بورسبورس اوراق

عدم‌النفع ۹ همتی صنعت فولاد ناشی از قطعی برق در تابستان/ سهم فولاد از برق مصرفی کشور ۱۲ درصد است/ امسال قطعی‌ برق صنایع شکل جدی‌تری به خود گرفت

سید احمد رضوی نیک، رییس اسبق انجمن نوردکاران فولاد با اشاره به عدم النفع ۹ همتی صنعت فولاد کشور به دلیل قطعی برق در تابستان اعلام کرد: سهم صنایع از برق مصرفی کشور رقمی حدود ۳۰ درصد است، بر این اساس سهم فولاد از کیک صنعت کشور حدود ۱۶ درصد بوده که با توجه به چنین آماری حدود ۱۲ درصد از برق کشور به صنایع فولادی اختصاص پیدا کرده است.

رضوی نیک

سید احمد رضوی‌نیک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، به تاثیر قطعی برق بر صنعت فولاد کشور اشاره کرد و افزود: از ۳ سال گذشته شاهد ایجاد ناترازی در صنعت برق هستیم، در ابتدا به دلیل تعاملات صورت گرفته با شرکت برق، برق شرکت‌های فولادی در طول هفته برای مدتی کوتاه قطع می‌شد که این اتفاق تا ۴۵ روز طول کشید اما این قطعی‌ها به صورت پیوسته نبود.
او با اشاره به دستوری شدن روند قطع برق صنعت فولاد در طول ۲ سال گذشته اعلام کرد: امسال قطعی‌ها شکل جدی تری به خود گرفته که حاصل چنین تصمیمی، ضرر و زیان سنگین واحدهای تولیدی در بخش فولاد بوده است.
رضوی‌نیک تاکید کرد: در سال‌های اخیر ایجاد بحران در صنعت برق کشور ناترازی‌هایی را با خود به همراه داشته ولی تاکنون هیچ تصمیمی برای جبران هزینه این ناترازی‌ها اتخاذ نشده و این امر گریبان صنایع مختلف فعال در کشور را گرفته است.
کارشناس صنعت فولاد گفت: طبق صحبت‌های مسوولان وزارت نیرو، در حال حاضر با ۱۷ هزار مگاوات ساعت ناترازی برق مواجه ایم، در ۱۰ سال آینده هم با حدود ۳۷ هزار مگاوات ساعت کمبود برق در کشور روبه رو خواهیم بود.
او تاکید کرد: ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که در وضعیت فعلی ۳۰ درصد از برق کشور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین حدود ۳۰ درصد برای مصارف خانگی و ۴۰ درصد برق در اختیار مصارف عمومی است.
سهم ۳۰ درصدی صنایع از برق مصرفی کشور
رضوی‌نیک به سهم ۳۰ درصدی صنایع از برق مصرفی کشور اشاره کرد و گفت: سهم فولاد از کیک صنعت کشور حدود ۱۶ درصد است که با توجه به چنین آماری بین ۱۲ درصد از برق کشور به صنایع فولادی اختصاص پیدا کرده است.
کارشناس صنعت فولاد ادامه داد: اگر ۹۷ هزار مگاوات ساعت تولید برق در کشور داشته باشیم، رقمی حدود ۱۲ هزار مگاوات از مصرف برق کشور به صنایع فولاد تعلق می‌گیرد.
او با اعلام این که این رقم زمانی دقیق است که کل صنعت فولاد کشور به صورت فول بار در حال فعالیت باشند، گفت: اکنون شرکت‌های فولادی به دلیل وجود نوسانات قیمتی، نبود بازار و مشکلات صادراتی فقط با ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و عملا صنعت فولاد به صورت متوسط و دائمی در حال استفاده از ۶ درصد از کل صنعت برق کشور است.
رضوی‌نیک با بیان اینکه صنعت فولاد کشور زمینه ایجاد ۱۶۵ هزار اشتغال در کشور را فراهم کرده که ضمن پایدار بودن این اشتغال هزینه هنگفتی را برای شرکت‌های فولادی با خود به همراه داشته است، توضیح داد: در کشوری که صنعت فولاد ۱۶ درصد از کیک صنعت را شامل می‌شود و پس از نفت به عنوان دومین اولویت اقتصادی کشور تلقی می‌شود، چندان زیبنده نیست که با چنین وضعیتی محدودیت‌هایی در مصرف برق در نظر گرفته شود.
میزان مصرف آب، گاز و برق مصرفی صنعت فولاد
کارشناس صنعت فولاد اعلام کرد: با توجه به مصرف ۶ درصدی برق فولادی‌ها اما همچنان دولت به دنبال قطع برق این صنعت ارزآور در کشور است.در صورت ادامه این وضعیت، زنجیره تولید در هر ماه به صورت متوسط حدود ۲.۵ میلیون تن ضرر وزیان را متحمل می‌شود و در ۴۵ روز تابستان که با قطعی برق در صنعت فولاد روبه رو هستیم حدود ۹ همت زیان به صنعت فولاد وارد خواهد شد.
او ادامه داد: مشکل صنعت فولاد فقط به فصل تابستان خاتمه پیدا نمی‌کند بلکه در فصل زمستان نیز به دلیل کمبود گاز و برودت هوا، شاهد قطعی یک ماهه گاز و برق در صنعت فولاد هستیم.
رضوی‌نیک تاکید کرد: میزان کل مصرف گاز زنجیره فولاد در کشور رقم ۳۷ میلیون متر مکعب در روز است که این رقم حدود ۴ درصد از میزان مصرف گاز کشور را شامل می‌شود اما با این حال شاهد قطعی گاز واحدهای صنعتی در زمستان هستیم.
کارشناس صنعت فولاد در پایان گفت: میزان مصرف آب، گاز و برق مصرفی صنعت فولاد از کل مصرف کشور به ترتیب ۲، ۴ و ۶ درصد است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا