی صنعت، معدن و تجارت با عنوان «سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها» اظهار کرد: امروز از نخستین سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها رونمایی شد که پشتوانه آن یک بانک است و به آن نظارت می‌کنند تا قوانین مربوطه را رعایت کند. یکی از اتفاقاتی که در گذشته رخ می‌داد و منجر به مشکلاتی شد این بود که به طور مثال در انبار یک مجموعه یک کیلوگرم طلا وجود داشت اما ۲ کیلوگرم اعلام می‌شد، بنابراین برای رفع چنین مسأله‌ای علاوه بر ایجاد سامانه، ناظری نیز بر موجودی آن نظارت خواهد کرد. عملیات خرید و فروش طلا در این بستر و با نظارت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام می‌شود.

همچنین بخوانید

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: ایجاد سندباکس در حوزه فلزات گرانبها می‌تواند ریسک‌هایی که در چنین معاملاتی وجود دارد را کاهش دهد و مانند تجربه‌های گذشته خالی‌فروشی اتفاق نیفتد.

وی ادامه‌داد: در مسیر معاملات برای خریدار یا فروشنده پیامک فعال‌سازی ارسال می‌شود و همین پیامک باعث می‌شود سکو نتواند خالی‌فروشی انجام دهد. نگهداری طلا در یک انبار فقط با اجازه پلتفرم قابل بازگشایی و برداشت نیست و بانک ناظر باید آن را تأیید کند. به این شکل به‌جز سامانه و مردم یک ناظر سوم دیگر نیز وجود دارد که بر فرایند نظارت کند.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: سامانه‌ای که امروز افتتاح شد می‌تواند بستری را فراهم کند تا افرادی که قصد خرید اعتباری طلا دارند، از طلایی که در انبار هوشمند دارند به عنوان وثیقه استفاده کنند و علاوه بر حفظ دارایی خود بتوانند خریدهای روزانه خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: این مدل می‌تواند برای اقتصاد بسیار مفید باشد، زیرا همه مباحث پولشویی و شفافیت اطلاعات که به آن نیاز داریم، توسعه این سامانه‌ها هستند و دولت بدون کمک سکوها نمی‌تواند شفافیت ایجاد کند. حل مشکل نگهداری طلا و عدم فروش عیارهای تقلبی از جمله مهمترین ویژگی‌های انبارهای هوشمند است.

به گفته معاون وزیر صمت، ایجاد سندباکس (محیط تنظیم‌گری) های تخصصی موجب تضمین کافی برای حفظ دارایی‌های مردم می‌شود. با خلق پول، تورم و با سیاست‌های انقباضی، رکود ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد برای رفع این مشکلات راهی به‌جز ایجاد اعتبارهای مبتنی بر کالا وجود ندارد.

شاه‌میرزایی افزود: ایجاد سندباکس‌های تخصصی باعث تضمین کافی برای حفظ دارایی‌های مردم می‌شود. ابعاد این مساله وسیع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم، زیرا سامانه هوشمند معاملات فلزات گرانبها باعث می‌شود تبادلات مبتنی بر طلا در کشور توسعه پیدا کند. بهترین کاری که می‌شود در حوزه مقابله با تورم و رکود انجام داد، ایجاد سندباکس‌ها است.

وی گفت: کارکرد اصلی طلا در تاریخ، پشتوانه خرید و اعتبار بوده است. برخی بر این باور هستند که پول کشور مبتنی بر طلا شود که این از نظر ما این یک نگاه کاریکاتوری است. شاید در گذشته به این شکل بود اما اکنون این نظریه طرفداری ندارد.

گفتنی است، سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها، بستری است که به واسطه آن مردم می‌توانند معاملات طلا را با حضور یک ناظر دولتی انجام دهند و علاوه بر آن از طلای خریداری شده خود به عنوان وثیقه برای دیگر خریدها نیز استفاده کنند. این سامانه که در حوزه طلا فعال است برای نخستین بار است پس از حضور در سندباکس وزارت صمت و برگزاری بیش از ۲۵ جلسه تخصصی مجوز دریافت کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا