امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تشکیل کمیسیون دامپزشکی کشورهای عضو «بریکس» برای تسریع در تجارت

کمیسیون دامپزشکی کشورهای عضو «بریکس» با هدف تسهیل و تسریع در تجارت فرآورده‌های خام دامی تشکیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در دیدار با یک هیأت عالی‌رتبه از وزارت کشاورزی کشور برزیل در ایران، خواستار آن شد که در مذاکرات آتی برای تشکیل کمیسیون دامپزشکی کشورهای عضو «بریکس» با هدف تسهیل و تسریع در تجارت فرآورده‌های خام دامی، اقدام لازم صورت گیرد.

وی افزود: بی‌شک جهان در حال انتقال قدرت از اروپا و آمریکا به قدرت‌های نوظهور در کره خاکی است و این راهی برگشت‌ناپذیر در این کره است.

وی با بیان اینکه پیمان‌های منطقه‌ای در آینده نزدیک، قدرت خودشان را نشان خواهند داد، گفت: پیمان‌های «بریکس» و «شانگهای» دو مورد از این پیمان‌ها بوده که باید کشورهایی همچون ایران و برزیل در قالب این سازمان‌ها به هم نزدیک‌تر شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، کارشکنی ایالات متحده آمریکا و اروپایی‌ها در الحاق ایران به این پیمان‌ها را نشانگر اهمیت این پیمان‌ها دانست و افزود: با همکاری هم باید حاکمیت دلار را در معاملات تجاری از بین ببریم و این وظیفه ما است که در کشورهای دوست و برادر به این اهداف کمک کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آمار واردات سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار محصول از برزیل به ایران که بالغ بر ۹۵ درصد آن محصولات کشاورزی است، اظهار امیدواری کرد؛ روزی درباره واحد پولی مشترک قابل اتفاق در بریکس صحبت کنیم.

نوروزی گفت: با توجه به لزوم بهبود تراز تجاری بین دو کشور به شرایط منصفانه باید توافق‌های فی‌مابین اجرایی شود.

بنابراین گزارش، روبرتو پروزا معاون وزیر کشاورزی کشور برزیل در تجارت و روابط بین‌الملل و لودمار آگییار سفیر کنونی سفارت برزیل در تهران و معاون وزیر امور خارجه کشور برزیل در ترویج تجارت، علوم و تکنولوژی، نوآوری و فرهنگ، ضمن ابراز خرسندی از میزبانی ایران برای رفع دغدغه‌های طرف ایرانی، قول مساعد دادند و مقرر شد با هماهنگی لازم در ماه اکتبر ۲۰۲۴ نشست وبیناری بین هیأتی از وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی برزیل با حضور وزیران کشاورزی دو کشور برگزار شود.

گفتنی است؛ بریکس (BRICS) نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های نوظهور اقتصادی شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا