اقتصاد کلان

المپیک ۲۰۲۴ مرهم زخم‌های اقتصادی فرانسه خواهد شد؟

اکنون المپیک ۲۰۲۴ پاریس به یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی سراسر جهان تبدیل شده است و تخمین زده می‌شود که بتواند به‌طور قابل توجهی اقتصاد فرانسه را تقویت کند اما چنین خواهد شد؟

به گزارش آرمان اقتصادی، داده‌های منتشرشده در این مورد نشان داد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش ساخت‌وساز فرانسه قبل از آغاز رویداد، این صنعت را احیا کرده و تعداد بالای بازدیدکنندگان منجر به افزایش تقاضا و فعالیت در بخش‌های خدماتی شده است. المپیک ۲۰۲۴ پاریس به پرفروش‌ترین بازی المپیک در تاریخ این رویداد تبدیل شده است؛ قیمت بلیط حدود ۹۷ دلار تا بیش از ۲۹۰۰ دلار متغیر اعلام شد و گران‌ترین دارندگان بلیط بسته‌ پذیرایی با قیمت ۴۲۰۰ دلار خریداری کرده‌اند.

همچنین بخوانید

همچنین بر اساس گزارش دفتر گردشگری پاریس، گردشگران پایتخت فرانسه ۲.۸ میلیارد دلار در طول این رویداد هزینه خواهند کرد و انتظار می‌رود هزینه‌های توریستی به اقتصاد فرانسه کمک کند اما همانطور که می‌دانیم تورم و هزینه زندگی در فرانسه صعودی است.

آناتولی نوشت، بودجه رسمی المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۹.۵ میلیارد دلار برآورد و هزینه‌های کشور میزبان برای مدت زمان برگزاری این رویداد به میزان ۱۰.۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است و داده‌های سازمان تحقیقاتی مرکز حقوق و اقتصاد ورزش (CDES) نشان می‌دهد انتظار می‌رود این بازی‌ها حدود ۷.۲ تا ۱۲ میلیارد دلار به منطقه پاریس کمک کنند.

به گفته کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴، این رویداد برای ۱۸۱هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد و به‌عنوان اهرمی برای تقویت فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال عمل می‌کند.

سازمان آمار دولتی فرانسه، اینسه در نهم جولای اعلام کرد اقتصاد فرانسه از بازی‌های المپیک پاریس در این سه ماهه با رشد اقتصادی ۰.۳ درصدی به کمک ولخرجی‌های ورزشی رونق خواهد گرفت.

این آژانس در گزارشی با عنوان «تولید ناخالص داخلی، بازی‌ها، ناشناخته‌ها» گفت رشد اقتصادی در سه ماهه جولای تا سپتامبر به دلیل افزایش گردشگری و همچنین فروش بلیط‌ها و حقوق پخش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اینسه افزود که بازی‌های المپیک رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) را ۰.۱ درصد در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ کاهش می‌دهد، زیرا برخی از اثرات یکباره مرتبط با بازی‌ها از بین می‌روند و گفت مفروضات خود را بر اساس اثرات مشاهده شده در لندن در طول دوره و بعد از بازی های ۲۰۱۲ ارائه کرده است.

بر اساس برآوردهای ذکر شده، اقتصاد بریتانیا ۰.۲ تا ۰.۳ واحد درصد رشد در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ به دست آورد و رشد کلی در این دوره یک درصد بود. لندن و پاریس ۲ پایتخت اروپایی با اقتصادهای توسعه‌یافته، بخش‌های توریستی قابل‌توجه و زیرساخت‌های شهری پایدار هستند. مقایسه با دوره‌های قبلی بازی‌های المپیک در ریو دو ژانیرو در سال ۲۰۱۶ و توکیو در سال ۲۰۲۱ در طول همه‌گیری کووید-۱۹ کمتر با رویداد کنونی مرتبط به نظر می‌رسد.

المپیک ۲۰۲۴ مرهم زخم‌های اقتصادی فرانسه خواهد شد؟

این گزارش افزود اقتصاد فرانسه به‌طور کلی در سه ماهه سوم ۰.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۱ درصد رشد خواهد کرد. همچنین این گزارش به تاثیر نامعلوم بلاتکلیفی سیاسی ناشی از انتخابات پارلمانی بی‌نتیجه در هفتم جولای اشاره کرد؛ ترکیب و برنامه سیاسی دولت بعدی هنوز ناشناخته است، مجلس ملی به سه گروه چپ، میانه‌رو و راست‌افراطی تقسیم شدند و هیچ یک از آنها اکثریت را در اختیار نداشتند.

دوریان روشر،  رئیس بخش اقتصاد اینسه اظهار کرد پیش‌بینی رشد البته با خطر بزرگی همراه است که آن وضعیت سیاسی فرانسه است. برآورد دستاوردهای اقتصادی ناشی از به اصطلاح «رویدادهای بزرگ»، مانند جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک، بسیار دشوار است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، کارهای ساختمانی که قبل از هر بازی انجام می‌شود به افزایش شغل و رشد در دوره بعدی کمک می‌کند، در حالی که بازدیدکنندگان خارجی اضافی و سایر فعالیت‌های تجاری مانند فروش بلیط و مصرف غذا و نوشیدنی نیز به ایجاد ثروت کمک می‌کنند. با این حال، در برخی موارد، بازی‌های المپیک می‌توانند فعالیت‌های توریستی را سرکوب کنند، قیمت‌های بالای هتل و پرواز برخی از بازدیدکنندگان را منصرف می‌کند و اگر مردم در خانه بمانند و ورزش را تماشا کنند، هزینه‌های مصرف‌کننده می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

بسیاری از هتل‌های زنجیره‌ای و سایر شرکت‌های دخیل در بخش گردشگری پاریس در هفته‌های اخیر از کاهش تعداد بازدیدکنندگان در پایتخت فرانسه شکایت کرده‌اند، زیرا مسافران خارجی معمولی از آن دور می‌مانند و تاثیر المپیک با آب و هوای بد ترکیب شده است.

برترین شرکت هواپیمایی فرانسه، ایر فرانس-کی ال ام در ابتدای ماه جولای هشدار داد که بازی‌های المپیک منجر به کاهش درآمد تا ۱۸۰ میلیون یورو (۲۶۲.۹ میلیون دلار سنگاپور) خواهد شد و گفت در سطح بین‌المللی اجتناب قابل‌توجهی از پاریس وجود دارد.

پیش‌بینی جداگانه‌ای که به تازگی توسط رصدخانه مستقل اقتصادی فرانسه برای اقتصاد فرانسه انجام شد، «افزایش جزئی رشد» را در سه‌ماهه سوم مرتبط با بازی‌های المپیک، با رشد کلی ۰.۳ درصد یعنی زیر ۰.۵ درصد مشاهده شده توسط اینسه را پیش‌بینی کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا