بانکبانک و بیمه

تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری راهی برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار

دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان در نشست مشترک با رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی که با هدف طراحی نقشه‌ راه توسعه همکاری­های مشترک این دو نهاد مالی در سال ۱۴۰۳ ، برای حمایت حداکثری از زیست‌بوم نوآوری و دانش‌­بنیان کشور برگزار شد، با تأکید بر اهمیت افزایش سهم تولیدات دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور، اذعان داشت: علی‌رغم وجود بالغ بر ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، سهم آنها تولید ناخالص داخلی، ارزش­افزوده و صادرات کالا و خدمات کشور اندک بوده و نیاز به توجه عمیق­تر به این موضوع وجود دارد. حوزه دانش‌بنیان می‌تواند بخش زیادی از مشکلات کشور را حل و اقتصاد کشور را با تحول جدی همراه سازد.

مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه ساختار نظام‌های حقوقی و مالی از نظر زیرساخت‌های مشاوره‌ای و خدمات مالی، آن­گونه که باید در شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه نیافته است، بر لزوم ارتقای خدمات مالی و حقوقی دارای کیفیت بالاتر به آنها تأکید کرد.

همچنین بخوانید

دکتر شکرخواه افزود: اختلافی که در شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود سرمایه‌گذار جدید و خریدوفروش سهام بین شرکا پیش می‌آید به این دلیل است که بخش زیادی از ارزش این شرکت‌ها مربوط به دانش فنی و تخصصی انباشته شده در آنهاست و لذا در ارزش‌گذاری با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که مبادله آنها را در بازار ثانویه و بازار مبادلات سهام با مشکلاتی روبرو می­نماید و موجب توقف رشد و توسعه آنها می­شود.

مدیرعامل بانک پارسیان، لازمه رشد مناسب بازار و عرضه سهم شرکت­ها را تسهیل نظام معاملات بین سرمایه‌گذاران به ویژه پذیرش آنها در بازار بورس عنوان و تصریح کرد: به نظر می‌رسد هنوز این سازوکار در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم نشده است.

مدیرعامل بانک پارسیان افزود: امروز نیروی انسانی ارزشمند و نخبه‌ای در کشور وجود دارد که با اتکا به توانمندی آنها می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم. درعین‌حال، توجه به حوزه دانش‌بنیان باعث ایجاد امید و انگیزه در بین نسل جوان و تحصیل‌کرده شده و عامل حفظ و ماندگاری آن‌ها در کشور است که در زمینه ­هایی که مورد حمایت قرار گرفته­ اند این مسئله تجربه شده و شاهد آن هستیم.

وی تأکید کرد: در بانک پارسیان و شرکت های تابعه و وابسته آن، زنجیره ارائه خدمات به شرکت های دانش‌بنیان‌ تقریباً کامل است و تلاش می‌کنیم خدمات مورد نیاز آنها را در حد امکان تأمین کنیم. از آنجا که ممکن است بخش زیادی از خدمات در تهران متمرکز شده باشد، عدالت ایجاب می‌کند که در سایر استان‌ها نیز، زیرساخت‌های موردنیاز را توسعه داده و در صورت لزوم با توجه به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در سایر استان­های کشور شعب اختصاصی برای این منظور دایر نمائیم.

عملکرد خوب بانک پارسیان در حوزه دانش‌بنیان

دکتر محمدصادق خیاطیان در ابتدای این نشست، ضمن تقدیر از حمایت‌های کورش پرویزیان، مدیرعامل سابق بانک پارسیان و آرزوی موفقیت برای دکتر جواد شکرخواه در سمت جدید به‌عنوان مدیرعامل این بانک گفت: یک دهه قبل وقتی از موضوع دانش‌بنیان صحبت می‌کردیم، باید ادبیات این حوزه و نقش آن را در اقتصاد کشور تشریح می‌کردیم. لیکن با حمایت‌ها و توجه ویژه مقام معظم رهبری، این حوزه اکنون به بلوغ بسیار خوبی دست یافته و ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند و همگان به توانمندی و اثرگذاری دانش‌بنیان‌ها باور پیداکرده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: سال ۱۴۰۱ با تصویب قانون مترقی جهش دانش‌بنیان، مسیر جدیدی در حوزه دانش‌بنیان ایجاد شد. پیش‌بینی‌شده است که سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۷ درصد برسد و معتقدم این موضوع قابل تحقق است که رکن اصلی آن، تأمین مالی مناسب این حوزه می باشد. در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از خوش‌حساب‌ترین مشتریان شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند و اعتماد خوبی بین دانش‌بنیان‌ها و شبکه بانکی کشور شکل‌گرفته است. در بازار سرمایه نیز شاهد اتفاقات خوبی برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که به‌صورت جدی در صندوق نوآوری و شکوفایی موردبررسی قرار می‌دهیم، توزیع عادلانه خدمات در سراسر کشور است و ضریب نفوذ صندوق در استان‌ها به‌صورت منظم پایش می‌شود. درصورتی‌که ضریب نفوذ صندوق در برخی استان‌ها با کاهش مواجه شود، گروه‌های تخصصی از صندوق به استان مورد نظر سفرکرده و درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌صورت مستقیم بررسی و رسیدگی می‌کنند.

خیاطیان تأکید کرد: هیچ‌گاه به دنبال سودآوری برای صندوق نبوده‌ایم و تمام تلاش ما، حمایت حداکثری از دانش‌بنیان‌های کشور بوده است. همواره اثرگذاری خدمات و تسهیلات ارائه‌شده به دانش‌بنیان‌ها را رصد می‌کنیم. تسهیلات اعطاشده به دانش‌بنیان‌ها از سوی صندوق نوآوری تاکنون باعث ایجاد ۱۰۰۰ خط تولید محصولات دانش‌بنیان شده است. همچنین در بسته رشد تولید دانش‌بنیان و در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با ۳ بانک منعقد کردیم، با ۵ همت تسهیلات، ۷۰ همت رشد فروش محصول دانش‌بنیان رقم خورد که ارزش‌افزوده بالای این حوزه را نشان می‌دهد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به عملکرد خوب بانک پارسیان در حوزه دانش‌بنیان گفت: انتظار داریم نگاه و عملکرد مثبت بانک پارسیان در حوزه دانش‌بنیان، ادامه یافته و توسعه پیدا کند. معتقدیم که ریسک در حوزه دانش‌بنیان بسیار پایین است، با این‌حال صندوق نوآوری و شکوفایی خود را متعهد به پوشش تمامی ریسک‌های احتمالی در ارائه خدمات اعتباری به شرکت­های دانش بنیان نموده است.

بانک پارسیان از شرکای جدی و راهبردی صندوق نوآوری و شکوفایی

دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با اشاره به نقش و جایگاه این صندوق در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور گفت: وظیفه اصلی صندوق، تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ اما بازیگران دیگری نیز، تأمین مالی زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور را بر عهده‌دارند. تقریباً در تمامی استان‌های کشور، صندوق‌های پژوهش و فناوری مشغول فعالیت هستند و در کنار شبکه بانکی کشور و همین‌طور بازار سرمایه، به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم نوآوری کشور کمک می‌کنند. ما نیز در صندوق نوآوری در کنار این اجزا هستیم تا بتوانند نقش خود را در این زمینه به‌خوبی ایفا کنند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن ارائه گزارشی در خصوص همکاری مشترک میان دو نهاد گفت: بانک پارسیان جزو نخستین بانک‌های همکار و از شرکای جدی و راهبردی صندوق محسوب می‌شود. پارسیان نخستین بانکی است که ساختار بانکداری دانش‌بنیان را ایجاد کرده است. در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۲ برابری در حوزه ارائه تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه از سوی بانک پارسیان بودیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته (۱۴۰۲) ۲۰ همت تأمین مالی دانش‌‌بنیان‌ها را انجام دادیم که همه این رقم پول جدید (fresh money) بود که ۱۰ همت به حوزه تسهیلات و ۱۰ همت دیگر نیز به حوزه ضمانت‌نامه اختصاص پیدا کرد. سهم بانک پارسیان از این رقم، معادل ۸ درصد در بخش تسهیلات (۸۶۰ میلیارد تومان) و ۸ درصد در بخش ضمانت‌نامه (۶۵۰ میلیارد تومان) بود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در نقشه‌ راه همکاری صندوق نوآوری و بانک پارسیان‌ در سال ۱۴۰۳، رشد حداقل دو برابری (در حوزه تسهیلات و ضمانت‌نامه) را پیش‌بینی کرده‌ایم. بانک پارسیان را شریک استراتژیک صندوق می‌دانیم و امیدواریم ریل‌گذاری خوبی برای ارائه حداکثری خدمات به دانش‌بنیان‌های کشور در سال جاری شاهد باشیم.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به ظرفیت خوبی که در قانون جهش دانش‌بنیان برای سرمایه‌گذاری مشترک با شبکه بانکی ایجادشده است، اظهار امیدواری کرد که فعالیت شرکت مشترک میان صندوق نوآوری و بانک پارسیان بانام شرکت «توسعه زیرساخت نوآوری شادمهر پارسیان» به‌زودی آغاز شود.

تعامل ۳۲ درصد از کل شرکت های دانش بنیان با بانک پارسیان

همچنین در این نشست مهدی فراهانی مدیر آینده‌پژوهی بانک پارسیان با بیان اینکه این بانک رنجیره کامل اکوسیستم دانش بنیان را داراست و۳۲ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور با بانک پارسیان در تعامل هستند، راه‌اندازی سامانه اکوسیستم دانش‌بنیان، راه‌اندازی دفتر تخصصی دانش‌بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی؛ ایجاد اکوسیستم دانش‌بنیان در مرکز نوآوری با حضور تمامی بازیگران؛ ایجاد لاین جدید در بانک تحت عنوان بانکداری دانش‌بنیان به‌عنوان اولین بانک در سیستم بانکی کشور؛ مشارکت در تأسیس صندوق دانش‌بنیان پژوهش و فناوری ستارگان؛ انعقاد قرارداد با صندوق نوآوری و شکوفایی- صندوق توسعه ملی- صندوق‌های پژوهش و فناوری؛ ایجاد لاین ویژه برای شرکت‌های فناور؛ ایجاد بسته ویژه برای صندوق‌های پژوهش و فناوری را از جمله اقدامات این بانک در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان عنوان کرد.

بازدید از دفتر تخصصی دانش‌بنیان بانک پارسیان در صندوق نوآوری و شکوفایی

همچنین بعد از این نشست، دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان با همراهی دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونین و مدیران بانک و صندوق از دفتر تخصصی دانش‌بنیان بانک پارسیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی بازدید کرد و طی گپ و گفت با کارکنان مستقر در این دفتر در جریان فعالیت‌ها و اقدامات این دفتر قرار گرفت.

گفتنی است در جریان برگزاری این نشست و بازدید، محمدرضا فقیری معاون اعتبارات و بانکداری شرکتی، علیرضا خلیل پور معاون شعب و پشتیبانی، مهدی قاسمی رئیس مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی و برخی دیگر از مدیران بانک پارسیان حضور داشتند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا