صنعت، معدن، تجارت

رشد ۸ درصدی صادرات و ۵۹ درصدی ترانزیت تا پایان تیرماه

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از رشد ۸ درصدی صادرات کشور در ۴ ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی امروز (دوشنبه) در مراسم امضای قرارداد ساخت ۱۲ دستگاه آشکارساز کامیونی و امضای تفاهم نامه ساخت نخستین آشکارساز ریلی کشور با اشاره به رشد ۸ درصدی صادرات کشور در ۴ ماهه نخست امسال، گفت از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه ۱۸.۵ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید

وی افزود: بر این اساس تراز تجاری کشور بدون نفت یک میلیارد دلار منفی است.

وی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که تا تیر ماه امسال ۸۰۰ میلیون دلار شمش طلا وارد شده است که با لحاظ کردن صادرات نفت به میزان ۱۵.۷ میلیارد دلار، مجموع تجارت خارجی کشور ۵۱ میلیارد دلار است؛ بر این اساس با احتساب نفت تراز تجاری ۱۴.۸ میلیارد دلار مثبت است.

معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه‌داد: در این مدت ۷.۷ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شده است.

وی یادآوری‌کرد: در این مدت متوسط هر تن کالای صادراتی ۴ درصد رشد کرده است، ضمن اینکه از کل واردات ۱۸.۵ میلیارد دلاری ۶ میلیارد دلار مربوط به ورود کالای اساسی به کشور است. البته متوسط قیمت هر تن کالای اساسی به یک‌هزار و ۵۴۶ دلار کاهش یافته است.

رضوانی فر با اشاره به کشورهای هدف واردات، گفت: در ۴ ماهه ابتدایی امسال امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بزرگترین مبادی واردات کشور بودند که تا کنون ۷۱ هزار میلیارد تومان درآمد در گمرک وصول شده است.

رشد ۵۹ درصدی ترانزیت

وی اضافه‌کرد: در همین مدت ترانزیت نیز ۵۹ درصد رشد کرده است.

رئیس‌کل گمرک، همچنین به کشفیات مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این موضوع ۱۵۰ درصد رشد کرده است، امسال ۱۵۳ مورد پرونده برای قاچاق انسان تشکیل شده است که کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی افزود: امضای قرارداد ۱۲ دستگاه ایکس ری تأثیر قابل توجهی در رشد ترانزیت خواهد داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا