اقتصاد کلان

جزئیات مصوبه امروز شورای عالی بورس/ صدور مجوز انتشار اوراق سلف ارزی در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امروز در جلسه شورای عالی بورس، موضوع انتشار اوراق سلف ارزی در بورس کالا مطرح شد و شورا با کلیات آن موافقت کرد. به این ترتیب، شرکت‌های صادرات محوری که نیازمند تامین مالی هستند، می‌توانند از طریق انتشار این اوراق، در بورس کالا، تامین مالی کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار مجید عشقی از انتشار اوراق سلف ارزی در بورس کالا خبر داد و گفت: انتشار این اوراق به معنی پیش‌فروش بلندمدت کالای این شرکت‌ها، با تسویه ارزی است. بر این اساس، شرکت‌ها می‌توانند برای پروژه‌های بزرگ فعلی خود تامین مالی کنند و از محل صادرات کالاهای تولید شده از خطوط تولید جدید، بازپرداخت مبلغ تعهدشده اوراق را انجام دهند.

وی افزود: تدبیر ویژه‌ای که در این اوراق دیده شده، امکان تسویه در سررسید با طلا است؛ یعنی این امکان فراهم است تا معادل کالا یا ارزی که باید در سررسید به سرمایه‌گذار داده شود، طلا یا گواهی سپرده طلا تحویل شود، این کار به بسیاری از عدم قطعیت‌ها در اوراق مشابه پایان می‌دهد.

عشقی توضیح داد: نکته دیگری که امروز در جلسه شورای عالی بورس مصوب شد این است که، سرمایه‌گذاران خارجی هم به خرید این اوراق از بستر بورس کالا مجاز هستند. البته پیش از این، آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، مصوب هیات وزیران، را در اختیار داشتیم، شورای عالی بورس هم یک دستورالعمل برای این آیین‌نامه تدوین کرده بود؛ از این‌رو اوراق سلف ارزی نیز مشمول همین دستورالعمل مصوب شورا خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: امیدواریم این مصوبه موجب بهبود سرمایه‌گذاری و تکمیل پروژه‌های ملی بزرگ شود و بهبود رشد اقتصادی صادرات محور را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا