انرژی

ترامپ در میان شرکت‌های فناوری پاک اروپا ولوله انداخت

شرکت‌های اروپایی متمرکز بر انرژی پاک، از بیم پیامدهای پیروزی دونالد ترامپ بر کسب و کار آنها، برنامه‌های توسعه خود را کنار می‌گذارند، برای فروش کمتر آماده می‌شوند یا تامین مالی پروژه‌های آمریکا را با دیده تردید می‌نگرند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ترامپ، سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی را به‌عنوان یک «کلاهبرداری جدید سبز» رد کرده است و پیش بینی می‌شود تلاش کند بسیاری از اقدامات دولت بایدن، از جمله «قانون کاهش تورم» را که معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌ها را به شرکت‌های آمریکایی و خارجی سرمایه گذار در انرژی پایدار، ارائه می‌دهد، باطل کند.

همچنین بخوانید

قانون تصویب شده در سال ۲۰۲۲، به عنوان یک مشوق قوی برای شرکت‌های اروپایی در این بخش عمل کرده است تا حضور خود را در آمریکا، گسترش داده یا تثبیت کنند، اما شبح دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، باعث توقف آنها شده است.

پیتر روسنر، مدیرعامل شرکت هیدروژن H۲Apex  که در لوکزامبورگ مستقر است، گفت: با یک دونالد ترامپ که اولا، بسیار فرصت‌طلب است، دوما، بسیار جنجالی است و سوما، نسبتا غیرقابل پیش‌بینی است، باید از خود بپرسید که آیا انجام چنین سرمایه‌گذاری، منطقی است یا خیر.

تحت «قانون کاهش تورم»، این شرکت می توانست با حدود یک سوم هزینه ۱۵ میلیون دلاری، یک کارخانه تولید مخزن هیدروژن در آمریکا بسازد. با این حال، با وجود اینکه این شرکت قبلا مذاکرات اولیه با مشتریان احتمالی برگزار کرده است، روسنر در فوریه تصمیم گرفت این طرح را به دلیل نگرانی از انتخاب مجدد ترامپ لغو کند.

پیش‌بینی بازارها از احتمال بازگشت مجدد ترامپ به کاخ سفید در نوامبر، ماه جاری، پس از حادثه تیراندازی به ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی، قوت گرفت.

نظرسنجی اخیر رویترز، کاهش فاصله میان ترامپ و کامالا هریس، نامزد دموکرات را نشان داد که دیدگاه‌های مشابهی را درباره مسائل آب و هوایی دارد. با این حال، اظهارات روسنر، منعکس کننده اضطراب در میان شرکت‌های فناوری پاک اروپا درباره تاثیر ریاست جمهوری ترامپ بر کسب و کار و سرمایه‌گذاری آنهاست.

توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی را دنبال کنید:

ناتوانی رئیس جمهور آینده آمریکا برای افزایش تولید نفت

خبر تلخ نامزدی کاملا هریس برای نفت آمریکا

شرکت داده‌ها و تجزیه و تحلیل انرژی «وود مک‌کنزی» تخمین می‌زند که پیروزی ترامپ، یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در انرژی کم کربن تا سال ۲۰۵۰ را در معرض خطر قرار خواهد داد.

شرکت مشاوره رولاند برگر اعلام کرد اگرچه لغو کامل «قانون کاهش تورم»، غیرممکن است، اما دولت ترامپ همچنان می‌تواند مشوق‌ها برای خودروهای برقی، شارژ خودروهای برقی، انرژی خورشیدی و بهره‌وری انرژی را به خطر بیندازد.

شرکت خورشیدی آلمانی SMA Solar در ماه گذشته، یک هشدار سود داد و از تغییر احتمالی دولت در آمریکا که دومین بازار بزرگ خورشیدی جهان پس از چین است، به عنوان یکی از عوامل ریسک نام برد. بزرگترین سازنده اینورترهای خورشیدی در جهان، در ابتدا قصد داشت تا پایان ژوئن، مکانی را برای ساخت یک کارخانه در آمریکا انتخاب کند اما هنوز مکانی را پیدا نکرده است و می‌گوید هنوز سرگرم ارزیابی مکان‌های احتمالی در تعدادی از ایالت‌ها است.

دردسرهای شرکت‌های فناوری پاک

هرچند شرکت SMA، در حال حاضر از برنامه‌های توسعه خود دست نمی‌کشد، این شرکت در چهارم ژوئیه به رویترز گفت:  شاهد آن است که نتیجه نامشخص انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، در حال حاضر، به بی‌میلی برای سرمایه‌گذاری داخلی در انرژی‌های تجدیدپذیر، منجر شده است.

این بی‌میلی، در عملکرد سهام فناوری پاک، انعکاس یافته است به طوری که شاخص رنیکس (RENIXX) که ۳۰ شرکت تجدیدپذیر بزرگ دنیا را دنبال می‌کند، از زمان اقدام به قتل ناموفق ترامپ، عملکرد ضعیف‌تری از سهام جهانی داشته است.

شرکت «ارستد» (Orsted) که بزرگ‌ترین سازنده مزرعه بادی فراساحلی در جهان است، پس از اینکه ترامپ در ماه مه اعلام کرد اگر مجددا در انتخابات پیروز شود، در اولین روز ریاست‌جمهوری خود، این بخش را هدف قرار خواهد داد، به شدت آسیب دید.

به نظر می‌رسد بعضی از شرکت‌های انرژی تجدیدپذیر از این ابهامات، دلسرد نشده‌اند. به عنوان مثال، شرکت آلمانی سازنده توربین بادی «نوردکس» (Nordex)، ماه گذشته اعلام کرد تولید خود را در کارخانه‌ای در آیووا از سر خواهد گرفت و اعلام کرد بدون توجه به تحولات سیاسی، در آینده، یک بازار مهم و به اندازه کافی بزرگ باقی خواهد ماند.

با این حال، چندین شرکت دیگر، تاخیرهایی را گزارش می‌کنند زیرا شرکای احتمالی که قرار بود تامین مالی پروژه‌ها را مشترکا انجام دهند، اجرای تعهدات خود را متوقف کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت هیدروژن «تیسن کروپ نوسرا»، از تاخیر در تصمیمات سرمایه‌گذاری نهایی درباره پروژه‌های آمریکا صحبت کرده است. این شرکت اعلام کرده در حالی که به تمرکز خود بر آمریکا ادامه می‌دهد، بسیار مهم است که برنامه «قانون کاهش تورم» پس از انتخابات چگونه به نظر برسد. در این بیانیه آمده است: سرمایه‌گذاران استراتژیک با تمرکز بلندمدت بر بخش فناوری پاک، احتمالا در مواجهه با ابهامات ادامه‌دار، پروژه‌ها را زودتر از آنهایی که فرصت طلب‌تر هستند، از سرمی‌گیرند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا