صنعت، معدن، تجارت

پیش‌بینی واردات ۲۰۰ دستگاه اتوبوس پیش‌از آغاز سفرهای اربعین

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: براساس پیش‌بینی‌ها در صورت همکاری ارگان‌های مربوطه مراحل واردات ۲۰۰ دستگاه اتوبوس پیش‌از آغاز سفرهای انجام می‌شود.

علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص چرایی عدم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، گفت: در راستای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در تاریخ (۱۷ مهر ماه) آئین نامه اجرایی ابلاغ شد؛ بنا بود تا طبق مصوبه هیأت وزیران صادر کرده بودند، روند تأیید و تشخیص در سازمان راهدار طی شود.

همچنین بخوانید

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه تاکید کرد: همچنین قرار شد تا مراحل دیگر مانند شناسایی کالا، تخصیص ارز، تأمین ارز و تاییدیه نهایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شود. در سازمان راهداری مرحله‌ای پس‌از تأیید شناسایی کالا و تأیید اولیه ارزی که با عنوان محدودیت ثبت سفارش سابقه محسوب می‌شود که پس‌از این سازمان راهداری به عنوان متولی وارد چرخه واردات اتوبوس‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مرحله تاییدیه فنی اتوبوس‌های وارداتی برعهده سازمان راهداری است که این سازمان مراحل تاییدیه فنی ۲ هزار دستگاه را طی کرده و به وزارت صمت اعلام شده است اما سال گذشته در فرآیند واردات اتوبوس‌ها، دستگاه‌های مربوطه اقداماتی انجام ندادند به همین دلیل این وعده به ثمر ننشست.

احمدی فینی افزود: مراحلی که در راستای واردات اتوبوس برعهده سازمان راهداری بود، تمام انجام شده و برخی از شرکت‌های مربوطه در مراحل تخصیص ارز برای واردات هستند و تا به امروز ۲۲ دستگاه ناوگان اتوبوس از دو هزار دستگاه تصویب شده از گمرکات کشور ترخیص شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر در مراحل نهایی ثبت سفارش هستند.

این مقام صنفی در ادامه تاکید کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود با همکاری ارگان‌های مربوطه تا پیش‌از آغاز سفرهای اربعین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از گمرکات کشور ترخیص شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منابع ارزی مورد نیاز این واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ می‌شود و از سوی دیگر ناوگان جاده‌ای کشور با کمبود جدی روبه رو است و آمار اتوبوس‌های بین شهری نسبت به سال گذشته میانگین نصف شده که دولت باید نسبت به این روند اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا