بانکبانک و بیمه

طرح جامع شهرک مسکونی دولتی کوهمره در استان فارس ابلاغ شد

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار فارس طرح جامع شهرک مسکونی دولتی کوهمره را ابلاغ کرد.
به گزارش آرمان اقتصادی از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با ایمانیه استاندار فارس مصوبه شورا را با موضوع طرح جامع شهرک مسکونی دولتی کوهمره ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ پیرو مصوبه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ خود در زمینه « شناسایی پهنه‌های واجد قابلیت توسعه‌های شهری جدید در منطقه کلانشهر شیراز»، مصوبه جلسه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس در خصوص موضوع « طرح جامع شهرک مسکونی دولتی کوهمره (جهت تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن) » را در چارچوب مصوبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ شورای‌عالی در زمینه اصلاحیه «بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور» و با توجه به صورتجلسه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن تایید امکان تحقق پذیری چارچوب مورد نظر مصوبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ شورایعالی مطابق موارد مندرج در بند (الف)، چارچوب طرح جامع شهرک را به شرح بند (ب) تعیین و توصیه هایی را به شرح بند (ج) ارائه کرد:

الف- تحقق‌پذیری چارچوب موردنظر مصوبه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ شورای‌عالی در طرح جامع

۱-تامین زیرساخت‌ها منوط به رعایت موارد زیر است:

•با توجه به مکاتبه شماره ۱۴۰۹/۲۶۱/۱۴۰۳/ص مورخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ شرکت آب و فاضلاب استان فارس، تامین آب برای شهرک، از طریق مدیریت مصرف منابع آب شرب فعلی شهر شیراز و از انتهای شبکه آب شهر شیراز (بزرگراه مهندسین)، با توجه به تکمیل خط دوم سد درودزن، مشروط به تامین اعتبار امکان‌پذیر خواهد بود.

•با توجه به مکاتبه شماره گ ۴۸/۳۲۰/۲۲۴۹۹ به تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ شرکت گاز استان، تامین گاز برای شهرک امکان پذیر است لیکن با توجه اتمام اعتبار ۶ ماهه مکاتبه مذکور، ضروریست استعلام مربوطه به روز رسانی شود.

•با توجه به مکاتبه شماره ۶/۷۸۱/۱۴۰۰/۳ به تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ شرکت برق منطقه‌ای، تامین برق مشروط به تامین اراضی مورد نیاز برای تاسیسات برق امکان‌پذیر است.

•ضمن تاکید بر رعایت مفاد مکاتبه شماره ۶۱۴۵/۴۱ به تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ اداره کل راهداری، ضروریست طرح نهایی به تائید اداره کل مذکور برسد.

۲- با توجه به مکاتبه شماره ۱۶۹۹۶/۱۲۳/۱۴۰۲ به تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ اداره کل میراث فرهنگی استان، محدوده شهرک تداخلی با آثار و حرایم میراثی ندارد.

۳- با توجه به مکاتبه شماره ۲۶۷/۷/۴۳۸۰/۰۲ به تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محدوده شهرک تداخلی با حریم و محدوده املاک و اراضی نیروهای مسلح ندارد.

۴ – مطالعات پدافند غیرعامل بررسی شده و با عنایت به اعلام نظر نماینده محترم سازمان پدافند غیرعامل مورد تایید قرار گرفت.

ب-چارچوب طرح جامع: طرح جامع پس از تایید محدوده توسط سازمان ملی زمین و مسکن از منظر خروج اراضی مستثنیات از محدوده (موضوع بند ۲ مصوبه به تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ شورایعالی) و با تاکید بر ضرورت تامبن سطوح و سرانه ها در همه سطوح مطابق مصوبه شورایعالی در خصوص تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها، با رعایت چارچوب زیر به ستاد شهرک‌سازی ابلاغ و صدور پروانه شهرک منوط به رعایت چارچوب مذکور شود:

۱- با توجه به تعهدات قابل توجه دولت در منطقه کلانشهری شیراز مشتمل بر شهر شیراز و شهرهای اقماری آن جهت تامین اراضی برای طرح نهضت ملی مسکن، قانون جوانی جمعیت و … و عدم تکافوی اراضی تامین شده قبلی در قالب مصوبات مراجع ملی و استانی (نظیر اراضی الحاقی اکبرآباد، کمیل آباد و اراضی در نظر گرفته شده در شهر جدید صدرا)، واحدپذیری اراضی ۷۰ واحد در هکتار و تراکم ساختمانی به صورت مختلط (ترکیبی از ویلایی یک طبقه، دو طبقه و بیشتر به گونه ای که تامین ۷۰ واحد در هکتار امکان پذیرشود) مدنظر قرار گیرد.

تبصره ۱: به منظور تامین هزینه‌های مربوط به تامین زیرساخت‌ها و خدمات عمومی، تخصیص حداکثر ۲۰ درصد از واحدهای اقامتی شهرک به خارج از دایره متقاضیان مسکن حمایتی و سایر تعهدات دولت مجاز است.

تبصره ۲: با توجه به ظرفیت جمعیت پذیری اراضی به میزان دو شهرک و ضرورت استفاده بهینه از اراضی با توجه به دلایل مذکور در این بند، طرح جامع اراضی درقالب دو شهرک(با سقف جمعیت پذیری ۳۰ هزار) ارائه شود. ضمنا بر ضرورت مدیریت یکپارچه شهرک‌ها تاکید می‌شود.

۲- با توجه به بند ۲ مصوبه مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ شورای‌عالی در زمینه اصلاحیه «بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی در کشور» مبنی بر ضرورت درنظر گرفتن کارکردها و نقش مکمل سکونت برای شهرک‌های مسکونی دولتی، ضمن مخالفت با استقرار صنعت در پهنه شمالی شهرک به عنوان نقش مکمل مذکور، به علت عدم امکان استقرار صنایع بالاتر از رده (۱) درداخل محدوده شهرک و محدود ماندن حوزه نفوذ صنایع مذکور به شهرک کوهمره و درنتیجه عدم وجود جذابیت کافی برای متقاضیان جهت استقرار در این پهنه صنعتی و با در نظر گرفتن طرح آمایش استان و سایر طرح‌های فرادست نظیر طرح مجموعه شهری، مقرر می‌شود پهنه شمالی شهرک به مسکونی و گردشگری اختصاص یابد.

۲- اراضی با شیب بالای ۱۵ درصد به کاربری مسکونی اختصاص نیابد.

۳- مطالعات لازم در زمینه حریم کمی و کیفی و بستر مسیل ها و طرح ساماندهی روانآب ها و سیلاب با تایید شرکت آب منطقه ای انجام شده و نتایج آن در طرح لحاظ شود.

۴- حریم خطوط انتقال برق مطابق مکاتبه شماره ۱۱/۲۰۳۳۲/۱۴۰۲/۳ به تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ شرکت برق منطقه‌ای رعایت شود.

۵- با توجه به جانمایی مکان اقامت عشایر در شمال‌غربی به سایت، و در راستای رعایت تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن، اطلاعات لازم مسیر کوچ عشایر از مراجع ذی‌ربط اخذ و در طرح رعایت شود.

۶- سلسله مراتب راه‌ها مطابق آیین‌نامه معابر شهری با رعایت توزیع متوازن کاربری به روی شبکه بازنگری شود. همچنین حریم راه روستایی کوهمره در غرب اراضی رعایت شود. ضمنا در رابطه با نحوه ارتباط شهرک با شهر شیراز از طریق حمل و نقل همگانی پیشنهادات لازم ارائه و یک پهنه به عنوان پایانه برای حمل و نقل عمومی در cbd شهرک تعیین شود.

۷- با استناد به ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، مبنی بر ضرورت تهیه پیوست تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری برای طرح های توسعه ای و با توجه طرح آمایش استان و طرح های بالادست که موید مهیا بودن بستر گردشگری درمنطقه می باشد، بر تهیه پیوست تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری برای شهرک تاکید می شود.

۸- با استناد به بند ح ذیل ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران کشور، بر تهیه پیوست کاهش خطر بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مدیریت بحران کشور تاکید می شود.

۹- بر ضرورت رعایت مصوبات مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ شورای‌عالی در زمینه «ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی» و «ضوابط عمومی نمای بناهای شهری» تاکید می‌شود.

۱۰- ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت موارد حقوقی و مالکیتی بر عهده اداره کل است، ضروری است تا استعلامات لازم از دستگاه‌های ذیربط استانی نظیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان، صمت و … تکمیل شده و نتایج حاصله در طرح لحاظ شود.

ج- نحوه مواجهه با ساخت و سازهای غیرقانونی در باغات و اراضی کشاورزی واقع در منطقه کلانشهر شیراز: با توجه به حجم انبوه و وسیع ساخت و سازهای مسکونی در داخل باغات مجاور شهرک کوهمره (شمال و جنوب‌غرب شهرک) و در خارج از حریم شهر شیراز بدون هیچگونه مبنا و محمل حقوقی و قانونی و وجود ساخت و سازهایی مشابه و به مراتب وسیع‌تر در منطقه کلانشهر شیراز (چه در حریم و چه در خارج از حریم)، همچنین با عنایت به:

•مخالفت صریح رهبری با ساخت و ساز موسوم به باغ شهرها (بیانات رهبری در ۱۷ اسفند ۱۳۸۹)؛

• مغایرت این اقدامات با کلیه قوانین موضوعه از جمله قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها؛

• تبعات زیست محیطی این امرنظیر تاثیراین گونه بارگذاریهابرسفره های آب زیرزمینی باتوجه به کمبود منابع آب درمنطقه کلانشهرشیراز؛

•تبعات اجتماعی این امر و ایجاد رانت و مهیا کردن بستر زمین خواری؛

•هدایت سرمایه و نقدینگی به سمت سفته بازی در بازار زمین و مسکن؛

مقرر شد جهت برخورد موثر با تخلفات ساختمانی که در گذشته حادث شده‌اند و جلوگیری از وقوع تخلفات جدید، استانداری فارس در اسرع وقت نسبت به تشکیل کارگروه ویژه موضوع بند ۲ مصوبه مورخ ۲۵ آذر ۱۳۹۷ هیات وزیران اقدام کرده و مراتب را طی گزارشی مشتمل بر دلایل شکل‌گیری تخلفات مذکور، اقدامات انجام پذیرفته در رابطه با مواجهه با آنها و راهکارهای پیشنهادی مربوطه، جهت اتخاذ تصمیم نهایی به کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری ارائه کند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا