انرژی

تولید همزمان آب شیرین و آب گرم با سامانه‌های فتوولتائیک

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تامین آب شرب مناطق محروم سامانه‌های آب شیرین‌کن مبتنی بر پنل‌های خورشیدی را به تولید رساندند که علاوه بر آب شرب قادر به تامین آب گرم نیز هست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با افزایش رشد جمعیت و بالا رفتن سطح استانداردهای زندگی، نیاز به آب شیرین نیز در دنیا افزایش یافته است. هم اکنون نیمی از جمعیت جهان از کمبود آب شیرین رنج می‌برند، هر چند سه چهارم سطح زمین را آب فرا گرفته است، اما تنها سه درصد این آبها قابل شرب هستند، به این معنا که ppm پایین‌تر از ۵۰۰ دارند.

بسیاری از مراکز تصفیه آب از سوخت‌های فسیلی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند که بسیار هزینه‌بر است و برای محیط زیست نیز مخاطراتی را در پی دارد. یکی از روش‌های حل این مشکل استفاده از انرژی خورشیدی است. در این راستا محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در ناحیه نوآوری شریف موفق شدند سامانه‌های تولید آب شیرین را تولید کنند. در این روش سامانه‌های نمک‌زدایی خورشیدی با بهره بردن از تجهیزات مخصوص از صفحه‌های خورشیدی، فرایند نمک‌زدایی را انجام می‌دهند و همزمان تولید الکتریسته و آب گرم را نیز دارند. 

دمای کارکرد پایین و استفاده از انرژی‌های خورشیدی از مزایای این روش به شمار می‌رود. این سامانه یکی از بهترین روش‌ها برای تامین آب شرب در مناطق محروم به شمار می‌رود.

میلاد قهرمانی، مدیر گروه فرآیند یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، دستگاه آب‌شیرین‌کن را از دستاوردهای فناورانه این شرکت دانست و گفت: این دستگاه به صورت قابل حمل طراحی شده و همچنین امکان تامین انرژی لازم برای انجام فرآیندها از طریق سلول‌های خورشیدی در آن فراهم شده است.

وی افزود: در سری دستگاه‌های PVT  این شرکت، هم امکان تولید آب شیرین و هم ایجاد هوای گرم فراهم است. به منظور تجاری‌سازی این دستگاه، یکسری برنامه‌های اقتصادی را برای مشتریان تدارک دیدیم تا مقداری از هزینه‌های خرید آن از سوی سرمایه‌گذاران شرکت که از بین خیرین هستند، تامین شود تا افراد بتوانند هزینه‌های کمتری را برای خرید بپردازند.

قهرمانی با اشاره به مکانیزم عملکردی دستگاه آب شیرین کن این شرکت، توضیح داد: انرژی خورشیدی بعد از بازتاب به پنل‌های خورشیدی، برق لازم را تولید می‌کنند و از آنجایی که پنل‌های خورشیدی مورد استفاده از نوع PVT هستند، علاوه بر تولید برق، جریان آب گرمی که از پشت پنل‌ها عبور می‌کند، موجب افزایش راندمان پنل‌ها می‌شود تا برق بیشتری را تولید کند، ضمن آنکه آب گرم محیط را فراهم خواهد کرد.

مدیر گروه فرآیند این شرکت دانش‌بنیان، تولید آب شیرین را از دیگر قابلیت‌های این سامانه نام برد و یادآور شد: هدف ما از طراحی و ساخت این دستگاه، تامین آب شیرین برای مناطق محروم بوده است و با بهره‌گیری از این دستگاه پروژه‌های آب شیرین کن را با هدف تامین آب شرب در مناطقی چون سیستان و بلوچستان اجرایی کردیم.

به گفته وی، این دستگاه قابلیت ۴۰۰ لیتر آب شیرین در ساعت را دارد.

قهرمانی افزود: آب ورودی به سامانه آب شیرین کن این شرکت بر اساس آب موجود در منطقه و میزان آلایندگی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا