انرژی

سناریوی تاریک جنگ برای تولید گاز اسرائیل

روزنامه اسرائیلی «گلوبز» در افشاگری که از پیامدهای فزاینده جنگ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی حکایت دارد، خبر داد این رژیم در معرض آسیب دیدن شدید تولید گاز قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تاثیر احتمالی جنگ بر سکوهای تولید گاز، پس از عملیات توفان الاقصی در هفتم اکتبر که فعالیت سکوی «تامار»، به مدت یک ماه متوقف مانده بود، برجسته شد. گلوبز ادعا کرد که گاز میدان «لویاتان» که برای صادرات در نظر گرفته شده بود، باید برای استفاده محلی اختصاص پیدا کند.

وزارت انرژی و زیرساخت و نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، اقدامات در خصوص سکوهای گازی را بین خود هماهنگ می کنند و در صورت لازم، درباره توقف تولید تصمیم می گیرند.

جنگ تمام عیار رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان که به توقف تولید میدان گازی «کاریش» منجر خواهد شد، به بازار انرژی رژیم صهیونیستی، شوک وارد خواهد کرد و بر اردن و مصر که به واردات گاز از سرزمینهای اشغالی متکی هستند، تاثیر می گذارد زیرا رژیم صهیونیستی مجبور خواهد بود برای تامین نیازهای خود، به منابع جایگزین رجوع کند.

«کاریش»، تنها سکوی تولیدی است که تولید آن کاملا برای بازار داخلی است. این سکوی گازی در سال میلادی گذشته، ۳۴ درصد از مصرف داخلی را تامین کرد.

طبق گزارش گلوبز، خطر واقعی برای سکوی «لویاتان»، بسیار جدی تر خواهد بود. اگر «کاریش» و «لویاتان»، هر دو تعطیل شوند، رژیم صهیونیستی باید ترکیب سوخت نیروگاههای خود را اصلاح کند و دیزل و زغال سنگ به میزان قابل توجهی گرانتر از گاز طبیعی خواهند بود.

تاثیر احتمال گسترش جنگ در شمال فلسطین اشغالی، تنها به تولید گاز و انرژی محدود نمی شود و حتی بازار سهام رژیم صهیونیستی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

طبق گزارش بلومبرگ، سهام رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه ۲.۳ درصد سقوط کرد که بزرگترین ریزش از اکتبر گذشته بود. ارزش شِکِل هم در تل آویو، حدود ۲ درصد در برابر دلار کاهش یافت و به ۳.۷۳ شِکِل در برابر ارز آمریکا رسید.

از آنجایی که اخیرا، پس از حمله موشکی به مجدل شمس، چشم انداز جنگ همه جانبه میان رژیم صهیونیستی و حزب الله، افزایش یافته است، این سناریوها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

بر اساس گزارش المیادین، یک موشک رهگیر گنبد آهنین رژیم صهیونیستی، به یک زمین بازی در این شهر اصابت کرد و دست کم ۱۲ غیرنظامی از جمله کودکان را کشت و دهها نفر دیگر را زخمی کرد. رژیم صهیونیستی، به سرعت تقصیر را به گردن حزب الله انداخت و مدعی شد که این گروه لبنانی این شهر را هدف قرار داده است اما حزب الله، روز شنبه، هدف قرار دادن مجدل شمس را قاطعانه تکذیب کرد. بسیاری رژیم صهیونیستی را متهم کردند که از این حادثه به عنوان بهانه ای برای انجام تجاوز به لبنان استفاده می کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا