ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

راهکاری برای جلوگیری از دسترسی اپ‌ها به ابزار جاسوسی در ویندوز

ویندوز یکی از محبوب ترین سیستم‌های عامل و به عنوان قلب تپنده رایانه شناخته می شود اما به دلیل پیشرفت فناوری بسیاری از کاربران آن با تهدیدات امنیتی رو به رو هستند، بنابراین دانستن نکاتی برای حفظ حریم خصوصی در آن می تواند مهم باشد. 

به گزارش آرمان اقتصادی، ویندوز محبوب‌ترین سیستم عامل برای رایانه های شخصی و اداری است که در سرتاسر دنیا از آن استفاده می شود. ویژگی‌هایی مانند رابط گرافیکی کاربرپسند، پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی متنوع، قابلیت اتصال به اینترنت و شبکه‌های مختلف، تطابق با سخت‌افزارهای گوناگون و پشتیبانی از بازی‌های رایانه ای باعث شده تا Windows انتخاب اکثر کاربران برای سیستم عامل رایانه شخصی شود.

همچنین بخوانید

سیستم عامل ویندوز به عنوان قلب تپنده رایانه عمل می‌کند و کاربردهای مختلفی مانند کنترل و مدیریت سخت‌افزار کامپیوتر ویندوز، اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارها،اتصال به شبکه و اینترنت، رابط کاربری ویندوز و ذخیره‌سازی اطلاعات دارد.

از سوی دیگر با پیشرفت روزافزون فناوری و استفاده گسترده از اینترنت، کاربران با تعداد زیادی از تهدیدات امنیتی روبرو هستند که ممکن است به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به داده‌ها، سخت‌افزار و امنیت سیستم عامل ویندوز آن‌ها آسیب برسانند.

در این راستا کارشناسان برای جلوگیری از دسترسی اپلیکیشن‌ها به ابزارهای جاسوسی و حفظ حریم خصوصی در ویندوز اقدامات گوناگونی را برای انجام پیشنهاد می کنند. برای این کار لازم است کاربران به بخش) Settings تنظیمات(و سپس به Privacy (حریم خصوصی) بروند و تنظیمات مربوط به دسترسی‌های میکروفن، دوربین، موقعیت مکانی و سایر موارد را بررسی کنند و می‌توانید دسترسی اپلیکیشن‌ها به این ابزارها را محدود کنند.

در این بخش از تنظیمات ویندوز می‌توانید دسترسی‌های اپلیکیشن ها به موارد زیر را مدیریت کنید؛ دوربین: می‌توانید تعیین کنید کدام اپلیکیشن‌ها به دوربین دسترسی داشته باشند. میکروفن: می‌توانید تعیین کنید کدام اپلیکیشن‌ها به میکروفن دسترسی داشته باشند. موقعیت مکانی: می‌توانید تعیین کنید کدام اپلیکیشن‌ها بتوانند به موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا کنند.

اعلانات: می‌توانید مدیریت کنید که کدام اپلیکیشن‌ها اجازه ارسال اعلان داشته باشند. سایر موارد: می‌توانید دسترسی به اطلاعات حساب کاربری، مخاطبین و تقویم خود را نیز مدیریت کنید. تنظیمات هر بخش: هرکدام از این بخش‌ها را بازکرده و گزینه‌های موجود را بررسی کنید.  همچنین شما می‌توانید با استفاده از سوئیچ‌های موجود، دسترسی اپلیکیشن‌ها را فعال یا غیرفعال کنید.

در همین رابطه، علی‌اصغر زارعی-مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی- مهندسی فناوری و اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا دراین باره توضیح داد: مدیریت مجوزها در ویندوز به شما این امکان را می‌دهد بر روی اطلاعاتی که اپلیکیشن‌ها به آن دسترسی دارند کنترل دقیقی داشته باشید. در هر اپلیکیشن، به دنبال گزینه‌هایی برای مدیریت مجوزها باشید. مثلاً می‌توانید در مورد اپلیکیشن‌هایی که به اطلاعات حساس شما نیاز ندارند، مجوزهای دسترسی را لغو کنید. پس از انتخاب مجوز، فهرستی از اپلیکیشن‌هایی که به آن مجوز دسترسی دارند، نمایش داده می‌شود.

وی افزود: برای هر اپلیکیشن، می‌توانید با استفاده از سوئیچ‌های موجود، دسترسی آن اپلیکیشن به اطلاعات حساس را فعال یا غیرفعال کنید. اگر اپلیکیشنی وجود دارد که به نظر شما نیازی به دسترسی به اطلاعات خاصی ندارد، می‌توانید سوئیچ مربوط به آن را خاموش‌کنید.  

زارعی در ادامه صحبت هایش گفت: همچنین استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی و آنتی‌ویروس به معنای نصب و استفاده از برنامه‌هایی است که به‌منظور حفاظت از سیستم‌عامل و اطلاعات شخصی شما در برابر تهدیدات سایبری طراحی‌شده‌اند. این نرم‌افزارها می‌توانند شامل ویژگی‌های مختلفی باشند که به شناسایی، مسدود کردن و حذف نرم‌افزارهای مخرب (مانند ویروس‌ها، تروجان‌ها، نرم‌افزارهای جاسوسی و دیگر تهدیدات) کمک می‌کنند.  

به گفته این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌روزرسانی سیستم‌عامل به معنای نصب آخرین نسخه‌ها و اصلاحات ارائه‌شده برای ویندوز و نرم‌افزارهای نصب‌شده است که این به روز رسانی ها معمولا شامل اصلاحات امنیتی، بهبود عملکرد، ویژگی‌های جدید و سازگاری با سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید می شود.

وی تشریح کرد: غیرفعال کردن ویژگی‌های غیرضروری مانند خدمات موقعیت در ویندوز به معنای خاموش کردن تنظیمات خاصی است که ممکن است به حریم خصوصی شما آسیب بزند یا منابع سیستم را مصرف کند.

علاوه بر موارد گفته شده فایروال (Firewall) یک ابزار امنیتی است که به شما کمک می‌کند تا ترافیک شبکه را کنترل کنید و از دسترسی غیرمجاز به سیستم یا شبکه خود جلوگیری کنید. این ابزار می‌تواند به‌صورت نرم‌افزاری (مثل فایروال ویندوز یا فایروال‌های شخص ثالث) یا سخت‌افزاری (مثل روترها) عمل کند.

از سوی دیگر نظارت بر فعالیت‌ها برای جلوگیری از دسترسی اپلیکیشن‌ها به ابزارهای جاسوسی و حفظ حریم خصوصی در ویندوز می تواند موثر باشد. در واقع این کار به کاربر کمک می‌کند تا فعالیت‌های مشکوک را شناسایی کند، عملکرد شبکه را بهبود ببخشد و از امنیت دستگاه‌های خود محافظت کند. برای این منظور می‌توان از نرم‌افزارهای نظارتی استفاده کرد. این نرم‌افزارها معمولاً به کاربر امکان می‌دهند تا فعالیت‌های شبکه را رصد کند و اطلاعات دقیقی درباره برنامه‌ها و دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند، دریافت کند.  

کارشناسان بر این باورند شناسایی تهدیدات امنیتی، بهینه‌سازی عملکرد شبکه، مدیریت منابع،  گزارش دهی برخی از مهم ترین مزایای نظارت بر فعالیت‌های شبکه هستند و با رعایت این نکات، کاربران می‌توانند امنیت و حریم خصوصی خود را در ویندوز افزایش دهند. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا