بانکبانک و بیمه

سفته‌بازی در بازار‌ها با مهار تورم کاهش می‌یابد/ آرامش بازار ارز نتیجه مدیریت بانک مرکزی

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: مدیریت بسیار قوی که پشت بازار ارز وجود دارد مانع از رشد نرخ ارز در شرایط التهابی شد.

سید احمد عاملی؛ عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: کشور ما جزو کشور‌های در حال توسعه است؛ همچنین تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و دشمنان ما هر کاری که از دستشان بر آید انجام می دهند تا به اقتصاد ما ضربه وارد کنند.

عاملی افزود: با وجود همه این فشار‌ها فعالیت‌های اقتصادی به خوبی پیش می‌رود و تخصیص ارز به خوبی صورت می‌گیرد به طوری که بازار غیر رسمی ارز در حال کوچک‌تر شدن است. همه این موارد نشان می‌دهد مدیریت بازار ارز به خوبی انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: زمانی که کشور تورم ۴۰ درصدی دارد و به طور معمول این تورم باید در نرخ ارز تخلیه شود، اما سال گذشته نرخ ارز تنها ۲۰ درصد رشد کرد؛ این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی ۵۰ درصد از قدرت رشد نرخ ارز را به روش های مختلف گرفته است؛ بنابراین عملکرد بانک مرکزی در ثبات بازار ارز خوب ارزیابی می‌شود.

این تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم مدیریت نرخ تورم را به شکل‌های مختلف پیش ببریم، در این شرایط گرایش به سفته بازی در بازار ارز کاهش می‌یابد. در ادامه با کاهش سفته بازی در بازار ارز، سفته بازی در بازار طلا و بازار مسکن نیز افت خواهد کرد.

وی افزود: بازار ارز در حال حاضر فضای آرامی را طی می‌کند، این موضوع نشان می‌دهد که یک مدیریت قدرتمند پشت بازار ارز وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: همچنین مدیریت بسیار قوی که پشت بازار ارز وجود دارد مانع از رشد نرخ ارز در شرایط التهابی شد. چون در بحران‌های سیاسی مانند عملیات تروریستی کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران، حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل، جنگ غزه و اسرائیل، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهادت آقای رئیسی و… بانک مرکزی به خوبی توانست بازار ارز را مدیریت کند و نرخ ارز را به کانال‌های قبلی بازگرداند.

عاملی در پایان تاکید کرد: برخی‌ها صحبت از افزایش نرخ ارز به دلیل تشدید بحران‌های سیاسی می‌کردند، اما در عمل دیدیم که تنها در لحظه وقوع حوادث نرخ ارز روند صعودی را طی می‌کرد و با گذشت زمان التهاب‌های سیاسی فروکش و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی خود باز می‌گشت.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا